5 МІСЦЕВІ ВТРАТИ НАПОРУ (ТИСКУ) В ТРУБАХ

5.1 Різні типи місцевих опорів, методи визначення коефіцієнтів місцевих опорів

  • втрати , які пов’язані зі зміною перерізу потоку (або, що теж саме, його середньої швидкості). Сюди відносяться випадки раптового розширення, звуження. А також поступового розширення або звуження потоку;
  • втрати, які викликані зміною напрямку потоку. Сюди відносяться різного роду коліна, косинці, відводи, які використовуються на трубопроводах;
  • втрати, які пов’язані з протіканням рідини через арматуру різного типу (вентилі, крани, зворотні клапани, сітки, відбори, дросель-клапани тощо). Тут може відбуватись одночасно зміна швидкості як по величині так і по напрямку;
  • втрати, які пов’язані з відділенням одної частини потоку від іншої або злиття двох потоків в один загальний (трійники, крестовини, отвори в бокових стінах трубопроводів при наявності транзитної витрати).

    .                                     (5.1)
    де – так званий коефіцієнт місцевого опору.
    Коефіцієнти різних місцевих опорів знаходять, як правило, дослідним шляхом. Таблиці значень цих коефіцієнтів, або емпіричні криві і формули для них, містяться у всіх інженерних довідниках і посібниках по гідравліці [13, 20]. При користуванні довідниками треба звертати увагу на рекомендації по визначенню швидкісного напіру, тобто яка швидкість приймається в розрахунках – до чи після місцевого опору. Для деяких практично важливих випадків значення коефіцієнтів місцевих опорів вдалось одержати також теоретичним шляхом.
    Формула Вейсбаха також застосовується в такому вигляді

                                             (5.2)

    де – втрати тиску в місцевому опорі.
    Коефіцієнт місцевих втрат визначається по експериментальним даним. Деякі значення для квадратичної області втрат приведені в табл. А.2.2. Для деяких випадків є залежності. Так при раптовому розширенні потоку

    (5.3)
    де ? – коефіцієнт Коріоліса перед розширенням;
    при раптовому звуженні потоку
    (5.4)
    де – відповідно діаметри труб до і після розширення.
    Швидкісний напір розраховується по швидкості за місцевим опором.
    Місцеві втрати визначаються з рівняння Бернуллі для перерізів до місцевого опору і наприкінці ділянки стабілізації.