IV МЕДИЧНА ЕЛЕКТРОНІКА

 

4.1 Основні фізичні чинники впливу на організм людини

 

Завдання 1. Прочитайте слова та словосполучення. З’ясуйте їх значення.

Носити назву, центральна (периферійна, вища) нервова система, інтенсивна терапія, обмін речовин; чинник, організм, профілактика, захворювання, фізіотерапія, реанімація, хірургія, діапазон, стимуляція, артефакт, патологія, мікроциркуляція, біодія, розтин, тканина; біомедичний, біовпливовий, гальванічний, механічний, акустичний, термічний, магнітний, іонний, радіохвильовий, оптичний, радіаційний, терапевтичний, профілактичний, антропогенний; рецепторно, рефлекторно.

 

Завдання 2. Знайдіть та запишіть пари антонімів.

 

зовнішній

підвищувати

фізичний

пригнічення

захворіти

психічний

більшість

причина

негативний

руйнування

знижувати

меншість

стимуляція

внутрішній

наслідок

знищення

покращення

погіршення

відновлення

послаблення

створення

видужати

посилення

похідний

первинний

позитивний

 

 Завдання 3. Утворіть словосполучення та запишіть їх.

ЗРАЗОК: фізичний + природа → фізична природа,

                 енергія + вплив → енергія (чого?) впливу.

Фізичний, профілактика, інтенсивний, біомедичний, механічний, перетворювач, негативний, електричний, обмін, харчовий.

Захворювання, дії, продукт, вплив, чинник, енергія, терапія, речовина, контакт, засіб.

Завдання 4. Від поданих дієслів утворіть іменники.

ЗРАЗОК: використовувати – використання,

                 стимулювати – стимуляція.

Впливати, потребувати, перетворювати, живити, покращувати, відновлювати, утворювати, руйнувати, знищувати, посилювати, зневажувати.

 

Завдання 5. Прочитайте текст.

Фізичні чинники мають фізичну природу й широко використовуються в сучасних біомедичних засобах та лікуванні (БМЕЗ) для профілактики захворювань, фізіотерапії та інтенсивної терапії (хірургії, реанімації тощо).

Головними фізичними чинниками є:

   механічні (макро-, мікро-, дисперсні);

   акустичні (прямі, повітряні);

   теплові або термічні (прямі, повітряні);

   магнітні;

   електричні (струмової, польової та електронно-іонної дії);

    електромагнітні  (радіохвильового, оптичного (фото)  та іонізуючо-радіаційного діапазонів).

Відповідні назви мають методи та БМЕЗ

Електричні, акустичні (прямі) та механічні чинники у більшості потребують прямого – гальванічного або механічного контакту. Усі решта не потребують таких контактів і тому називаються безконтактними. Вони є більш перспективними, оскільки не мають побічних неконтрольованих, у більшості, негативних впливів на організм (т. зв. артефактів), що походять від самих контактів. Дія переривчастих у часі чинників (із певним числом повторень) носить назву стимуляції (електро-, магніто-, фотостимуляції тощо).

Для всіх біовпливових фізичних чинників та методів біомедичного впливу первинним джерелом є генератор електричної енергії, який повинен мати зворотний зв’язок із біологічними об’єктами (БО) (рис. 1.).

Наступним є перетворювач (енергії генератора в енергію, необхідного для БО чинника). Ці компоненти перетворюють електричну енергію, живлячись нею. Тобто, є зворотними відносно діагностичних перетворювачів.

БО є вторинним перетворювачем, який перетворює певний вид енергії впливу в енергію процесів, наслідком яких є кінцевий продукт у вигляді покращення здоров’я за рахунок відновлення обміну речовин, різних функцій тощо.

 

Рисунок 1 – Структура електронного біовпливу фізичного чинника з енергією W, що створюється електричним сигналом U від генератора G

 

У всіх зазначених видах енергії разом з безпосередньо фізикотермічною (так званою тепловою) є біодія, яка йде рецепторно й рефлекторно, так звана інформативна.

Вона викликає утворення процесів рецепторно-рефлекторного типу на рівні центральної, периферійної та вищої нервової системи.

Основні типи біомедичного впливу (БМВ) та види енергії :

1.     Лікувальні (терапевтичні):

-                покращення іонного обміну та обміну речовин (Е, М, ЕМ);

-                відновлення органів (зрощення кісток, судин, нервів);

-                руйнування та знищення патологій, розтини (МА, Е, ЕМ);

-                посилення мікроциркуляції в тканинах (Е, М, ЕМ).

2.     Профілактичні – знезараження організму: повітря, помешкання, води,  харчових продуктів (М, ЕМ);

3.     Інтенсивні відновлення життєво важливих функцій (М, Е, ЕМ, МА).

 

Завдання 6.  Дайте відповіді на запитання.

1.     Яку природу мають фізичні чинники?

2.     З якою метою використовують фізичні чинники в сучасних біомедичних засобах та у лікуванні?

3.     Які головні фізичні чинники  на організм людини ви знаєте?

4.     Які фізичні чинники потребують прямого – гальванічного або механічного контакту?

5.     Чому деякі фізичні чинники мають назву „безконтактні”?

6.     Чому безконтактні фізичні чинники є більш перспективними?

7.     Що є первинним джерелом для всіх біовпливових фізичних чинників та методів біомедичного впливу?

8.     Що є вторинним перетворювачем, який перетворює певний вид енергії впливу в енергію процесів?

9.     Що таке біодія? Які процеси вона викликає?

10.            Які основні біовпливові фізичні чинники ви знаєте?

 

Завдання 7. Слова, що стоять у дужках, поставте у потрібній формі.

 

1. До (момент) народження й протягом (усе життя) на організм людини діють різноманітні фізичні, хімічні, біологічні, соціальні фактори негативного впливу. 2. До фізичних факторів (негативний вплив) на організм (людина) належать теплові впливи, шум, вібрація, електромагнітні поля і випромінювання, електричний струм, проникна радіація. 3. Шум, вібрація, різноманітні поля, електричний струм, іонізуюче випромінювання є (фактори) негативного впливу, які за (сучасні умови) постійно діють на (людина). 4. Ситуація ускладнюється тим, що до (природні фізичні фактори) впливу з (розвиток) науково-технічного прогресу додаються антропогенні чинники. 5. Встановлено, що інтенсивний шум знижує увагу людини, збільшує кількість (помилки) при виконанні робіт, пов’язаних із (використання) інформації, (управління) механічними системами чи засобами.

 

Завдання 8. Виберіть із дужок вид дієслова, що відповідає змісту речення.

1.     Дані компоненти завжди … електричну енергію, живлячись нею. (Перетворювати, перетворити).

2.     Здоров’я зазвичай покращується, якщо … обмін речовин. (Відновлювати, відновити).

3.     Один з основних типів фізичного впливу на організм людини допомагає назавжди … патології. (Руйнувати, зруйнувати).

4.     Науковці широко … фізичні чинники в сучасних медичних засобах. (Використовувати, використати).

5.     Біодія … процеси рецепторно-рефлекторного типу на рівні центральної, периферійної та вищої нервової системи. (Утворювати, утворити).

 

Завдання 9. Знайдіть спільнокореневі слова.

Фізика, хворіти, організм, відновлення,  користь, реагувати, чинник, посилення, типовий, контакт, ріст, стимул, рефлекс, вплив, фізичний, тип, захворювання, безконтактний, стимуляція, впливовий, реакція, використовувати, орган, причина, ефективність, ефект, хірургія, механіка, рефлекторний, новий, сила, перетворювач, зрощення, утворення, хірург, механічний.

Завдання 10. Знайдіть та запишіть пари синонімів.

Помешкання, потрібно, головний, покращення, відновлення, звуковий, компонент, недуг, знищення, інтенсивний, патологія, результат, основний, поліпшення, житло, руйнування, необхідно, відтворення, елемент, сильний, відхилення, акустичний, наслідок, захворювання.

 

ГЛОСАРІЙ

 

Іменники

засіб, лікування, вплив, показник, зв’язок, джерело, відношення, відновлення, знезаражування, зрощення, кістка, судина, нерв, руйнування, посилення, помешкання, вібрація

Прикметники

інтенсивний, сучасний, головний, оптичний, перспективний, побічний, переривчастий, певний, зворотній, наступний, інформаційний, харчовий

Дієслова

впливати (на кого? на що?), потребувати (чого?), заражувати (кого?), перетворювати (що?), живитись (чим?), викликати (що?)

Прислівники

безпосередньо, постійно