2.5 Властивості матеріалів для гумотехнічних виробів

Найбільш крупним споживачем гумотехнічних виробів (РТВ) є|з'являється| автомобільна промисловість. У складі механізмів і агрегатів сучасних автомобілів є|наявний| сотні найменувань і до тисячі штук гумових деталей, причому одночасно із збільшенням виробництва машин зростає їх гумоємкість|.

ГТВ і матеріали класифікують за такими|слідуючих| ознаками: призначенням, умовами застосування|вживання| (температура, навколишнє середовище, тиск|тиснення| і ін.), конструкціями (гумові, гумовометалічні, гумовотекстильні|, монолітні, губчасті, порожнисті і ін.), матеріалами (марки гум і типи каучуків, марки армуючих матеріалів), технологією виготовлення.

У виробництві гумових сумішей, окрім каучуків, використовують понад 350 найменувань інгредієнтів.

Товарні, або невулканізовані, гумові суміші призначені для виготовлення ГТВ на різних підприємствах. Гумові суміші, залежно від призначення і умов роботи підрозділяються на групи, для яких встановлені цифрові умовні позначення температурного інтервалу працездатності гум.

Наприклад, гума групи з|із| умовним позначенням I працездатна від -10 до +100 °С. В деяких випадках максимальна температура застосування|вживання| гум може бути підвищена. У середовищі|середі| перегрітої води гуми групи У|біля| типу|типа| 51-1481 і ІРП-1375 на основі етиленпропіленового| каучуку працездатні до 170°С|. Температурний інтервал застосування|вживання| гум може бути розширений за наслідками|за результатами| експлуатаційних випробувань виробів.

Фактичні показники фізико-механічних| властивостей гум можуть бути значно вище нормованих значень. У технічних умовах приведені також зведення про зміну об'єму|обсягу| гум груп III і IV при дії середовища|середи|, електричні показники гум групи VIII, температури крихкості, деякі дані про зміну властивостей гум при старінні, марки гумових сумішей по групах, правила постачання і приймання гумових сумішей, гарантійний термін придатності і розміри каландрованих| гумових сумішей.

Гуми під впливом різноманітних складських і експлуатаційних чинників, що діють ізольовано або найчастіше комплексно, змінюють свої технічні цінні властивості: знижується еластичність, відбувається твердіння, з'являються крихкість, тріщини, змінюється забарвлення. Вплив кисню, особливо озону, веде до старіння і стомлення гуми. Цьому сприяють тепло і світло, напруга, що виникають при статичному або динамічному навантаженні, нераціональне складування, агресивні середовища або каталітична дія солей металів (зокрема, на гуми з НК впливають солі марганцю і міді). Низькі температури ведуть до зниження еластичності гуми, до появи крихкості. Ці зміни для напружених гум на основі каучуків, що кристалізуються, зростають із збільшенням тривалості охолоджування. Проте з переходом до кімнатних температур первинні властивості відновлюються.

Уявлення про гуму, як про конструкційний матеріал, може бути складено на основі вивчення особливостей її високоеластичної деформації.

Найважливішими в автомобілебудуванні є, перш за все, різного роду вироби ущільнювачів з використанням гумових матеріалів. Залежно від виду ущільнюваного з’єднання розрізняють ущільнення нерухомих з’єднань, в яких контактуючі поверхні не здійснюють відносного переміщення, і ущільнення з’єднань, контактуючі поверхні яких здійснюють відносний зворотно-поступальний або обертальний рух.

Ущільнювачі з’єднань|сполучень| з|із| обертальним рухом призначені для створення|створіння| щільності (герметичності) в місцях|місце-милях| виходу валів осей і інших рухомих|жвавих| елементів з|із| внутрішніх порожнин агрегатів. Найбільш простими, дешевими, малогабаритними типами ущільнювачів з’єднань|сполучень| з|із| обертальним рухом є|з'являються| гумовоармовані| манжети гумові армовані манжети з однією кромкою| з|із| пружиною для ущільнення валів, що працюють в мінеральних мастилах, воді, дизельному паливі|пальному| при надмірному|надлишковому| тиску|тисненні| до 0,05 МПа, швидкості переміщення до 20 м/с і температурі від -60 до + 170°С| залежно від групи гуми.

Гумові деталі для ущільнення нерухомих і рухомих з’єднань гідроприводу гальмівної системи і вузлів зчеплення автомобілів, які призначені для роботи у контакті з гальмівною рідиною при тиску до 14,7 МПа, а також для захисту вузлів від попадання вологи і пилу.