1. Проектування системи електростартерного пускуНа початку розділу слід описати призначення, навести основні вимоги до системи, що проектується, та її елементів. Проектування слід здійснювати, дотримуючись такого порядку. Визначаємо попередню потужність стартера:
|
Режим номінальної потужності PН |
Режим х.х. |
Режим повного гальмування |
|
Mк, Нм |
Uх. х. |
Uп. т. |
|
Nв, об/хв |
Iх. х. |
Iп. т. |
|
Uн, В |
nх. х. |
Mп. т. |
|
IН, A |
|||
Необхідна ємність батареї |
|||
Таблиця 1.2 – Конструктивні параметри якоря й обмоток збудження стартера
Тип стартера |
Якір |
Обмотка збудження |
|||||
Діа-метр, мм |
Довжи-на пакета, мм |
Число пазів |
Переріз проводу, мм2 |
Число коту-шок |
Число витків у котушці |
Переріз проводу, мм |
|
Параметри та характеристики вибраної батареї можна звести до таблиці. Наприклад:
Таблиця 1.3 – Параметри та характеристики акумуляторної батареї (тип)
Об’єм, дм3 |
|
Маса свинцево-сурм"янистого сплаву й окислів, кг |
|
Енергія 20-ти годинного режиму заряду, МДж |
|
Питома матеріальна ємність, кг/кВт·ч |
Вибір перерізу провідника, що з’єднує стартер та акумуляторну батарею здійснюється за втратами напруги, що не повинні перевищувати 2 В на 1000 А.
де Rсп– опір стартерного провідника, Ом;
Imax– максимальний струм, А;
RM– опір маси,
Звідки:
де SСП– поперечний переріз стартерного провідника, мм2;
lСП– довжина стартерного провідника, мм.
Вибираємо провідник за розрахованим перерізом:
Провідник до тягового реле вибирається за максимальною густиною струму стартерного електродвигуна. Якщо струм тягового реле перевищує припустимий струм контактів замка запалювання, слід використовувати схему з додатковим реле.
Розрахунок тягового реле стартера виконується, якщо технічне завдання включає відповідні дані. Методики розрахунків наведені в [3, 4].
На початку слід навести вимоги до тягового реле (за довідником).
Розрахунок тягового реле полягає в розрахунку магнітного кола, параметрів обмотки та в перевірці дієздатності тягового реле шляхом порівняння механічної характеристик тягового реле та механізму приводу. Будуємо механічну характеристику привода за даними технічного завдання.
1. Визначаємо початкове і кінцеве зусилля поворотної пружини:
де СВ– жорсткість поворотної пружини, Н/мм;
ХВ– початкова деформація, мм.
2. Визначаємо початкове і кінцеве зусилля буферної пружини
3. Визначаємо початкове і кінцеве зусилля демпферної пружини
4. Будуємо механічну характеристику привода на міліметровому папері.
Рисунок 1.1 – Тягове реле та механізм привода
Рисунок 1.2 – Магнітне коло тягового реле
Розраховуємо магнітне коло тягового реле.
5. Визначаємо площу поперечного перерізу сердечника і його діаметр. Формула Максвелла:
де FЕМ– електромагнітна сила, що притягає сердечник, Н;
– магнітний потік у зазорі, Вб;
– індукція в зазорі, Тл;
SC– площа поперечного перерізу сердечника, м2;
– магнітна проникність повітря (
).
З формули Максвелла одержимо:
де FП– сила опору механізму привода при початковому зазорі, FП=FВП+FТР;
KЗ– коефіцієнт запасу 1,3...1, 7.
За рекомендаціями [3] вибираємо магнітну індукцію в зазорі, В?.
Визначаємо діаметр сердечника:
6. Визначаємо необхідну магніторушійну силу обмотки:
Магнітна напруга на початковому зазорі :
Магніторушійна сила обмотки при спрацюванні тягового реле приймається із запасом 20% відносно
Визначаємо розміри обмотки:
де Sоб– площа поперечного перерізу обмотки, мм2;
lоб–довжина обмотки, мм;
hоб– висота обмотки, мм;
g – щільність струму в обмотці, А/мм2. (За рекомендаціями [3]);
Кзап– коефіцієнт заповнення обмотки міддю. (За рекомендаціями [4]).
Оптимальне співвідношення довжини і висоти обмотки:
8. За рекомендаціями [4] визначаємо оптимальне співвідношення розмірів реле: q, n, vсп.
Визначаємо розміри стропа:
Визначаємо ширину каркаса котушки:
Визначаємо ширину фланців і корпуса:
Визначаємо зазор між сердечником і фланцем:
Визначаємо геометричні розміри реле:
9. Визначаємо поперечні перерізи кожної ділянки магнітного кола:
фланців:
корпуса:
Зазору між сердечником і фланцем: SВР=Sфmin.
10. Визначаємо довжини ділянок:
фланців, мм:
корпуса, мм:
стропа, мм:
сердечника, мм:
Розраховуємо параметри котушки однообмоткового тягового реле:
11. Визначаємо довжину середнього витка обмотки, мм:
12. Визначаємо поперечний переріз і діаметр провода обмотки:
де r75– питомий опір міді при температурі 75 °С;
r0– питомий опір міді при температурі 0 °С;
a – температурний коефіцієнт.
Розрахункова напруга Uрозрвибирається, виходячи з вимог до тягових реле.
Діаметр проводу:
З [3] (с. 362, табл. 14.2) вибираємо провід.
Поперечний переріз вибраного проводу, мм2:
13. Число витків обмотки:
14. Опір обмотки:
15. Струм через обмотку, А:
16. МРС обмотки:
У результаті порівнянням qпрота qпро.ср.робимо висновок щодо прийнятності результатів.
17. Будуємо тягову характеристику реле:
Порядок розрахунку:
Задаємося індукцією в зазорі Вd, та знаходимо магнітний потік у зазорі:
Далі знаходимо магнітний потік у сталі реле:
де ? – коефіцієнт розсіювання, приймаємо
=1,1.
Потім для кожної ділянки визначаємо магнітну індукцію:
Напруженість магнітного поля Нівизначаємо за кривою В(Н) заданого матеріалу з [3] (С. 259 рисунок 10.6)
Для фланців знаходимо Нфшляхом інтегрування за величиною Н найбільшого, найменшого та середнього перерізу:
Знаходимо магнітну напругу повітряних зазорів:
Знаходимо магнітну напругу інших ділянок:
Визначаємо повну магнітну напругу:
Знаходимо електромагнітну силу тягового реле:
Розрахунок проводиться при різних значеннях зазора (dП, 2/3·dП, 1/3·dП, 0).
Розрахунок механічної характеристики доцільно звести у таблицю.
Наприклад:
Таблиця 1.4 – Розрахунок характеристики тягового реле
29 |
29 |
29 |
19 |
19 |
9 |
9 |
9 |
0 |
0 |
0 |
|
d,мм |
|||||||||||
lc,мм |
|||||||||||
Уd,Тл |
|||||||||||
Фd, мкВб |
|||||||||||
Фст,мк |
|||||||||||
Вс,Тл. |
|||||||||||
Вфміп,Тл |
|||||||||||
Вфср,Тл |
|||||||||||
Вфмах,Тл |
|||||||||||
Вкорп,Тл |
|||||||||||
ВВР,Тл |
|||||||||||
НС,А/мм |
|||||||||||
НФmin,А/мм |
|||||||||||
Нфср,А/мм |
|||||||||||
Нфmax,А/м |
|||||||||||
Нф,А/мм |
|||||||||||
Нкп,А/мм |
|||||||||||
qd, А |
|||||||||||
qВР, А |
|||||||||||
qЗ, А |
|||||||||||
qсп, А |
|||||||||||
qф,А |
|||||||||||
qкп, А |
|||||||||||
qS, А |
На міліметровому папері будуємо механічну характеристику тягового реле. За результатами порівняння з механічною характеристикою механізму привода робимо висновки щодо відповідності розробленого реле умовам технічного завдання [3].