1. Проектування системи електростартерного пускуНа початку розділу слід описати призначення, навести основні вимоги до системи, що проектується, та її елементів. Проектування слід здійснювати, дотримуючись такого порядку. Визначаємо попередню потужність стартера:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Режим номінальної потужності PН |
Режим х.х. |
Режим повного гальмування |
|
|
Mк, Нм |
Uх. х. |
Uп. т. |
|
|
Nв, об/хв |
Iх. х. |
Iп. т. |
|
|
Uн, В |
nх. х. |
Mп. т. |
|
IН, A |
|||
|
Необхідна ємність батареї |
|||
Таблиця 1.2 – Конструктивні параметри якоря й обмоток збудження стартера
|
Тип стартера |
Якір |
Обмотка збудження |
|||||
|
Діа-метр, мм |
Довжи-на пакета, мм |
Число пазів |
Переріз проводу, мм2 |
Число коту-шок |
Число витків у котушці |
Переріз проводу, мм |
|
Параметри та характеристики вибраної батареї можна звести до таблиці. Наприклад:
Таблиця 1.3 – Параметри та характеристики акумуляторної батареї (тип)
|
Об’єм, дм3 |
|
|
Маса свинцево-сурм"янистого сплаву й окислів, кг |
|
|
Енергія 20-ти годинного режиму заряду, МДж |
|
|
Питома матеріальна ємність, кг/кВт·ч |
Вибір перерізу провідника, що з’єднує стартер та акумуляторну батарею здійснюється за втратами напруги, що не повинні перевищувати 2 В на 1000 А.
(1.6)
де Rсп– опір стартерного провідника, Ом;
Imax– максимальний струм, А;
RM– опір маси,
Звідки:
(1.7)
де SСП– поперечний переріз стартерного провідника, мм2;
lСП– довжина стартерного провідника, мм.
Вибираємо провідник за розрахованим перерізом:
SCП.(1.8)
Провідник до тягового реле вибирається за максимальною густиною струму стартерного електродвигуна. Якщо струм тягового реле перевищує припустимий струм контактів замка запалювання, слід використовувати схему з додатковим реле.
Розрахунок тягового реле стартера виконується, якщо технічне завдання включає відповідні дані. Методики розрахунків наведені в [3, 4].
На початку слід навести вимоги до тягового реле (за довідником).
Розрахунок тягового реле полягає в розрахунку магнітного кола, параметрів обмотки та в перевірці дієздатності тягового реле шляхом порівняння механічної характеристик тягового реле та механізму приводу. Будуємо механічну характеристику привода за даними технічного завдання.
1. Визначаємо початкове і кінцеве зусилля поворотної пружини:
(1.9)
(1.10)
де СВ– жорсткість поворотної пружини, Н/мм;
ХВ– початкова деформація, мм.
2. Визначаємо початкове і кінцеве зусилля буферної пружини
(1.11)
(1.12)
3. Визначаємо початкове і кінцеве зусилля демпферної пружини
(1.13)
(1.14)
4. Будуємо механічну характеристику привода на міліметровому папері.
Рисунок 1.1 – Тягове реле та механізм привода
Рисунок 1.2 – Магнітне коло тягового реле
Розраховуємо магнітне коло тягового реле.
5. Визначаємо площу поперечного перерізу сердечника і його діаметр. Формула Максвелла:
(1.15)
де FЕМ– електромагнітна сила, що притягає сердечник, Н;
– магнітний потік у зазорі, Вб;
– індукція в зазорі, Тл;
SC– площа поперечного перерізу сердечника, м2;
– магнітна проникність повітря (
).
З формули Максвелла одержимо:
(1.16)
(1.17)
де FП– сила опору механізму привода при початковому зазорі, FП=FВП+FТР;
KЗ– коефіцієнт запасу 1,3...1, 7.
За рекомендаціями [3] вибираємо магнітну індукцію в зазорі, В?.
Визначаємо діаметр сердечника:
(1.18)
6. Визначаємо необхідну магніторушійну силу обмотки:
Магнітна напруга на початковому зазорі :
(1.19)
Магніторушійна сила обмотки при спрацюванні тягового реле приймається із запасом 20% відносно
(1.20)
Визначаємо розміри обмотки:
(1.21)
де Sоб– площа поперечного перерізу обмотки, мм2;
lоб–довжина обмотки, мм;
hоб– висота обмотки, мм;
g – щільність струму в обмотці, А/мм2. (За рекомендаціями [3]);
Кзап– коефіцієнт заповнення обмотки міддю. (За рекомендаціями [4]).
Оптимальне співвідношення довжини і висоти обмотки:
(1.22)
(1.23)
(1.24)
8. За рекомендаціями [4] визначаємо оптимальне співвідношення розмірів реле: q, n, vсп.
Визначаємо розміри стропа:
(1.25)
Визначаємо ширину каркаса котушки:
(1.26)
Визначаємо ширину фланців і корпуса:
(1.27)
Визначаємо зазор між сердечником і фланцем:
Визначаємо геометричні розміри реле:
(1.28)
9. Визначаємо поперечні перерізи кожної ділянки магнітного кола:
фланців:
(1.29)
корпуса:
(1.30)
Зазору між сердечником і фланцем: SВР=Sфmin.
10. Визначаємо довжини ділянок:
фланців, мм:
(1.31)
корпуса, мм:
(1.32)
стропа, мм:
(1.33)
сердечника, мм:
(1.34)
Розраховуємо параметри котушки однообмоткового тягового реле:
11. Визначаємо довжину середнього витка обмотки, мм:
(1.35)
12. Визначаємо поперечний переріз і діаметр провода обмотки:
(1.36)
(1.37)
де r75– питомий опір міді при температурі 75 °С;
r0– питомий опір міді при температурі 0 °С;
a – температурний коефіцієнт.
Розрахункова напруга Uрозрвибирається, виходячи з вимог до тягових реле.
Діаметр проводу:
(1.38)
З [3] (с. 362, табл. 14.2) вибираємо провід.
Поперечний переріз вибраного проводу, мм2:
(1.39)
13. Число витків обмотки:
(1.40)
14. Опір обмотки:
(1.41)
15. Струм через обмотку, А:
(1.42)
16. МРС обмотки:
(1.43)
У результаті порівнянням qпрота qпро.ср.робимо висновок щодо прийнятності результатів.
17. Будуємо тягову характеристику реле:
Порядок розрахунку:
Задаємося індукцією в зазорі Вd, та знаходимо магнітний потік у зазорі:
(1.44)
Далі знаходимо магнітний потік у сталі реле:
(1.45)
де ? – коефіцієнт розсіювання, приймаємо
=1,1.
Потім для кожної ділянки визначаємо магнітну індукцію:
(1.46)
Напруженість магнітного поля Нівизначаємо за кривою В(Н) заданого матеріалу з [3] (С. 259 рисунок 10.6)
Для фланців знаходимо Нфшляхом інтегрування за величиною Н найбільшого, найменшого та середнього перерізу:
(1.47)
Знаходимо магнітну напругу повітряних зазорів:
(1.48)
(1.49)
Знаходимо магнітну напругу інших ділянок:
Визначаємо повну магнітну напругу:
Знаходимо електромагнітну силу тягового реле:
(1.52)
Розрахунок проводиться при різних значеннях зазора (dП, 2/3·dП, 1/3·dП, 0).
Розрахунок механічної характеристики доцільно звести у таблицю.
Наприклад:
Таблиця 1.4 – Розрахунок характеристики тягового реле
|
29 |
29 |
29 |
19 |
19 |
9 |
9 |
9 |
0 |
0 |
0 |
|
|
d,мм |
|||||||||||
|
lc,мм |
|||||||||||
|
Уd,Тл |
|||||||||||
|
Фd, мкВб |
|||||||||||
|
Фст,мк |
|||||||||||
|
Вс,Тл. |
|||||||||||
|
Вфміп,Тл |
|||||||||||
|
Вфср,Тл |
|||||||||||
|
Вфмах,Тл |
|||||||||||
|
Вкорп,Тл |
|||||||||||
|
ВВР,Тл |
|||||||||||
|
НС,А/мм |
|||||||||||
|
НФmin,А/мм |
|||||||||||
|
Нфср,А/мм |
|||||||||||
|
Нфmax,А/м |
|||||||||||
|
Нф,А/мм |
|||||||||||
|
Нкп,А/мм |
|||||||||||
|
qd, А |
|||||||||||
|
qВР, А |
|||||||||||
|
qЗ, А |
|||||||||||
|
qсп, А |
|||||||||||
|
qф,А |
|||||||||||
|
qкп, А |
|||||||||||
|
qS, А |
На міліметровому папері будуємо механічну характеристику тягового реле. За результатами порівняння з механічною характеристикою механізму привода робимо висновки щодо відповідності розробленого реле умовам технічного завдання [3].