1. Проектування системи електростартерного пускуНа початку розділу слід описати призначення, навести основні вимоги до системи, що проектується, та її елементів. Проектування слід здійснювати, дотримуючись такого порядку. Визначаємо попередню потужність стартера: (1.1)де – ККД передачі, рекомендується =0,85…0,9. За потужністю попередньо вибираємо з довідника [1] (С. 28, табл. 2.6), стартерний двигун та відповідний йому електростартер. Визначаємо передатне число: , (1.2)та перевіряємо попередньо вибраний стартерний електродвигун за швидкістю та моментом: (1.3). (1.4)В разі невиконання умов: nСН>nППабо МСН>МПП. (1.5)слід вибрати новий стартер з більшим номінальним моментом або швидкістю з урахування величин Мпп, nпп. Акумуляторна батарея вибирається за необхідною для стартера номінальною ємністю (вказано в довіднику). Довідникові дані вибраних елементів системи електропостачання наводимо у пояснювальній записці у вигляді переліку або таблиць. Наприклад: Таблиця 1.1 – Технічні дані електростартера (Тип стартера)
Таблиця 1.2 – Конструктивні параметри якоря й обмоток збудження стартера
Параметри та характеристики вибраної батареї можна звести до таблиці. Наприклад: Таблиця 1.3 – Параметри та характеристики акумуляторної батареї (тип)
Вибір перерізу провідника, що з’єднує стартер та акумуляторну батарею здійснюється за втратами напруги, що не повинні перевищувати 2 В на 1000 А. (1.6)де Rсп– опір стартерного провідника, Ом; Imax– максимальний струм, А; RM– опір маси, Звідки: (1.7)де SСП– поперечний переріз стартерного провідника, мм2; lСП– довжина стартерного провідника, мм. Вибираємо провідник за розрахованим перерізом: S SCП.(1.8)Провідник до тягового реле вибирається за максимальною густиною струму стартерного електродвигуна. Якщо струм тягового реле перевищує припустимий струм контактів замка запалювання, слід використовувати схему з додатковим реле. Розрахунок тягового реле стартера виконується, якщо технічне завдання включає відповідні дані. Методики розрахунків наведені в [3, 4]. На початку слід навести вимоги до тягового реле (за довідником). Розрахунок тягового реле полягає в розрахунку магнітного кола, параметрів обмотки та в перевірці дієздатності тягового реле шляхом порівняння механічної характеристик тягового реле та механізму приводу. Будуємо механічну характеристику привода за даними технічного завдання. 1. Визначаємо початкове і кінцеве зусилля поворотної пружини: (1.9)(1.10)де СВ– жорсткість поворотної пружини, Н/мм; ХВ– початкова деформація, мм. 2. Визначаємо початкове і кінцеве зусилля буферної пружини (1.11)(1.12)3. Визначаємо початкове і кінцеве зусилля демпферної пружини (1.13)(1.14)4. Будуємо механічну характеристику привода на міліметровому папері. Рисунок 1.1 – Тягове реле та механізм привода
Рисунок 1.2 – Магнітне коло тягового реле Розраховуємо магнітне коло тягового реле. 5. Визначаємо площу поперечного перерізу сердечника і його діаметр. Формула Максвелла: (1.15)де FЕМ– електромагнітна сила, що притягає сердечник, Н; – магнітний потік у зазорі, Вб; – індукція в зазорі, Тл; SC– площа поперечного перерізу сердечника, м2; – магнітна проникність повітря ( ). З формули Максвелла одержимо: (1.16)(1.17)де FП– сила опору механізму привода при початковому зазорі, FП=FВП+FТР; KЗ– коефіцієнт запасу 1,3...1, 7. За рекомендаціями [3] вибираємо магнітну індукцію в зазорі, В?. Визначаємо діаметр сердечника: (1.18)6. Визначаємо необхідну магніторушійну силу обмотки: Магнітна напруга на початковому зазорі : (1.19)Магніторушійна сила обмотки при спрацюванні тягового реле приймається із запасом 20% відносно (1.20)Визначаємо розміри обмотки: (1.21)де Sоб– площа поперечного перерізу обмотки, мм2; lоб–довжина обмотки, мм; hоб– висота обмотки, мм; g – щільність струму в обмотці, А/мм2. (За рекомендаціями [3]); Кзап– коефіцієнт заповнення обмотки міддю. (За рекомендаціями [4]). Оптимальне співвідношення довжини і висоти обмотки: (1.22)(1.23)(1.24)8. За рекомендаціями [4] визначаємо оптимальне співвідношення розмірів реле: q, n, vсп. Визначаємо розміри стропа: (1.25)Визначаємо ширину каркаса котушки: (1.26)Визначаємо ширину фланців і корпуса: (1.27)Визначаємо зазор між сердечником і фланцем: Визначаємо геометричні розміри реле: (1.28)9. Визначаємо поперечні перерізи кожної ділянки магнітного кола: фланців: (1.29)корпуса: (1.30)Зазору між сердечником і фланцем: SВР=Sфmin. 10. Визначаємо довжини ділянок: фланців, мм: (1.31)корпуса, мм: (1.32)стропа, мм: (1.33)сердечника, мм: (1.34)Розраховуємо параметри котушки однообмоткового тягового реле: 11. Визначаємо довжину середнього витка обмотки, мм: (1.35)12. Визначаємо поперечний переріз і діаметр провода обмотки: (1.36)(1.37)де r75– питомий опір міді при температурі 75 °С; r0– питомий опір міді при температурі 0 °С; a – температурний коефіцієнт. Розрахункова напруга Uрозрвибирається, виходячи з вимог до тягових реле. Діаметр проводу: (1.38)З [3] (с. 362, табл. 14.2) вибираємо провід. Поперечний переріз вибраного проводу, мм2: (1.39)13. Число витків обмотки: (1.40)14. Опір обмотки: (1.41)15. Струм через обмотку, А: (1.42)16. МРС обмотки: (1.43)У результаті порівнянням qпрота qпро.ср.робимо висновок щодо прийнятності результатів. 17. Будуємо тягову характеристику реле: Порядок розрахунку: Задаємося індукцією в зазорі Вd, та знаходимо магнітний потік у зазорі: (1.44)Далі знаходимо магнітний потік у сталі реле: (1.45)де ? – коефіцієнт розсіювання, приймаємо =1,1. Потім для кожної ділянки визначаємо магнітну індукцію: (1.46)Напруженість магнітного поля Нівизначаємо за кривою В(Н) заданого матеріалу з [3] (С. 259 рисунок 10.6) Для фланців знаходимо Нфшляхом інтегрування за величиною Н найбільшого, найменшого та середнього перерізу: (1.47)Знаходимо магнітну напругу повітряних зазорів: (1.48)(1.49)Знаходимо магнітну напругу інших ділянок: qі=Ніlі. (1.50)Визначаємо повну магнітну напругу: q =qd+qвр+qсп+qіз+qкп+2 qф. (1.51)Знаходимо електромагнітну силу тягового реле: (1.52)Розрахунок проводиться при різних значеннях зазора (dП, 2/3·dП, 1/3·dП, 0). Розрахунок механічної характеристики доцільно звести у таблицю. Наприклад: Таблиця 1.4 – Розрахунок характеристики тягового реле
На міліметровому папері будуємо механічну характеристику тягового реле. За результатами порівняння з механічною характеристикою механізму привода робимо висновки щодо відповідності розробленого реле умовам технічного завдання [3]. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||