ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №4
Визначення чисельності працюючих автотранспортних підприємств
Мета роботи: навчитись визначати чисельність виробничих та допоміжних робітників, ІТР і службовців автотранспортних підприємств.
Теоретичні відомості
Залежно від виду виконуваних робіт розрізняють виробничих і допоміжних робітників. До виробничих належать робітники зон і дільниць, які безпосередньо виконують роботи з ТО і ПР рухомого складу. Розрізняють технологічно необхідну (явочну) Рт і штатну (облікову) Рш чисельність робітників.
Технологічно необхідна чисельність робітників забезпечує виконання добової виробничої програми і визначається за формулою:
, (4.1)
де ТР – річний обсяг робіт зони чи дільниці, людино-годин;
Фм – річний фонд часу робочого місця чи технологічно необхідного робітника, год.
Штатна чисельність робітників забезпечує виконання річних обсягів робіт з ТО й ремонту рухомого складу визначається за формулою:
, (4.2)
де ФР – річний фонд часу ремонтного робітника, год.
Річній фонд часу робочого місця визначається кількістю робочих днів протягом року і тривалістю зміни залежно від тривалості робочого тижня. У практиці проектування для розрахунку явочної чисельності робітників приймають Фм = 2070 год. для виробництв з нормальними умовами праці і 1830 год. для виробництв зі шкідливими умовами.
Річний фонд часу ремонтного робітника ФР < Фм через робочі відпустки та невиходи на роботу з поважних причин, які становлять в середньому 4-5% від Фм . Значення Фм і ФР , дня робочих різних професій наведено в табл. 4.1.
Технологічно необхідну і штатну кількість ремонтних робітників розраховують для кожного з виробничих підрозділів, створюваних з урахуванням видів і трудомісткості робіт.
Таблиця 4.1 – Номінальний і ефективний річні фонди часу виробничого персоналу
Найменування професій працюючих |
Тривалість |
Річний фонд часу робітників, год. |
||
робочого тижня, год. |
основної відпустки, дні |
|||
номінальний |
ефективний |
|||
Маляр |
36 |
24 |
1830 |
1610 |
Всі інші професії, включаючи водіїв автомобілів і автобусів |
41 |
24 |
2070 |
1820 |
Примітки.
1. Тривалість робочої зміни виробничого персоналу не повинна перевищувати 8,2 години. Допускається збільшення робочої зміни працюючих при загальній тривалості роботи не більше 41 години тиждень.
2. Приведені в таблиці ефективні річні фонди часу не розповсюджуються на працюючих в районах Крайньої Півночі і інших районах, прирівняних до них.
Якщо річний обсяг окремих видів робіт незначний (менш як 2000 людино-годин), потрібно створювати об'єднаний підрозділ для робітників споріднених спеціальностей. Наприклад, можна об'єднати шиноремонтну і вулканізаційну дільниці, деревообробну і оббивну, арматурну і жерстяницьку тощо. На рис. 4.1 показані виробничі дільниці, які можуть бути організовані на підприємстві, і можливості їх обєднання за технологічними й організаційними ознаками [6, с. 136]. Якщо робочих місць більше двох, створюють спеціалізовану дільницю.
Рисунок 4.1 – Схемаремондацій щодо організації виробничих дільниць ПР
Поряд в роботами з ТО і ПР, які називають виробничими, на АТП виконують допоміжні роботи, до складу яких входить обслуговування і ремонт устаткування та інструменту, транспортні, завантажувально-розвантажувальні роботи, пов'язані з ТО і ПР рухомого складу, перегон автомобілів усередині підприємства, прийом і видача матеріальних цінностей, прибирання приміщень.
Чисельність допоміжних робітників АТП, які зайняті на допоміжних роботах беруть у процентному відношенні від штатної чисельності виробничих робітників:
, (4.3)
де в – норматив чисельності допоміжних робочих, в % до чисельності виробничих робочих.
Норми чисельності допоміжних робітників наведено в табл. 4.2.
Таблиця 4.2 – Норми чисельності допоміжних робітників
Облікова чисельність виробничих робітників, чол. |
Норматив допоміжних робітників, % чисельності виробничих робітників |
до 50 |
30 |
понад 50 до 60 |
29 |
понад 60 до 70 |
28 |
понад 70 до 80 |
27 |
понад 80 до 100 |
26 |
понад 100 до 120 |
25 |
понад 120 до 150 |
24 |
понад 150 до 180 |
23 |
понад 180 до 220 |
22 |
понад 220 до 160 |
21 |
понад 260 |
20 |
Примітка: до вказаної в таблиці чисельності допоміжних робітників додатково слід передбачати:
1) робітників для обслуговування очисних споруд стічних вод чисельністю по одній людині на кожні 75 м3/добу стічних вод;
2) робітників для заправки автомобілів паливом і оливою (за завданням на проектування), по дві людини на кожні 250 автомобілів облікового складу;
3) робітників для виготовлення технологічного устаткування і оснащення (за завданням на проектування чисельністю 10% від загальної кількості виробничих робітників).
Розподіл чисельності допоміжних робітників за видами робіт наведений у табл. 4.3.
Таблиця 4.3 – Розподіл чисельності допоміжних робітників за видами робіт
Види допоміжних робіт |
Співвідношення чисельності робітників, % |
|
АТП,експлуатаційні філіали |
Виробничі філіали |
|
Ремонт і обслуговування технологічного обладнання, оснастки і інструмента |
20 |
25 |
Ремонт і обслуговування інженерного устаткування, мереж і комунікацій |
15 |
20 |
Транспортні роботи |
10 |
8 |
Прийом, зберігання і видача матеріальних цінностей |
15 |
12 |
Перегін рухомого складу |
15 |
10 |
Прибирання виробничих приміщень |
10 |
7 |
Прибирання території |
10 |
8 |
Обслуговування компресорної установки |
5 |
10 |
Усього 100 |
Примітки:
1. Для централізованої організації ремонту і обслуговування технологічного обладнання, оснащення і інструменту, ремонту і обслуговування інженерного устаткування, мереж і комунікацій, а також системи матеріально-технічного постачання підприємств, чисельність персоналу відповідної служби допоміжного виробництва може бути скорочена на 50%.
2. Роботи по обслуговуванню очисних споруд і ТЗП процентним співвідношенням по видах робіт не враховуються.
Робітники по обслуговуванню і ремонту очисних споруд повинні сумуватися з допоміжними робітниками по графі "Ремонт і обслуговування інженерного устаткування, мереж і комунікацій".
Роботи з ремонту і обслуговування технологічного обладнання, оснастки і інструмента, ремонту і обслуговування інженерного устаткування, мереж і комунікацій та обслуговування компресорних установок називають роботами по самообслуговуванню підприємства.
Для організації робіт по самообслуговуванню на АТП створюють самостійний підрозділ – відділ головного механіка (ВГМ). У випадку малої чисельності робітників по самообслуговуванню (менше 5 робітників) ВГМ не створюється, а робітників по самообслуговуванню приєднують до робітників слюсарно-механічних робіт.
Чисельність персоналу управління підприємством, окрім експлуатаційної та виробничо-технічної служб, молодшого обслуговуючого персоналу й пожежно-сторожової охорони, визначають залежно від потужності підприємства і типу рухомого складу (табл. 4.4).
Таблиця 4.4 – Чисельність персоналу управління, молодшого обслуговуючого персоналу та пожежно-сторожової охорони
Функції управління персоналу |
Потужність підприємства, од. рухомого складу |
|||||||||||
Тип рухомого складу |
до 100 |
від 100 до 250 |
від 250 до 400 |
від 400 до 550 |
від 550 до 700 |
від 700 до 1000 |
від 1000 до 1300 |
від 1300 до 1600 |
від 1600 до 1900 |
від 1900 до 2200 |
Понад 2200 |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
Загальне керівництво |
Автомобілі легкові |
2 |
2 |
2 |
3 |
3 |
4 |
4 |
4 |
|
5 |
5 |
Автобуси |
2 |
3 |
3 |
4 |
4 |
5 |
5 |
5 |
6 |
6 |
6 |
|
Автомобілі вантажні |
2 |
3 |
3 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
5 |
5 |
6 |
|
|
Змішаний парк |
2 |
3 |
3 |
4 |
4 |
5 |
5 |
5 |
6 |
6 |
6 |
Техніко-економічне планування |
Автомобілі легкові |
2 |
2 |
3 |
3 |
4 |
5 |
5 |
5 |
5 |
6 |
6 |
Автобуси |
2 |
3 |
4 |
4 |
5 |
6 |
6 |
7 |
7 |
8 |
8 |
|
Автомобілі вантажні |
2 |
3 |
3 |
3 |
4 |
5 |
5 |
6 |
6 |
7 |
7 |
|
Змішаний парк |
2 |
3 |
4 |
4 |
5 |
6 |
6 |
7 |
7 |
8 |
8 |
|
Організа-ція праці та заробітної |
Автомобілі легкові |
2 |
|
3 |
4 |
5 |
5 |
6 |
7 |
8 |
8 |
8 |
Автобуси |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
10 |
10 |
10 |
|
Автомобілі вантажні |
3 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
9 |
9 |
9 |
|
Змішаний парк |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
10 |
10 |
10 |
|
Бухгалтер-ський звіт і фінансова |
Автомобілі легкові |
3 |
5 |
6 |
8 |
9 |
10 |
11 |
11 |
12 |
13 |
13 |
Автобуси |
4 |
6 |
8 |
10 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
17 |
|
Автомобілі вантажні |
3 |
5 |
7 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
14 |
14 |
|
Змішаний парк |
4 |
6 |
8 |
10 |
12 |
ІЗ |
14 |
15 |
16 |
17 |
17 |
|
Комплек-тування і підготовка кадрів |
Автомобілі легкові |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
8 |
9 |
10 |
10 |
Автобуси |
2 |
4 |
5 |
6 |
7 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
13 |
|
Автомобілі вантажні |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
8 |
9 |
9 |
10 |
11 |
11 |
Продовження таблиці 4.4
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|
Змішаний парк |
2 |
4 |
5 |
б |
7 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
13 |
Загальне діловодство і господарське обслугову-вання |
Автомобілі легкові |
2 |
2 |
2 |
2 |
3 |
3 |
4 |
4 |
5 |
5 |
5 |
Автобуси |
2 |
2 |
3 |
3 |
4 |
4 |
5 |
5 |
6 |
6 |
7 |
|
Автомобілі вантажні |
2 |
2 |
3 |
3 |
3 |
3 |
4 |
4 |
5 |
5 |
6 |
|
Змішаний парк |
2 |
2 |
3 |
3 |
4 |
4 |
5 |
5 |
6 |
6 |
7 |
|
|
Автомобілі легкові |
1 |
1 |
2 |
2 |
3 |
4 |
6 |
7 |
8 |
9 |
11 |
Матеріаль-но-техніч-не постач |
Автобуси |
1 |
2 |
2 |
3 |
4 |
6 |
8 |
10 |
12 |
14 |
17 |
Автомобілі вантажні |
1 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
7 |
9 |
11 |
12 |
14 |
|
Змішаний |
І |
2 |
2 |
3 |
4 |
6 |
8 |
10 |
12 |
14 |
17 |
|
Молодший обслугову-ючийй персонал |
Автомобілі легкові |
1 |
2 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
Автобуси |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
Автомобілі вантажні |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|
Змішаний парк |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
Пожежно-сторожова охорона |
Усі види рухомого транспорту |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
7 |
Чисельність персоналу експлуатаційної служби залежить від коефіцієнта випуску і кількості автомобілів на АТП і перебуває в процентній залежності від кількості автомобілів (табл. 4.5). Чисельність персоналу виробничо-технічної служби вибирають за даними (табл. 4.6) залежно від чисельності виробничих робітників і кількості автомобілів на підприємстві.
Таблиця 4.5 – Чисельність працівників експлуатаційної служби АТП
Коефіцієнт впуску автомобілів на лінію |
Кількість автомобілів на підприємстві |
|||||
до 10 |
від 100 до 600 |
від 600 до 1000 |
від 1000 до 1500 |
від 1500 до 2000 |
понад 2000 |
|
До 0.8 |
5 |
4,9 |
4,6 |
3,9 |
3,7 |
3,6 |
Понад 0.8 |
6 |
5,2 |
4,8 |
4,0 |
3,8 |
3,7 |
Таблиця 4.6 – Чисельність персоналу виробничо-технічної служби
Численність виробничих робітників, чол. |
Чисельність персоналу виробничо-технічної служби у % від облікової кількості автомобілів в підприємстві |
|||||
до 100 |
понад 100 до 600 |
понад 600 до 1000 |
понад 1000 до 1500 |
понад 1500 до 2000 |
понад 2000 |
|
до 20 |
4 |
- |
- |
- |
- |
- |
понад 20 до 50 |
5 |
2,5 |
- |
- |
- |
- |
понад 50 до 100 |
- |
2,6 |
2,2 |
- |
- |
- |
понад 100 до 150 |
- |
2,8 |
2,3 |
- |
- |
- |
понад 150 до 200 |
- |
3,0 |
2,4 |
- |
- |
- |
понад 200 до 250 |
- |
3,3 |
2,6 |
2,3 |
- |
- |
понад 250 до 300 |
- |
3,5 |
2,8 |
2,4 |
2,1 |
- |
понад 300 до 400 |
- |
3,7 |
3,0 |
2,5 |
2,2 |
- |
понад 400 до 500 |
- |
- |
3,2 |
2,6 |
2,3 |
2,0 |
понад 500 |
- |
- |
3,3 |
2,7 |
2,4 |
2,1 |
Чисельність експлуатаційного персоналу (водіїв, кондукторів, експедиторів) визначається відношенням номінального річного фону часу роботи автомобілів з урахуванням підготовчо-заключного часу до ефективного річного фонду часу працюючих – штатна чисельність і до номінального річного фонду часу працюючих – явочна чисельність.
Для виробничих автотранспортних об'єднань, як правило, в одному з виробничих філіалів слід передбачати центральний апарат управління – загальне керівництво, планово-виробничий відділ, відділ праці і заробітної платні, бухгалтерію відділ матеріально-технічного постачання, відділ кадрів, адміністративно-господарський відділ, відділ головного механіка, виробничо-технічний відділ, відділ управління виробництвом і відділ технічного контролю чисельністю, розрахований на кількість і об'єм робіт ТО і ПР рухомого складу, агрегатів, вузлів, деталей, молодший обслуговуючий персонал і пожежно-сторожова охорона.
В експлуатаційних філіалах виробничих об'єднань слід передбачати керівництво філіалом, відділ експлуатації, диспетчерську і гаражну служби, чисельністю, розрахованою на кількість закріпленого за філіалом рухомого складу, персонал управління виробництвом і технічного контролю, розрахований на кількість і об'єм робіт ТО і ПР рухомого складу, молодший обслуговуючий персонал і пожежно-сторожова охорона.
Розподіл персоналу по функціях управління експлуатаційної служби приведений в табл. 4.7, виробничо-технічної служби в табл. 4.8.
Визначаємо кількість водіїв:
, (4.4)
, (4.5)
де Тн – річна витрата часу водіями в наряді, год. Річна витрата часу водіями в наряді визначається за формулою:
Тн=Ас · Дроб · n0 ·t0,(4.6)
де Ас – списочна кількість автомобілів
n0 – кількість змін, n0 = 1 [12];
t0 – тривалість робочої зміни, t0 = 10,5 год [12].
Таблиця 4.7 – Розподіл персоналу по функціях управління експлуатаційної служби
Найменування функцій управління експлуатаційної служби |
Середня чисельність персоналу % |
Відділ експлуатації |
17-21 |
Диспетчерська |
39-43 |
Гаражна служба |
34-38 |
Відділ безпеки руху |
3-5 |
Таблиця 4.8 – Розподіл персоналу по функціях управління виробничо-технічної служби
Найменування функцій управління виробничо-експлуатаційної служби |
Середня чисельність персоналу % |
Технічний відділ |
26-30 |
Відділ технічного контролю |
18-22 |
Відділ головного механіка |
10-12 |
Відділ управління виробництвом |
17-19 |
Виробнича служба |
21-25 |
Чисельність персоналу, що не відноситься до апарату управління, слід приймати згідно наступних рекомендацій:
– інженер по безпеці руху – один на 150 водіїв; при чисельності водіїв більше 500 на кожні подальші 250 встановлюється додатково одна людина;
– контролер пасажирського транспорту для автобусів, що працюють без кондуктора – один на 15 автобусів;
– те ж, для автобусів, що працюють з кондуктором – один на 25 автобусів;
– те ж, для легкових автомобілів-таксі – один на 70 автомобілів;
– касир по прийому і оформленню виручки для АТП автобусів – один на 1000 грн. середньодобової виручки;
– те ж, в АТП легкових автомобілів-таксі – один на 150 автомобілезмін;
– ревізор автотранспорту – один на 150 автомобілів;
– механік контрольно-пропускного пункту – один на кожний пост КПП в зміну.
Порядок виконання
1. На основі завдання, виданого викладачем, або за даними конкретного підприємства розрахувати чисельність виробничих та допоміжних ремонтних робітників.
2. Згідно рекомендацій визначити спеціальності та чисельність ІТР і службовців.
Приклад розрахунку.
За формулами (4.1-4.2) розраховуємо кількість обслуговуючого персоналу та заносимо до таблиці 4.9.
Для того, щоб розрахувати явочну та штатну чисельність робітників знайдемо загальну трудомісткість по двом маркам автомобіля і причепом:
(дюд-год.)
Таблиця 4.9 –Розподіл виробничого персоналу за видами робіт:
Види робіт ТО і ПР |
Трудоміст-кість по |
Фм |
Рт |
Прийнята, Рт |
Фр |
Рш |
Прийнята, Рш |
ЩОд і ЩОт |
|||||||
Прибиральні (включаючи сушку-обтирання) |
7311.9 |
2070 |
3.43 |
3 |
1820 |
4.01 |
4 |
Заправні |
2707.2 |
2070 |
1.3 |
1 |
1820 |
1.48 |
1 |
… |
… |
… |
.. |
… |
... |
… |
… |
Арматурні та оббивні роботи |
1378.13 |
2070 |
0.66 |
1 |
1820 |
0.75 |
1 |
Разом: |
36740.75 |
|
19.88 |
19 |
|
20.11 |
21 |
Всього: |
160712.5 |
|
79.35 |
78 |
|
90.57 |
88 |
Визначимо кількість явочних (технологічно-необхідної) і штатних робітників:
, чол.
, чол.
Чисельність допоміжних робітників АТП визначимо по формулі (4.3):
Визначення чисельності іншого персоналу інженерно-технічної служби, служби експлуатації та управлінського ввикористовуючи табл.. 4.4-4.8.
Таблиця 4.10 – Розподіл чисельності допоміжних робітників за видами робіт
Види допоміжних робіт |
Співвідношення чисельності робітників, % |
Чисельність допоміжних робітників АТП |
Ремонт і обслуговування технологічного обладнання, оснастки і інструмента, обслуговування компресорної установки |
25 |
7 |
Ремонт і обслуговування інженерного устаткування, мереж і комунікацій, прийом, зберігання і видача матеріальних |
30 |
8 |
Транспортні роботи, перегін рухомого складу |
20 |
5 |
Прибирання виробничих приміщень, прибирання території |
25 |
7 |
Усього |
100 |
26 |
Таблиця 4.11 – Чисельність персоналу управління, молодшого обслуговуючого персоналу та пожежно-сторожової охорони
Функції управління персоналу |
Потужність підприємства, од. рухомого складу |
|
Тип рухомого складу |
до 100 |
|
Загальне керівництво |
Автомобілі вантажні |
3 |
Техніко-економічне планування |
Автомобілі вантажні |
3 |
Організація праці та заробітної платні |
Автомобілі вантажні |
3 |
Бухгалтерський звіт і фінансова діяльність |
Автомобілі вантажні |
5 |
Комплектування і підготовка кадрів |
Автомобілі вантажні |
3 |
Загальне діловодство і господарське обслуговування |
Автомобілі вантажні |
2 |
Матеріально-технічне постач |
Автомобілі вантажні |
1 |
Молодший обслуговуючий персонал |
Автомобілі вантажні |
2 |
Пожежно-сторожова охорона |
Усі види рухомого транспорту |
4 |
Всього |
|
26 |
Таблиця. 4.12 – Чисельність працівників експлуатаційної служби АТП
Коефіцієнт впуску автомобілів на лініію |
Кількість автомобілів на підприємстві |
Чисельність працівників |
від 100 до 600 |
||
До 0.8 |
4,9 |
5 |
Таблиця 4.13 – Чисельність персоналу виробничо-технічної служби
Численність виробничих робітників, чол. |
Чисельність персоналу виробничо-технічної служби у % від облікової кількості автомобілів в підприємстві |
Чисельність персоналу |
Понад 100 до 600 |
||
Понад 50 до 100 |
2.8 |
5 |
Таблиця 4.14 – Розподіл персоналу по функціях управління експлуатаційної служби
Найменування функцій управління експлуатаційної служби |
Середня чисельність персоналу % |
Чисельність персоналу |
Відділ експлуатації |
17-21 |
1 |
Диспетчерська |
39-43 |
2 |
Гаражна служба |
34-38 |
2 |
Таблиця 4.15 –Розподіл персоналу по функціях управління виробничо-технічної служби
Найменування функцій управління виробничо-експлуатаційної служби |
Середня чисельність персоналу % |
Чисельність персоналу |
Технічний відділ |
26-30 |
1 |
Відділ технічного контролю |
18-22 |
1 |
Відділ головного механіка |
10-12 |
1 |
Відділ управління виробництвом |
17-19 |
1 |
Виробнича служба |
21-25 |
1 |
Визначаємо кількість водіїв за формулами (4.4-4.6):
а) для автомобілів ГАЗ-33081:
(год);
(чол.);
(чол.).
б) для автомобілів УРАЛ-64-64+СЗАП-93282/021:
(год);
(чол.);
(чол.).
Контрольні запитання
1. Як визначається чисельність виробничих робітників АТП?
2. Як визначається чисельність допоміжних робітників АТП?
3. Як визначається чисельність ІТР і службовців АТП?