Від авторів

Головною рушійною силою подальшого зміцнення української державності, становлення демократичних інститутів, розвитку громадянського суспільства є високоосвічені, активні та відповідальні громадяни України. Зазначені якості, а головне – відповідальність за долю власної країни, закладаються й формуються передусім у шкільні роки. Ось чому так необхідно, аби сучасна українська школа відповідала тим викликам і завданням, які стоять перед нею не лише з точки зору змістовного навчання дітей, а й в контексті їх виховання як політично свідомих, патріотично налаштованих членів суспільства.

Авторитет вчителя як носія знань про політику в усі часи був незаперечним. До його думок та практичних порад завжди дослухалися не ліше учні, а й їхні батьки. І це зрозуміло. Адже в силу своєї професії вчитель, причому незалежно від його спеціальності, повинен бути в курсі політичних подій, демонструвати власні погляди та оцінки щодо ситуації в країні. В нинішніх, доволі непростих умовах суспільно-політичного розвитку особливо важливо, аби учительська позиція мала під собою теоретичне підгрунття, враховувала базові засади політичної науки.

Ідея представленого Вашій увазі навчального посібника народилася як відповідь на дедалі зростаючу потребу у забезпеченні політологічній обізнаності вітчизняних педагогічних кадрів. “Політологія для вчителя” – це, по суті, перше подібне видання з основ політичної науки, що спеціально розраховане на студентів вищих педагогічних навчальних закладів, тобто майбутніх вчителів. Особистий досвід викладацької діяльності у стінах Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова, що мають більшість авторів посібника, дозволив врахувати специфіку подачі матеріалу, його структури, стилю викладення, розставити необхідні акценти та пріоритети з використанням повного комплексу основних методів навчання: словесного і практичного.

У навчальному посібнику автори прагнули розкрити теоретико-методологічні проблеми політологічного знання, показати розвиток поглядів видатних зарубіжних і вітчизняних мислителів на політику, проаналізувати місце та роль політичних суб'єктів (індивідуальних і колективних) у системі політико-владних відносин суспільства і держави, розкрити засади політики, її сутність, першооснову, причину і джерела її існування, що їх покликані реалізувати політичні інститути, соціальні спільноти та особи.

Особливу увагу приділено питанням, що стосуються людського виміру політики, а також її духовним основам – політичній свідомості, ідеології, культурі. Усвідомлюючи, що духовність відзеркалюється в діяльності, низку питань з курсу політології автори систематизували за предметно-діяльнісним критерієм. Це, зокрема, такі теми як політична діяльність, політичні рішення, політична участь і поведінка, політичний процес, вибори.

У посібнику розкриваються питання, пов'язані з політичними режимами, світовим політичним процесом, сучасними глобальними проблемами, а також специфікою українських політичних реалій. Враховуючи цільову аудиторію посібника, автори дозволили собі дещо вийти за межі традиційного курсу політології і подати декілька тем, дотичних до соціології та права. Йдеться, зокрема, про проблеми соціальних відносин, етнонаціональної та демографічної політики, правового регулювання діяльності органів влади тощо. Автори переконані, що загальне розуміння сутності зазначених проблем принесе користь майбутньому вчительові.

У процесі підготовки посібника автори широко використали не лише свої попередні напрацювання, але й матеріали зарубіжних і вітчизняних вчених, словниково-довідкову літературу.

Ретельне та вдумливе опрацювання історичного, теоретичного та практичного матеріалу посібника озброїть студента необхідними знання з політології як навчальної дисципліни, а також надасть йому можливість у майбутньому впевненіше орієнтуватися у такому складному, але водночас такому цікавому світі політики.

Автори будуть вдячні усім зацікавленим користувачам посібника за відгуки та побажання з тим, аби врахувати їх під час подальшої роботи над його удосконаленням.a

К. Ващенко, В. Корнієнко