121. Групи чинників, які впливають на корпоративне управління

    

     Регулятивні корпоративні системи характеризуються існуванням кількох груп чинників, що впливають на управління:

  •  тип власності у певному національному середовищі;
  •  специфіка законодавства і нормотворчості;
  •  схильність суспільства до прямого тиску на корпорації;
  •  структура директорських рад.

         Дієвість і ефективність системи корпоративного управління визначається як результат поєднання цих чинників. Більш конкретно система корпоративного регулювання має розглядатися через урахування

    таких факторів:

  •  широту регуляції та її обсяг;
  •  суворість процесу регуляції;
  •  джерела регулятивних актів та механізм їх запровадження.

    Існують окремі організації і групи фахівців, які виділяють також кілька конкретних показників, що дає змогу більш чітко з'ясувати стан корпоративного управління в тій чи іншій країні. Наприклад, використання п'яти випереджаючих індикаторів корпоративного управління: наявність національних управлінських кодексів для правлінь корпорацій, участь незалежних директорів у роботі рад директорів, тенденція до розподілу обов'язків голови ради директорів та головного адміністратора між двома різними людьми, наявність основних комісій при раді директорів, рівень оприлюднення інформації про прибутки керівників корпорацій.

    122. Основні елементи структури корпоративного управління

         Реалізація прав акціонерів в системі корпоративного управління здійснюється через їх участь в управлінні, а оскільки вищим керуючим органом акціонерного товариства є загальні збори товариства, то основною управлінською функцією акціонера є присутність та голосування на цих зборах. У зв'язку з цим слід вважати, що перші управлінські функції акціонери здійснюють на установчих зборах.

         Схема структури управління акціонерними товариствами в Україні є в цілому така сама, як і в інших країнах світу. Вона більшою мірою має риси "німецької" системи корпоративного управління (загальні збори акціонерів наглядова рада – виконавча рада), оскільки передбачає наявність окремих органів з наглядовими функціями. Принципово її можна уявити так:

  •  в основі управлінської структури знаходяться загальні збори учасників;
  •  на період між зборами вибираються (призначаються) виконавчі органи;
  •  за виконавчими органами наглядає спостережна (наглядова) рада,
  •  фінансовий контроль здійснюється ревізійною комісією.

         Це загальна внутрішня структура управління корпораціями. Крім неї зовнішні контрольні функції здійснюють державні органи (фінансові, податкові), а також громадський контроль.

    123. Форми реалізації прав акціонерів в управлінні

         Реалізація управлінських функцій акціонером здійснюється:

  •  голосуванням на загальних зборах;
  •  акціонер вибирається у виборні органи товариства і здійснює свої повноваження.

         Одним із важливих положень українського законодавства є те, що голосування на установчих та загальних зборах проводиться за принципом: "одна акція – один голос".

         В Україні законодавством визначено, що в загальних зборах мають право брати участь усі акціонери незалежно від кількості та класу акцій, власниками яких вони є. Крім того, можуть брати участь у загальних зборах з правом дорадчого голосу члени виконавчих органів, які не є акціонерами. Зараз таке право надане представникам трудових колективів (профспілкам та ін.). Однак на практиці, і це не тільки в Україні, а й у переважній більшості країн, право на участь у зборах не завжди реально здійсненне, в зв(язку з розпорошеністю величезної кількості акціонерів, а найбільш прийнятним у сучасних умовах є розвиток інституту представництва, його структуризація та чітке визначення функцій.

         У корпоративному управлінні важливим моментом є встановлення періодичності скликання зборів. Як правило, регуляторною базою переважної більшості країн закладена норма, відповідно до якої загальні збори акціонерів скликаються не рідше як один раз на рік, якщо інше не передбачено статутом товариства.

    124. Порядок скликання позачергових зборів акціонерів

         Господарське життя іноді потребує термінового втручання вищого органу товариства. Тому можуть проводитись позачергові збори акціонерів. Позачергові збори, як правило, скликаються у разі:

  •  неплатоспроможності товариства, за наявності обставин, наведених у статуті товариства;
  •  у будь-якому іншому випадку, якщо цього вимагають інтереси акціонерного товариства в цілому. Проте такі інтереси не мають чіткої конкретизації і така вимога носить загальний характер.

         В Україні діє законодавче положення, згідно з яким позачергові збори мають бути скликані виконавчим органом на письмову вимогу ради акціонерного товариства (спостережної або наглядової ради) або ревізійної комісії. При цьому виконавчий орган акціонерного товариства зобов'язаний протягом 20 днів з моменту отримання письмової вимоги прийняти рішення про скликання позачергових зборів з порядком денним, запропонованим радою акціонерного товариства (спостережною або наглядовою радою) або ревізійною комісією.

    Крім того, для підвищення ролі дрібних інвесторів існує положення, відповідно до якого акціонери, які володіють у сукупності більш як 10 відсотками голосів, мають право вимагати скликання позачергових зборів у будь-який час і з будь-якого приводу. Якщо протягом 20 днів правління не виконало зазначеної вимоги, вони мають право самі скликати збори. У цьому випадку акціонери, які володіють 10 відсотками голосів, можуть здійснювати тиск на керівництво, постійно скликаючи загальні збори. У цьому разі виникає підстава для знаходження консенсусу між власниками з контрольними пакетами і власниками з дрібними, які змогли згрупувати більш як 10 відсотків.

    125. Основні вимоги щодо проведення загальних зборів

    Проведення загальних зборів акціонерних товариств ґрунтується на певних вимогах:

  •  для проведення зборів створюється організаційна комісія, яку очолює член правління або голова правління AТ, або ця функція покладається на спостережну раду;
  •  для проведення загальних зборів треба зробити оголошення для акціонерів не менше ніж за 45 днів до проведення зборів. Про проведення загальних зборів акціонерів держателів іменних акцій повідомляють персонально передбаченим статутом способом (листи, загальні оголошення на підприємствах, телефонні дзвінки, розсилка листів з запрошеннями та оголошеннями про збори.);
  •  загальне повідомлення друкується в місцевій пресі за місцезнаходженням акціонерного товариства і в одному із офіційних друкованих видань Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України чи Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку із зазначенням часу і місця проведення зборів та порядку денного. Якщо до порядку денного включено питання про зміну статутного фонду акціонерного товариства, то одночасно з порядком денним друкується необхідна інформація;
  •  місце проведення загальних зборів акціонерів може вибирати керівництво AT, хоча за законодавством потрібно проводити їх, як правило, за місцезнаходженням акціонерного товариства тощо.

    126. Рішення, що не можуть бути прийняті на загальних зборах

         Існує положення, відповідно до якого загальні збори не мають права приймати рішення з питань, не включених до порядку денного. Досить часто в оголошеннях про проведення загальних зборів можна побачити питання "різне", що є не коректним. До цього пункту регламенту проведення зборів можна включати багато різних питань, але його вразливим місцем є можливість оскарження прийняття цього питання будь-яким акціонером, оскільки воно не було винесене до порядку денного. Тому керівництву AT бажано чітко визначати питання, що виносяться на розгляд і голосування. Що стосується AT, які створювались у процесі приватизації, то на перші загальні збори мали обов'язково виноситись питання згідно з Державними програмами приватизації на певний рік, в яких був опублікований їх перелік.

    Оскільки кожні збори мають чітко визначений перелік питань, які пропонуються до обговорення, а також включають звіти виконавчих та наглядових органів AT, для ефективного проведення зборів акціонерам до їх скликання має бути надана можливість ознайомитись з документами, пов'язаними з порядком денним. Як правило, для цього вивішуються такі матеріали на дошках оголошень, іноді ці документи знаходяться у правлінні й акціонерам дають змогу працювати з ними. В цілому цей елемент управління також потребує конкретизації.

    127. Мета створення організаційної комісії

         Для проведення зборів, як правило, створюється організаційна комісія, яку очолює член правління або голова правління AT. Іноді таку функцію покладають на спостережну (наглядову) раду. Організаційна комісія вирішує такі питання:

  •  попередження акціонерів про проведення зборів;
  •  вибір місця проведення загальних зборів (за місцезнаходженням АТ);
  •  чітко визначати питання, що виносяться на розгляд і голосування;
  •  підготовка звітів виконавчих та наглядових органів АТ;
  •  акціонерам має бути надана можливість ознайомитись з документами, пов'язаними з порядком денним.

         При проведенні зборів акціонери мають право висловлювати свої думки з будь-яких питань порядку денного. Для того щоб підняти нові питання, будь-який з акціонерів має право вносити свої пропозиції щодо порядку денного загальних зборів не пізніш як за ЗО днів до їх скликання. Рішення про включення цих пропозицій до порядку денного приймається виконавчим органом товариства або наглядовою радою. Пропозиції акціонерів, які володіють більш як 10 відсотками голосів, вносяться до порядку денного обов'язково. Причому рішення про зміни в порядку денному мають бути доведені до відома всіх акціонерів не пізніш як за 10 днів до проведення зборів у порядку, передбаченому статутом.

    128. Реєстраційна комісія та її роль

    Загальні збори є правомочними тільки тоді, коли існує кворум. Водночас проведення зборів є досить дорогим і трудомістким процесом, щоб повторювати його часто. Тому важливим моментом є чітка реєстрація акціонерів, які прибули на збори. Сьогодні в Україні при проведенні зборів на деяких AT створюється, як правило, реєстраційна комісія. Вона може представляти безпосередньо AT, а може бути сформована із співробітників реєстратора, що обслуговує це товариство. Реєстраційна комісія є частиною організаційної комісії, і головна її функція – зафіксувати кількість акціонерів, які прибули, і кількість голосів, що ними володіє кожний акціонер. Причому реєстраційна комісія видає акціонерам бюлетені (картки) для голосування, де обов'язково має бути вказано кількість голосів, якими "володіє" цей акціонер. Тому акціонери (їх представники), які беруть участь у загальних зборах, реєструються із зазначенням кількості голосів, яку має кожний учасник. Визначення кількості голосів може бути здійснене практично лише безпосередньо перед зборами, особливо з розпорошеними акціями, оскільки існує можливість передачі акціонерами своїх повноважень і складно заздалегідь визначити, скільки і кому акцій буде передано. Довіреність на право участі та голосування на загальних зборах акціонерів може бути посвідчена реєстратором або правлінням акціонерного товариства. Такі довіреності часто оформляються в останній момент.

    Реєстрація акціонерів (їх представників), які прибули для участі у загальних зборах, здійснюється згідно з реєстром акціонерів у день проведення загальних зборів виконавчим органом акціонерного товариства або реєстратором на основі укладеного з ним договору. Реєстрація акціонерів – власників акцій на пред'явника відбувається на основі пред'явлення ними цих акцій (сертифікатів акцій) або виписок з рахунку в цінних паперах. Право участі у загальних зборах акціонерів мають особи, які є власниками акцій на день проведення загальних зборів (крім випадку проведення установчих зборів). Після припинення реєстрації підбиваються підсумки щодо кількості зареєстрованих акціонерів і їх голосів. Оскільки цей реєстр є офіційним документом, на основі якого починаються збори, то він підписується головою і секретарем зборів. Реєстрація є важливим моментом, оскільки завдяки їй можна фіксувати кількість голосів, що стоять за тими чи іншими акціонерами, а отже, визначити співвідношення сил на зборах. Застосовуються різні форми контролю за її проведенням. Так, акціонери, які володіють у сукупності більш як 10 відсотками голосів, можуть призначати своїх представників для контролю за реєстрацією акціонерів для участі у загальних зборах, про що вони до початку реєстрації письмово повідомляють виконавчий орган акціонерного товариства.

    129. Питання, що входять до компетенції загальних зборів

    Регуляторною системою в Україні визначено, що до компетенції загальних зборів акціонерного товариства належать:

    а) визначення основних напрямів діяльності акціонерного товариства і затвердження його планів та звітів про їх виконання;

    б) внесення змін до статуту товариства;

    в) обрання та відкликання членів ради акціонерного товариства (спостережної ради);

    г) обрання та відкликання членів виконавчого органу та ревізійної комісії;

    д) затвердження річних результатів діяльності акціонерного товариства, включаючи його дочірні підприємства, затвердження звітів і висновків ревізійної комісії, порядку розподілу прибутку, термін і порядок виплати частки прибутку (дивідендів), визначення порядку покриття збитків;

    е) створення, реорганізація та ліквідація дочірніх підприємств, філій і представництв, затвердження їх статутів та положень;

    є) винесення рішень про притягнення до майнової відповідальності посадових осіб органів управління товариства;

    ж) затвердження правил процедури та інших внутрішніх документів товариства, визначення організаційної структури товариства;

    з) вирішення питання про придбання акціонерним товариством акцій, що випускаються ним;

    й) визначення умов оплати праці посадових осіб акціонерного товариства, його дочірніх підприємств, філій та представництв;

    і) затвердження договорів (угод), укладених на суму, що перевищує зазначену в статуті товариства;

    ї) прийняття рішення про припинення діяльності товариства, призначення ліквідаційної комісії, затвердження ліквідаційного балансу.

    До компетенції загальних зборів, з одного боку, можуть бути віднесені й інші питання, а з другого - деякі повноваження можуть бути передані зборами до компетенції спостережної ради або правління. Законодавче існує заборона передачі повноважень лише щодо пунктів "б", "д", "е", "ї", які належать до виключної компетенції загальних зборів акціонерів і не можуть бути передані іншим органам товариства.

    130. Питання, що потребують при голосуванні на загальних зборах АТ переважної більшості голосів

    Існують важливі питання діяльності AT, які можуть визначати подальшу долю товариства і його власників. Це такі питання, як:

  •  зміна статуту товариства;
  •  прийняття рішення про припинення діяльності товариства;
  •  створення та припинення діяльності дочірніх підприємств, філій та представництв товариства.

    З цих питань рішення загальних зборів акціонерів приймаються більшістю у 3/4 голосів акціонерів, які беруть участь у зборах. Існують особливості прийняття рішень на установчих зборах, де більшістю у 3/4 голосів приймаються рішення про створення акціонерного товариства, про обрання ради акціонерного товариства (спостережної ради), виконавчих і контролюючих органів акціонерного товариства, про надання пільг засновникам за рахунок акціонерного товариства.

    Щодо інших питань рішення приймаються простою більшістю голосів акціонерів, які беруть участь у зборах. Протокол загальних зборів акціонерів підписується головою і секретарем зборів і не пізніш як через три робочих дні після закінчення зборів має бути переданий виконавчому органу акціонерного товариства.