§4.2 Поняття конкурентоспроможності продукції підприємства. Оцінка конкурентоспроможності продукції
Конкурентоспроможність підприємства означає його здатність до ефективної господарської діяльності та забезпечення прибутковості за умов конкурентного ринку. Інакше кажучи, конкурентоспроможність підприємства — це здатність забезпечувати випуск і реалізацію конкурентоспроможної продукції. Під конкурентоспроможністю (Competitiveness) продукції заведено розуміти сукупність її властивостей, що відбиває міру задоволення конкретної потреби проти репрезентованої на ринку аналогічної продукції. Вона визначає здатність витримувати конкуренцію на ринку, тобто мати якісь вагомі переваги над виробами інших товаровиробників. Беручи загалом, для визначення конкурентоспроможності продукції продуценту необхідно знати: - конкретні вимоги потенційних покупців (споживачів) до пропонованого на ринку товару; - можливі розміри та динаміку попиту на продукцію; - розрахунковий рівень ринкової ціни товару; - очікуваний рівень конкуренції на ринку відповідних товарів; - визначальні параметри продукції основних конкурентів; - найбільш перспективні ринки для відповідного товару та етапи закріплення на них; - термін окупності сукупних витрат, зв'язаних із проектуванням, продукуванням і просуванням на ринок нового товару. Оцінку конкурентоспроможності можна провести, розрахувавши коефіцієнт конкурентоспроможності, який визначається за формулою: , (4.1) де ІТП=Σаіgі – індекс технічних параметрів; аі – коефіцієнт вагомості і-го параметра; gі – відношення і-го технічного параметру товару до аналогічного параметру товару-конкурента; ІЕП=Σеі – індекс економічних параметрів; еі - відношення і-го економічного параметру товару до аналогічного параметру товару-конкурента. В економічній літературі пропонується розрізняти чотири основні рівні конкурентоспроможності підприємства: Перший рівень - дбають лише про випуск продукції, на споживача не зважають. Другий рівень - прагнуть, щоб продукція підприємства повністю відповідала стандартам, встановленим конкурентами. Третій рівень - не зважають на стандарти конкурентів, а вже самі потроху стають „законодавцями моди» у галузі. Четвертий рівень - коли успіх у конкурентній боротьбі забезпечує в першу чергу не виробництво, а управління і підприємство повністю стає «законодавцем моди» на даному ринку. Серед методів визначення конкурентоспроможності підприємства або продукції розрізняють наступні: Методи, побудовані на основі теорії міжнародного поділу праці (теорія порівняльних переваг). Виявляють порівняльні переваги підприємства, які б забезпечили нижчі витрати ніж у конкурентів. Методи побудовані на основі теорії ефективної конкуренції: а) структурний підхід до визначення конкурентоспроможності підприємства - за рівнем монополізації, тобто за рівнем концентрації капіталу, за бар'єрами входу у галузь тощо; б) функціональний підхід - мається на увазі, що конкурентоспроможність підприємства вища там, де краще організовано виробництво, збут, управління фінансами і таке інше. Методи, побудовані на основі теорії рівноваги фірми і галузі А.Маршалла та теорії факторів виробництва. Звідси рівновага – це відсутність бажання у підприємства змінювати обсяги виробництва, переходити у інший стан. А відтак критерієм конкурентоспроможності підприємства є наявність на підприємстві факторів виробництва, що можуть бути використані з вищою ніж у конкурентів продуктивністю. (Показники у межах теорії рівноваги: відносна вартість ресурсів, обладнання, процентна ставка за кредити, відносна зарплата тощо). Методи, що побудовані на залежності конкурентоспроможності підприємства від якості продукції, або якості і ціни. Що вища якість і нижча ціна товару, тим вища його конкурентоспроможність, а, значить, і конкурентоспроможність підприємства. Метод інтегральної оцінки, де інтегральний показник конкурентоспроможності підприємства містить два критерії: ступінь задоволення потреб споживачів і ефективність виробництва. |