ФІНАНСОВИЙ АНАЛІЗ ТА ЗВІТНІСТЬ

9 АНАЛІЗ ФІНАНСОВИХ РЕЗУЛЬТАТІВ ДІЯЛЬНОСТІ
ПІДПРИЄМСТВА


Завдання 1. За даними фінансової звітності проаналізувати динаміку і структуру показників, які характеризують фінансові результати діяль-ності підприємства, зокрема, доходи і витрати. Зробити висновки.

Приклад розв’язання

Аналіз даних табл. 9.1 дозволяє зробити такі висновки. Всі види прибутку у звітному періоді виросли порівняно з попереднім періодом, що, на перший погляд, свідчить про успішну роботу підприємства.
Однак, потрібно звернути увагу на співвідношення темпів росту (приросту) окремих показників. Так, дохід (виручка) від реалізації про-дукції виріс на 37,3%, в той час як чистий дохід (виручка) від реалізації продукції виріс на 33,5%. Це пояснюється тим, що податок на додану вартість за досліджуваний період зріс вдвічі. Не виконується важлива парадигма: в успішно працюючого підприємства прибуток повинен зро-стати швидше, ніж чистий дохід (виручка) від реалізації. Таке співвід-ношення досягнуто лише для валового прибутку, однак останній є про-міжним показником. Увагу потрібно надавати, насамперед, кінцевим по-казникам: так, фінансові результати від звичайної діяльності до оподат-кування зростали повільніше порівняно з чистим доходом (виручкою від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) в 3,35 раза (33,5% та 10,0%). Через відсутність надзвичайних доходів і витрат, показники «Фінансові результати від звичайної діяльності» і «Чистий прибуток» кількісно збігаються. Кожен з цих показників виріс всього на 0,8%. Така значна відмінність показників «Фінансовий результат до оподатку-вання» (10,0%) і «Чистого фінансового результату: прибутку» (0,8%) багато в чому пояснюються значним зростанням податку на прибуток від звичайної діяльності (21%).
Потрібно також звернути увагу на те, що собівартість реалізованої продукції зросла швидше, ніж чистий дохід від реалізації продукції, що, природно, негативно впливає на темпи росту (приросту) прибутку.
Враховуючи, що на рівень прибутку, насамперед, впливають доходи і витрати, розглянемо по черзі динаміку їхніх змін та структуру.
Отже, як свідчать дані табл. 9.2, у звітному періоді порівняно з по-переднім періодом виросли тільки чистий дохід від реалізації. Решта до-ходів, що містяться у звіті, значно знизились, особливо інші операційні доходи, питома вага яких у сукупності доходів значна. У сукупності до-ходи виросли всього на 5,9%, що негативно вплинуло на показники прибутку.
Аналіз витрат показує, що суттєве зниження витрат характерне лише для інших операційних витрат, що дозволило погасити зниження інших операційних доходів. Скорочення витрат на збут та інших витрат особ-ливо не вплинуло на зміну прибутку, оскільки їхня питома вага у сукуп-ності витрат незначна. Решта витрат за досліджуваний період виросли.
Зросла питома вага собівартості реалізованої продукції на 11,64 пу-нкту, податку на додану вартість – на 2,77 пункту, адміністративних ви-трат – на 1,11 пункту. Значно знизилась питома вага інших операційних витрат – на 15,67 пункту.
В цілому витрати у звітному періоді зросли порівняно з попереднім на 9,07%. Структурні зміни витрат негативно вплинули на зростання прибутку у звітному періоді.

Завдання 2. За даними фінансової звітності проаналізувати форму-вання прибутку від реалізації продукції підприємства, визначити питому вагу складових частин та їхню динаміку.

Приклад розв’язання

В табл. 9.4 наведена методика визначення прибутку від реалізації продукції, питома вага складових частин та динаміка їхніх змін.
Випередження темпу приросту повної собівартості реалізованої продукції над темпом приросту чистого доходу від реалізації продукції свідчить про екстенсивний шлях розвитку досліджуваного підприємства. Нижче буде показано, що власне саме через зростання собівартості реа-лізованої продукції підприємство досягло такого низького приросту прибутку.
У звітному періоді порівняно з попереднім виросла питома вага ви-робничої собівартості, адміністративних витрат у обсязі реалізованої продукції. Скорочення питомої ваги витрат на збут через незначний об-сяг на кінцеві результати особливо не вплинуло.
В результаті підвищення питомої ваги повної собівартості реалізова-ної продукції відповідно знизилась питома вага прибутку.

Завдання 3. За даними попередньої задачі провести факторний ана-ліз прибутку від реалізації продукції.

Приклад розв’язання

Для оцінювання відхилення прибутку у звітному періоді порівняно з попереднім рекомендується використати такі фактори (чинники):
- зміна обсягу продукції;
- зміна структури виготовленої продукції;
- зміна собівартості продукції;
- зміна цін на продукцію.
Позначимо:
q 0, q 1 – виробництво певного виду продукції у натуральному вимірі відповідно у попередньому та звітному періодах;
z 0, z 1 – собівартість одиниці продукції відповідно у попередньому та звітному періодах;
П 0, П 1 – прибуток від реалізації продукції відповідно у попередньо-му та звітному періодах;
р 0, р 1 – ціна одиниці продукції відповідно у попередньому та звітно-му періодах.
В табл. 9.5 наведені проміжні показники, які використовуються для проведення факторного аналізу зміни прибутку від реалізації продукції.
Прибуток від реалізації продукції у звітному періоді порівняно з по-переднім виріс в цілому на:
що обумовлено впливом зміни таких факторів:
- обсягу реалізації продукції – необхідно значення прибутку за по-передній рік помножити на темп приросту обсягу чистого доходу (виру-чки) від реалізованої продукції за незмінних цін на продукцію
- зміни структури реалізованої продукції – потрібно знайти відхи-лення між прибутком фактичної реалізації за цінами і витратами попе-реднього періоду і прибутком попереднього періоду та від отриманого результату відняти вплив обсягу реалізації
- собівартості продукції – враховуючи, що між собівартістю і прибу-тком існує зворотний зв’язок, то для оцінювання впливу собівартості необхідно від собівартості фактично реалізованої продукції відняти со-бівартість фактичної реалізації за витратами попереднього періоду і змінити знак одержаного результату
- ціни на продукцію – потрібно від фактичного обсягу реалізації від-няти фактичну реалізацію за цінами попереднього періоду
Балансова перевірка дії всіх факторів:
Таким чином, сукупний вплив всіх факторів збігається із загальною зміною прибутку від реалізації продукції.
Результати проведеного факторного аналізу цілком очевидно підт-верджують раніше висловлену тезу, що незначне зростання прибутку від реалізації продукції досягнуто винятково за рахунок екстенсивних факторів (зростання обсягу продукції у натуральному вимірі, структур-ні зрушення у напрямку більш прибуткових видів продукції; підвищен-ня цін). І навпаки, інтенсивний фактор – собівартість реалізованої про-дукції внаслідок зростання негативно вплинув на зміну результативного показника – прибутку від реалізації продукції.

Завдання 4. За даними, наведеними у таблиці, провести факторний аналіз зміни прибутку під впливом змін окремих факторів, зокрема, кі-лькості виготовленої продукції (q); цін на одиницю продукції (Ц); змін-них (ЗВ) і постійних (ПВ) витрат.

Вказівки до розв’язання

Маржинальний дохід являє собою різницю між виручкою від реа-лізації і змінними витратами або суму постійних витрат і прибутку, тоб-то:
Для визначення суми прибутку замість маржинального доходу ви-користовується добуток виручки від реалізації і питомої ваги маржина-льного доходу в ній:
тоді
Остання формула використовується тоді, коли необхідно проаналі-зувати прибуток від реалізації декількох видів продукції.
При аналізі прибутку від реалізації одного виду продукції можна використати модифіковану формулу визначення прибутку, якщо відомі кількість проданої продукції (q) і ставка маржинального доходу (МДс) в ціні за одиницю продукції:
Звідси
За формулою (9.7) можна провести факторний аналіз зміни прибут-ку під впливом змін окремих факторів, зокрема, кількості виготовленої продукції (q); цін на одиницю продукції (Ц); змінних (ЗВ) і постійних (ПВ) витрат.

Приклад розв’язання

За допомогою методу ланцюгових підстановок оцінимо вплив зазна-чених вище факторів на зміну прибутку від реалізації продукції.
Проміжні розрахунки наведені в табл. 9.7.
За методом ланцюгових підстановок:
Загальна зміна прибутку порівняно з планом:
в тому числі під впливом змін:
- обсягу реалізації
- ціни на продукцію
- змінних витрат
- постійних витрат
Балансова перевірка:
Отже, сума відхилень під впливом дії всіх факторів збігається із за-гальним відхиленням прибутку при порівнянні звітного і попереднього періодів, що свідчить про правильність розрахунків.

Завдання 5. За даними попередньої задачі розрахувати точку без-збитковості, очікуваний прибуток підприємства за умови, що обсяг реа-лізації доведуть до рівня 600 одиниць. Визначити обсяг реалізації, що необхідний, якщо підприємство ставить за мету отримати прибуток в сумі 70 тис. грн.

Вказівки до розв’язання задачі

Під рівнем (точкою) беззбитковості або окупності витрат вважається такий обсяг реалізованої продукції, при якій виручка від реалізації про-дукції дорівнює її повній собівартості, тобто відсутні як прибутки, так і збитки.
За алгебраїчним способом визначення обсягу виробництва (реаліза-ції), достатнього для покриття витрат, використовуються такі формули:
або
Звідси обсяг реалізації (виробництва) продукції у натуральному ви-мірі, який забезпечує рівність вартості продукції і витрат на її виготов-лення, розраховується за формулою:
Формулу (9.10) можна також подати у такому вигляді:
Для отримання бажаного прибутку необхідний обсяг виробництва розраховується за такою формулою:

Приклад розв’язання

Скориставшись наведеними вище формулами та даними попередньої задачі за плановий період, розглянемо можливість реалізації зазначених вище управлінських завдань.
Для розрахунку обсягу виробництва у точці беззбитковості викорис-таємо формулу (9.10):
Отже, при виробництві 311 од. виробів чистий дохід (виручка) від реалізації продукції буде дорівнювати повній собівартості продукції, і прибуток у такому випадку становитиме нуль.
Припустимо, що керівництво підприємства планує довести обсяг ви-робництва виробів до 600 од. Для визначення очікуваного прибутку скористаємося формулою (9.12), провівши відповідні перетворення:
Підприємство ставить за мету отримати прибуток в сумі 70 тис. грн. Щоб визначити, до якого рівня потрібно довести обсяг виробництва у натуральному вимірі для отримання бажаного результату, можна вико-ристати формулу (9.12):

Завдання 6. Проаналізуйте показники рентабельності підприємства, їхню динаміку. Зробіть висновки за результатами аналізу.

Вказівки до розв’язання задачі

До показників рентабельності продукції відносять:
- рентабельність виготовленої (реалізованої) продукції
- рентабельність реалізованої продукції
- рентабельність окремих видів продукції
Рентабельність окремих видів продукції використовується, насампе-ред, в ціноутворенні;
- рентабельність витрат
Між витратами на 1 гривню продукції і рентабельністю виготовленої (реалізованої) продукції існує такий взаємозв’язок:
Звідси
Таким чином
якщо витрати на 1гривню продукції оцінюються у гривнях або
якщо витрати на 1 гривню оцінюються в копійках.
За наявності значення рентабельності виготовленої або реалізованої продукції витрати на 1 гривню продукції розраховуються за формулою:
Рентабельність продукції, рентабельність витрат, витрати на 1 гривню продукції знаходяться в певному взаємозв’язку:
тобто, рентабельність продукції дорівнює добутку рентабельності витрат на витрати на 1 гривню продукції.

Приклад розв’язання

Аналіз показників рентабельності наведений в табл. 9.8.
За даними табл. 9.8 видно, що рентабельність реалізованої продукції (продажів) у звітному періоді скоротилась порівняно з попереднім періодом на 0,9%. Це ж підтверджує і зростання витрат на 1 гривню продукції на 0,9 копійок. Рентабельність витрат знизилась на 1,0%.

Завдання 7. Використовуючи результати попередньої задачі, прове-сти факторний аналіз зміни рентабельності продажів підприємства.

Приклад розв’язання

Для визначення дії факторів на зміну рентабельності продажів про-ведемо факторний аналіз за формулою:
Рентабельність продажів у попередньому періоді дорівнює:
Ланцюгові підстановки:
Загальна зміна рентабельності продаж у звітному періоді порівняно з попереднім становить:
в тому числі під впливом змін:
- чистого доходу (виручки) від реалізації продукції
- витрат на реалізовану продукцію
Балансова перевірка:
тобто, результати розрахунків збігаються із загальним відхиленням.
Результати факторного аналізу свідчать, що падіння рентабельності продажів обумовлено зростанням собівартості продукції, що негативно вплинуло на величину прибутку, а звідси, природно, і на рівень рента-бельності продажів.

Завдання 8. За даними фінансової звітності проаналізувати рентабе-льність капіталу підприємства.

Приклад розв’язання

Методика розрахунку прибутковості капіталу підприємства і аналіз його динаміки наведені в табл. 9.9.
Примітка. Середня величина показників балансу (ф. № 1) розраховується як півсума значень показника на початок і кінець періоду.
Аналіз даних табл. 9.9 свідчить, що рентабельність активів, вироб-ничих фондів і власного капіталу за досліджуваний період дещо підви-щилась; рентабельність оборотних активів (оборотних засобів) і основ-них засобів, навпаки, знизилась. Це пояснюється тим, що темп приросту оборотних засобів становив 11,7%, основних засобів – 11,0%, а загаль-ного прибутку – 10,0%, тобто окремі елементи необоротних і оборотних активів зростали швидше, ніж абсолютна ефективність їхнього викорис-тання – прибуток.

Завдання 9. Використовуючи результати попередньої задачі, прове-сти факторний аналіз рентабельності виробництва за допомогою мето-дичного прийому ланцюгової підстановки.

Приклад розв’язання

Проведемо факторний аналіз рентабельності виробництва за допо-могою методичного прийому ланцюгової підстановки на підставі базис-ної моделі:
Рентабельність виробництва у попередньому періоді становить:
Ланцюгові підстановки:
Загальна зміна рентабельності виробництва у звітному періоді порі-вняно з попереднім періодом становить:
в тому числі під впливом змін:
- середньої величини основних засобів
- середньої величини оборотних фондів
- загального прибутку
Балансова перевірка:
Як зазначалося раніше, зростання основних засобів негативно впли-нуло на зміну рентабельності виробництва.
На відміну від основних засобів, оборотні фонди скоротились на 15,1%, що забезпечило зростання рентабельності виробництва на 0,32%. Загалом же зростання рентабельності виробництва досягнуто переважно за рахунок збільшення загального прибутку.

Завдання 10. За даними фінансової звітності підприємства проаналі-зувати його стан за системою показників «Дюпон». Провести факторний аналіз показників рентабельності власного капіталу і активів.

Вказівки до розв’язання

Мета аналізу за системою «Дюпон» – провести широкий огляд дія-льності компанії за такими критеріями:
- визначити п’ять основних співвідношень (коефіцієнтів) за даними бухгалтерського обліку;
- одержати уявлення про розвиток компанії впродовж часу (шляхом аналізу динаміки коефіцієнтів);
- намітити основні напрямки для більш поглибленого аналізу.
В основу системи «Дюпон» покладена модель, яка відображає тісний взаємозв’язок між показниками:
1) нетто-прибутковість власного капіталу (НПВК)
Максимізація цього показника – основна задача управління підпри-ємством;
2) нетто-прибутковість продажів (НППр)
3) оборот активів (ОА)
4) нетто-прибутковість активів (НПА)
5) коефіцієнт капіталізації (К)
На підставі системи «Дюпон» формуються факторні системи:
які дозволяють провести факторний аналіз показників рентабельнос-ті власного капіталу і активів.

Приклад розв’язання

В табл. 9.10 розраховані показники, які покладені в основу системи «Дюпон».
Згідно з формулою (9.30):
Загальна зміна нетто-прибутковості власного капіталу становить:
в тому числі під впливом змін:
а) нетто-прибутковості активів
б) коефіцієнта капіталізації
Балансова перевірка:
Рівність сумарного впливу факторів на зміну результативного пока-зника загальній зміні у звітному періоді порівняно з попереднім свідчить про правильність розрахунків.
Аналіз результатів проведеного факторного аналізу свідчить, що зміни нетто-прибутковості активів вдвічі більше вплинули на зміну нет-то-прибутковості власного капіталу порівняно із змінами коефіцієнта капіталізації.
Згідно з формулою (9.31):
Загальна зміна нетто-прибутковості активів становить:
а) нетто-прибутковості продажів
б) обороту активів
Балансова перевірка:
Балансова перевірка свідчить, що розрахунки проведення факторно-го аналізу правильні.
Результати проведення факторного аналізу свідчать, що нетто-продуктивність продажів негативно вплинула на нетто-продуктивність активів.

Завдання 11. За даними фінансової звітності обчислити виробничий, фінансовий та виробничо-фінансовий леверидж.

Вказівки до розв’язання задачі

Рівень виробничого левериджу визначається за формулою:
Вплив на зміну прибутку результатів фінансової діяльності характе-ризує фінансовий леверидж.
Узагальнювальним показником левериджу є виробничо-фінансовий леверидж, який визначається як добуток виробничого і фінансового ле-вериджу:

Приклад розв’язання

В табл. 9.11 наведені вихідні дані для розрахунків показників леве-риджу.
Це означає, що за досліджуваний період із зростанням обсягу реалі-зації на 1% прибуток від реалізації виріс всього на 0,063%. Все це свід-чить про низький рівень ефективності виробничого процесу.
тобто, із зростанням загального прибутку на 1%, чистий прибуток виріс всього на 0,080%.
На основі розрахованих вище показників левериджу виробничо-фінансовий леверидж дорівнює: ЛВФ = 0,063 ∙ 0,080 = 0,005.
Показники левериджу дозволяють планувати оптимальний обсяг ви-робництва, розрахувати ефективність залучення коштів, прогнозувати виробничі і фінансові ризики.