Практична робота № 10
Тема. Розрахунок рентабельності продукції
та рентабельності підприємства
Мета заняття: закріпити у студентів теоретичні знання та розвинути практичні навички щодо розрахунку рентабельності виробів та рентабельності підприємства в цілому.
Теоретичні відомості
Ефективність виробництва − це узагальнене і повне відображення кінцевих результатів використання засобів, предметів праці і робочої сили на підприємстві за певний проміжок час. Загальноекономічну ефективність виробництва називають також загальною продуктивністю виробництва.
Загальна методологія визначення економічної ефективності полягає у відношенні результату виробництва до затрачених ресурсів (витрат), тобто одержаного економічного ефекту до витрат на його досягнення.
Розрізняють результат самого процесу виробництва, який може виступати у формі чистої продукції підприємства, при¬бутку, і кінцевий народногосподарський результат роботи під¬приємства, який, крім обсягів виготовленої продукції, врахо¬вує її споживну вартість, значимість для суспільства.
Проблема підвищення ефективності виробництва полягає в забезпеченні максимально можливого результату на кожну одиницю затрачених трудових, матеріальних і фінансових ресурсів. Тому критерієм ефективності виробництва в макроекономічному масштабі є зростання продуктивності суспільної праці.
Одним із показників ефективності діяльності підприємства є рентабельність. Рентабельність – це ступінь дохідності, вигідності, прибутковості бізнесу. Її вимірюють за допомогою цілої системи відносних показників, що характеризують ефективність роботи підприємства в цілому, прибутковість різних напрямків діяльності (виробничної, комерційної, інвестиційної тощо), вигідність виробництва продукції і послуг окремих видів. Рентабельність − це відносний показник, що характе¬ризує рівень ефективності (дохідності) роботи підприємства.
Показники рентабельності повніше, ніж прибуток, характеризують результати господарювання, тому що їхня величина відображає співвідношення ефекту з вкладеним капіталом або спожитими ресурсами. Їх використовують для оцінювання діяльності підприємства і як інструмент в інвестиційній політиці та ціноутворенні.
Показники рентабельності можна об’єднати в кілька груп.
1. Показники, що базуються на витратному підході. До них відносять:
а) рентабельність продукції;
б) рентабельність операційної діяльності;
в) рентабельність інвестиційної діяльності;
г) рентабельність окремих інвестиційних проектів;
д) рентабельність звичайної діяльності.
2. Показники, що характеризують прибутковість продажів. До них відносять:
а) валову рентабельність продажів;
б) чисту рентабельність продажів.
3. Показники, в основі яких лежить ресурсний підхід. До них відносять:
а) рентабельність сукупних активів або загальну рентабельність;
б) рентабельність операційного капіталу;
в) рентабельність основного капіталу;
г) рентабельність оборотного капіталу;
д) рентабельність власного капіталу.
1. Показники, що базуються на витратному підході. До них відносять:
а) рентабельність продукції;
б) рентабельність операційної діяльності;
в) рентабельність інвестиційної діяльності;
г) рентабельність окремих інвестиційних проектів;
д) рентабельність звичайної діяльності.
2. Показники, що характеризують прибутковість продажів. До них відносять:
а) валову рентабельність продажів;
б) чисту рентабельність продажів.
3. Показники, в основі яких лежить ресурсний підхід. До них відносять:
а) рентабельність сукупних активів або загальну рентабельність;
б) рентабельність операційного капіталу;
в) рентабельність основного капіталу;
г) рентабельність оборотного капіталу;
д) рентабельність власного капіталу.
Загальна рентабельність виробництва (ефективність виробництва) розраховується за такою формулою:
Прибуток від реалізації продукції становить:
Виручку від реалізації усієї продукції можна розрахувати за такою формулою:
Сукупну собівартість реалі¬зованої продукції можна розрахувати таким чином:
У собівартість одиниці продукції включаються такі витрати:
Основна заробітна плата, яка включається в собівартість одиниці продукції, називається розцінкою і розраховується в залежності від системи, форми та виду нарахування оплати праці (детальніше дивись практичну роботу № 5). В даному випадку оплату праці нараховують за прямою відрядною системою оплати праці:
Тарифні ставки і-го розряду визначаються мно¬женням тарифної ставки першого розряду (С1) на тарифний коефіцієнт відповідного тарифного розряду (Кі):
Якщо розряд є середнім, то формула 10.8 трансформується в таку:
Середній тарифний коефіцієнт розраховується за такою формулою:
Додаткова заробітна плата розраховується за такою формулою:
Нарахування на заробітну плату розраховуються як визначений відсоток (від 36% до 40%) від суми основної та додаткової заробітної плати.
Амортизація обладнання, комп'ютерів та приміщень, які використовувались для розробки нового технічного рішення, розраховується за прямолінійним методом. Класифікація груп основних засобів та інших необоротних активів і мінімально допустимих строків їх амортизації наведені у табл. 9.2 згідно з п. 145.1 Податкового кодексу.
Прямолінійний (рівномірний) метод передбачає щорічне перенесення на собівартість продукції однакової частини вартості основних фондів протягом усього термі¬ну їх служби: річна сума амортизації визначається діленням вартості, яка амортизується (первісна вартість мінус ліквідаційна,
якщо остання більша за нуль), на очікуваний період часу використання об'єкта основних засобів.
Спрощені витрати на енергію та паливо на одиницю продукції можна розрахувати, використавши таку формулу:
Рентабельність продукції обчислюють як відношення прибутку від реалізації до виплати процентів і податків до суми витрат на реалізовану продукцію:
Вона показує, скільки прибутку має підприємство з кожної гривні, витраченої на виробництво і реалізацію продукції. Її можна розраховувати в цілому по підприємству, по окремих його сегментах і за видами продукції.
Рентабельність окремих видів продукції розраховується таким чином:
Рентабельність операційної діяльності – цей показник характеризує окупність витрат операційної діяльності. Він повніше від рентабельності продукції відображає результати роботи підприємства, оскільки при його розрахунку враховуються не лише реалізаційні, а й позареалізаційні результати, що належать до основної діяльності.
Рентабельність продажів (обороту) – характеризує ефективність виробничої і комерційної діяльності підприємства.
Рентабельність (дохідність) операційного капіталу – характеризує дохідність капіталу, задіяного в основній діяльності (постачання, виробництво та збут продукції).
Рентабельність (дохідність) сукупного капіталу – характеризує дохідність всього сукупного капіталу, вкладеного в активи підприємства.
Рівень рентабельності продукції (коефіцієнт окупності витрат), розрахований в цілому по підприємству залежить від трьох основних
факторів першого порядку: зміна структури реалізованої продукції, її собівартості і середніх цін реалізації.
Щоб розрахувати зміну загаль¬ної рентабельності виробництва в порівнянні з середньогалузевою потрібно скористатися такою формулою:
Границі рентабельності не встановлюються, а основними факторами підвищення рентабельності можуть бути:
а) при оцінюванні рентабельності виробництва:
1) ріст прибутку;
2) зменшення вартості основних виробничих фондів та за¬лишків нормованих оборотних засобів;
б) при оцінюванні рентабельності окремих видів продукції:
1) зниження собівартості виробів.
а) при оцінюванні рентабельності виробництва:
1) ріст прибутку;
2) зменшення вартості основних виробничих фондів та за¬лишків нормованих оборотних засобів;
б) при оцінюванні рентабельності окремих видів продукції:
1) зниження собівартості виробів.
Завдання для самостійного виконання
На одному із цехів Вінницького хлібозаводу виготовляють продукцію двох видів: тістечка «Ластівка» (А), тістечка «Насолода» (Б). Годинна тарифна ставка 1-го розряду визначається згідно з чинним законодавством, на 01.10.2015 року вона склала 8,25 грн/год. На підприємстві застосовується пряма відрядна форма оплати праці.
Амортизаційні відрахування на всю партію розраховуються за прямолінійним методом за четвертий рік праці обладнання. Інші витрати на виробництво продукції складають 150% для всіх видів продукції.
Для спрощення розрахунків всі податки дорівнюють нулю. Середньогалузева рентабельність дорівнює 16,2%.
Порядковий номер показника, поданого у таблиці 10.3
1. Сировина і матеріали на одиницю продукції, коп.
2. Допоміжні матеріали на одиницю продукції, коп.
3. Нормативна трудомісткість виробу, н-хв.
4. Середній розряд робіт.
5. Додаткова заробітна плата, %.
6. Відрахування на соціальні заходи, %.
7. Кількість основних виробничих фондів, які амортизуються, шт.
2. Допоміжні матеріали на одиницю продукції, коп.
3. Нормативна трудомісткість виробу, н-хв.
4. Середній розряд робіт.
5. Додаткова заробітна плата, %.
6. Відрахування на соціальні заходи, %.
7. Кількість основних виробничих фондів, які амортизуються, шт.
Порядковий номер показника, поданого у таблиці 10.4
1. Частина первісної вартості основних виробничих фондів, які амортизуються, на перший рік експлуатації, тис. грн.
2. Затрати на енергію та паливо на весь випуск продукції, тис. грн.
3. Річний обсяг реалізації, тис. шт.
4. Відпускна ціна, грн.
5. Середньорічна вартість основних виробничих фондів, млн грн.
6. Середньорічна вартість нормованих оборотних засобів тис. грн.
2. Затрати на енергію та паливо на весь випуск продукції, тис. грн.
3. Річний обсяг реалізації, тис. шт.
4. Відпускна ціна, грн.
5. Середньорічна вартість основних виробничих фондів, млн грн.
6. Середньорічна вартість нормованих оборотних засобів тис. грн.
Керуючись даними таблиць10.3 та 10.4, потрібно
1. Розрахувати показники рентабельності окремих виробів.
2. Розрахувати показники рентабельності продукції.
3. Розрахувати показники загальної рентабельності виробництва.
4. Розрахувати зміну загаль¬ної рентабельності виробництва в порівняні з середньогалузевою.
5. Зробити загальні висновки.
2. Розрахувати показники рентабельності продукції.
3. Розрахувати показники загальної рентабельності виробництва.
4. Розрахувати зміну загаль¬ної рентабельності виробництва в порівняні з середньогалузевою.
5. Зробити загальні висновки.
Питання для самоконтролю
1. Показники ефективності використання активів.
2. Суть і характеристика загальної ефективності діяльності підприємства.
3. Показники ефективності виробництва та соціальна ефективність.
4. Суть рентабельності та її види.
5. Основні фактори підвищення рентабельності.
6. Що таке операційний прибуток?
7. Перерахуйте показники рентабельності, що базуються на витратному підході.
8. Перерахуйте показники рентабельності, в основі яких лежить ресурсний підхід.
9. Дайте визначення терміна валова рентабельність продажів.
10. Дайте визначення терміна рентабельність сукупних активів.
11. Дайте визначення терміна рентабельність оборотного капіталу.
12. Дайте визначення терміна рентабельність власного капіталу.
13. Дайте визначення терміна рентабельність операційної діяльності.
14. Дайте визначення терміна рентабельність оборотного капіталу.
2. Суть і характеристика загальної ефективності діяльності підприємства.
3. Показники ефективності виробництва та соціальна ефективність.
4. Суть рентабельності та її види.
5. Основні фактори підвищення рентабельності.
6. Що таке операційний прибуток?
7. Перерахуйте показники рентабельності, що базуються на витратному підході.
8. Перерахуйте показники рентабельності, в основі яких лежить ресурсний підхід.
9. Дайте визначення терміна валова рентабельність продажів.
10. Дайте визначення терміна рентабельність сукупних активів.
11. Дайте визначення терміна рентабельність оборотного капіталу.
12. Дайте визначення терміна рентабельність власного капіталу.
13. Дайте визначення терміна рентабельність операційної діяльності.
14. Дайте визначення терміна рентабельність оборотного капіталу.
Тестові завдання
1. Прибуток –це:
а) дохід від продажу продукції;
б) це частина доходу, що залишається підприємству після відшкодування усіх витрат, пов’язаних з виробництвом, реалізацією продукції та іншими видами діяльності;
в) загальний дохід підприємства після його оподаткування;
г) це різниця між доходом і виробничою собівартістю продукції.
а) дохід від продажу продукції;
б) це частина доходу, що залишається підприємству після відшкодування усіх витрат, пов’язаних з виробництвом, реалізацією продукції та іншими видами діяльності;
в) загальний дохід підприємства після його оподаткування;
г) це різниця між доходом і виробничою собівартістю продукції.
2. Операційний прибуток – це:
а) загальний прибуток підприємства, одержаний від усіх видів діяльності, до його оподаткування і розподілу;
б) прибуток від спільної діяльності підприємств, проценти з реалізації акцій, облігацій та інших цінних паперів, штрафи, що сплачуються іншими підприємствами за порушення договірних зобов'язань, доходи від володіння борговими зобов'язаннями, роялті;
в) прибуток, що визначається коригуванням балансового прибутку на операційні витрати;
г) прибуток, що поступає у розпорядження підприємства після сплати податку на прибуток.
а) загальний прибуток підприємства, одержаний від усіх видів діяльності, до його оподаткування і розподілу;
б) прибуток від спільної діяльності підприємств, проценти з реалізації акцій, облігацій та інших цінних паперів, штрафи, що сплачуються іншими підприємствами за порушення договірних зобов'язань, доходи від володіння борговими зобов'язаннями, роялті;
в) прибуток, що визначається коригуванням балансового прибутку на операційні витрати;
г) прибуток, що поступає у розпорядження підприємства після сплати податку на прибуток.
3. Прибуток до оподаткування – це балансовий прибуток скорегований на витрати до яких входять:
а) витрати від інвестиційної діяльності;
б) витрати на створення резервного фонду;
в) амортизаційні відрахування;
г) витрати на розрахунки кредитів.
а) витрати від інвестиційної діяльності;
б) витрати на створення резервного фонду;
в) амортизаційні відрахування;
г) витрати на розрахунки кредитів.
4. Прибуток до оподаткування – це балансовий прибуток скорегований на витрати до яких не входять:
а) витрати на заробітну плату з нарахуваннями;
б) витрати на рентні платежі;
в) витрати на сплату заборгованостей;
г) транспортні витрати.
а) витрати на заробітну плату з нарахуваннями;
б) витрати на рентні платежі;
в) витрати на сплату заборгованостей;
г) транспортні витрати.
5. Що не враховується у виручку від реалізації при визначенні прибутку від реалізації:
а) тільки ПДВ;
б) ПДВ і акцизний збір;
в) акцизний збір і податок на прибуток;
г) тільки акцизний збір.
а) тільки ПДВ;
б) ПДВ і акцизний збір;
в) акцизний збір і податок на прибуток;
г) тільки акцизний збір.
6. Прибуток від позареалізаційних операцій не включає:
а) проценти від реалізації акцій;
б) проценти від реалізації облігацій;
в) доходи від володіння борговими зобов'язаннями;
г) надання послуг.
а) проценти від реалізації акцій;
б) проценти від реалізації облігацій;
в) доходи від володіння борговими зобов'язаннями;
г) надання послуг.
7. Рентабельність – це:
а) абсолютний показник, що характеризує рівень ефективності роботи підприємства;
б) відносний показник, що характеризує рівень ефективності роботи підприємства;
в) абсолютний показник, що характеризує рівень збитковості роботи підприємства;
г) відносний показник, що характеризує рівень збитковості роботи підприємства;
а) абсолютний показник, що характеризує рівень ефективності роботи підприємства;
б) відносний показник, що характеризує рівень ефективності роботи підприємства;
в) абсолютний показник, що характеризує рівень збитковості роботи підприємства;
г) відносний показник, що характеризує рівень збитковості роботи підприємства;
8. Показники рентабельності:
а) гірше, ніж прибуток, характеризують результати господарювання;
б) повніше, ніж прибуток, характеризують результати господарювання;
в) в однаковій мірі з прибутком характеризують результати господарювання;
г) не можна порівнювати з прибутком для характеристики результатів господарювання.
а) гірше, ніж прибуток, характеризують результати господарювання;
б) повніше, ніж прибуток, характеризують результати господарювання;
в) в однаковій мірі з прибутком характеризують результати господарювання;
г) не можна порівнювати з прибутком для характеристики результатів господарювання.
9. До показників рентабельності не належать:
а) показники, що базуються на витратному підході;
б) показники, що характеризують прибутковість продажів;
в) показники, які базуються на підході дохідності;
г) показники, в основі яких лежить ресурсний підхід.
а) показники, що базуються на витратному підході;
б) показники, що характеризують прибутковість продажів;
в) показники, які базуються на підході дохідності;
г) показники, в основі яких лежить ресурсний підхід.
10. До показників рентабельності, які базуються на витратному підході, належить:
а) валова рентабельність продажів;
б) рентабельність сукупних активів;
в) рентабельність операційного капіталу;
г) рентабельність інвестиційної діяльності.
а) валова рентабельність продажів;
б) рентабельність сукупних активів;
в) рентабельність операційного капіталу;
г) рентабельність інвестиційної діяльності.