Мета роботи: навчитися характеризувати себе (самохарактеристика) та інших людей.
Використовувані матеріали: 1) методика “Моя особа очима інших”, 2) бланки для здійснення само- і взаємохарактеристик.
Хід роботи:
1. Одержати методику “Моя особа очима інших” та бланки для само- і взаємохарактеристик. На кожному бланку (їх має бути стільки, скільки студентів у групі) потрібно написати своє прізвище та ініціали.
2. Дати характеристику (самохарактеристику) особи. Якщо Ви вважаєте, що їй більше підходить якість, що знаходиться в колонці, над якою стоїть знак “+”, то Ви ставите “+” в бланку біля числа, поряд з яким в методиці “Моя особа очима інших” записані дві протилежні характеристики людини. У випадку, коли якість вибирається з правої колонки, поряд з відповідним числом ставиться знак “-”.
3. У такий самий спосіб здійснюється характеристика кожного з товаришів по групі на бланках, де стоять їх прізвища.
4. Студент повертає товаришам по групі їх бланки і одержує свій.
5. Одержані результати узагальнюються – підраховується кількість “+” і “-” щодо кожної якості (скласти таблицю 4.1).
6. Виписати у вигляді таблиці перелік якостей, розташувавши їх в ієрархічному порядку, де на першому місці знаходилися б ті, за якими особа набрала найбільшу кількість збігів з “позитивної” і “негативної” колонок, а далі – за мірою зменшення (скласти таблицю 4.2). В одному з стовпців таблиці, проти відповідних властивостей проставити знаки “+” або “-” вашої самохарактеристики.
7. На основі проведеного дослідження оформити письмовий звіт.
Теоретичні матеріали до виконання лабораторної роботи
Тест “Моя особа очима інших” дозволяє Вам подивитись на себе очима інших – Ваших друзів, товаришів по студентській групі. Може статися, що на Вас чекають прикрі несподіванки. Це цілком природно. Кожен з нас завжди бачить себе, передусім, з кращого боку. І коли раптом дізнається, що на нього дивляться дещо по-іншому, не завжди почуває себе добре. Але все-таки краще знати про себе таку інформацію, щоб у подальшому позбутися небажаних рис і розвивати в собі бажані. Не легковажте думками про свою особу, особливо там, де вони збігаються. Не звинувачуйте товаришів у лихих намірах. Вони хотіли звернути увагу на риси, про які вголос не завжди можна говорити. Будьте раді, що довідалися, якої думки про Вас інші.
Примітка: Якщо Ви вагаєтеся в точності характеристики, то Ви не оцінюєте особистість (себе або інших) за даними якостями, закреслюючи відповідну цифру в бланку. Але намагайтеся вдаватися до цього якомога рідше.
Проведення дослідження
Перелік якостей, що характеризують відношення до людей
№ якості
|
“+”
|
“-”
|
1
|
Любить товариство
|
Самітник, мав би бути більш товариським
|
2
|
Любить людей
|
Не любить людей
|
3
|
Колективіст
|
Бракує почуття колективізму
|
4
|
Легко заводить знайомства
|
Важко заводить знайомства
|
5
|
Його всі люблять
|
Міг би подбати, щоб його більше любили
|
6
|
Цікавиться людьми
|
Мало цікавиться людьми
|
7
|
Мовчазний
|
Балакучий
|
8
|
Приємний у поводженні
|
Треба намагатися бути приємнішим з людьми
|
9
|
Вміє добре тримати себе у товаристві
|
Можна було б подбати про кращі манери
|
10
|
Чемний
|
Міг би бути більш чемним
|
11
|
Делікатний
|
Міг би бути більш делікатним
|
12
|
Приємний
|
Неприємний
|
13
|
Люб’язний
|
Грубий
|
14
|
Дотепний
|
Нудний
|
15
|
Цікавий
|
Нецікавий
|
16
|
Веселий
|
Невеселий
|
17
|
Має почуття гумору
|
Не вистачає почуття гумору
|
18
|
Тактовний
|
Міг би бути тактовнішим
|
19
|
Не любить суперечок
|
Має схильність до суперечок
|
20
|
Шукає компроміси
|
Безкомпромісний
|
21
|
Поступливий
|
Упертий
|
22
|
Чуйний
|
Бракує чуйності
|
23
|
Відвертий
|
Замкнений
|
24
|
Щирий
|
Нещирий
|
25
|
Уважний
|
Неуважний
|
26
|
Не образливий
|
Легко ображається
|
27
|
Легко адаптується
|
Важко адаптується
|
28
|
Стриманий
|
Невитриманий
|
29
|
Спокійно реагує на критику
|
Не любить критики
|
30
|
Гарно одягається
|
Міг би більше дбати про одяг
|
31
|
Дбає про свою зовнішність
|
Міг би більше дбати про зовнішність
|
32
|
Добросердий
|
Бракує добросердя
|
33
|
Завжди об’єктивний
|
Часто буває необ’єктивним
|
34
|
Справедливий
|
Часто буває несправедливим
|
35
|
Схильний до підлеглості
|
Любить командувати
|
36
|
Довірливий
|
Недовірливий
|
37
|
Доброзичливий
|
Неприязний
|
38
|
Рішучий
|
Нерішучий
|
39
|
Широка натура
|
Дріб’язковий
|
40
|
Терпеливий
|
Нетерплячий
|
41
|
Альтруїст
|
Егоїст
|
42
|
Оптиміст
|
Песиміст
|
43
|
Адекватна самооцінка
|
Неадекватна самооцінка
|
44
|
Скромний
|
Міг би бути скромнішим
|
45
|
Ніколи не хвалиться
|
Часто хвалиться
|
46
|
Вірить у свої сили
|
Занадто самовпевнений
|
47
|
Впевнений у собі
|
Не впевнений у своїх силах
|
48
|
Компанійський
|
Сором’язливий
|
49
|
Немарнослівний
|
Має нахил до марнослівства
|
50
|
Спокійний
|
Неспокійний
|
51
|
Сильна індивідуальність
|
Слабка індивідуальність
|
52
|
Демократ
|
Авторитарний тип
|
53
|
Урівноважений
|
Не завжди врівноважений
|
54
|
Принциповий
|
Безпринципний
|
55
|
Байдужий до слави
|
Славолюбний
|
56
|
Вольовий
|
Слабовольний
|
57
|
Цілеспрямований
|
Без мети
|
58
|
Вимогливий
|
Невимогливий
|
59
|
Без комплексів
|
Страждає на комплекси
|
60
|
Дбайливий
|
Не дбайливий
|
61
|
Гордий
|
Не має гордості
|
62
|
Лояльний
|
Нетерпимий
|
Зміст звіту
1. Вказати мету роботи.
2. Скласти таблицю Вашої характеристики товаришами по групі (таблиця 4.1).
Таблиця 4.1 – (Приклад)
№
якості
|
Оцінка іншими
|
кількість “+”
|
кількість “-”
|
1
|
6
|
2
|
2
|
0
|
8
|
3
|
4
|
4
|
.
.
|
|
|
62
|
2
|
3
|
3. Виписати у вигляді таблиці перелік якостей, розташувавши їх в ієрархічному порядку, де на першому місці знаходилися б ті, за якими ваша особа набрала найбільшу кількість збігів з “позитивної” і “негативної” колонок, а далі – в міру зменшення (таблиця 4.2). У іншій колонці таблиці відзначити значками “+” або “-“ якості самохарактеристики особи.
Таблиця 4.2 – (Приклад)
№
якості
|
Якості
|
Оцінка іншими (кількість “+” або “-“)
|
Характеристика
|
4
|
Патріотизм
|
10 +
|
-
|
13
|
Люб’язний
|
10 +
|
+
|
16
|
Веселий
|
9 -
|
-
|
.
.
|
|
|
|
52
|
Демократ
|
0
|
+
|
4. Дати письмові відповіді на контрольні питання.
Контрольні питання
1. Порівняти самохарактеристику і узагальнену характеристику, що здійснена товаришами по групі.
2. Які позитивні і негативні якості відмітили у Вас більшість з Ваших товаришів.
3. Які з них збіглися з Вашими уявленнями про себе? Які не збіглися?
4. Що означає і як проявляється в поведінці кожна з умовно “негативних” якостей, що її відмітили у Вас товариші?
5. Як, на Ваш погляд, може вплинути одержана Вами інформація на процес самовдосконалення? Чи бажали б Ви позбутися тих умовно “негативних” рис, що відмітили у Вас товариші, та у який спосіб?
6. Як може вплинути на процес самовдосконалення інформація щодо Ваших “позитивних” якостей?
|