ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ КУРСУ
1.1. Психологія особистості
1.3.5 Психологічні виміри конфліктів
1.3.5.3 Проблема конфліктів в управлінні організаціями
Важливим елементом успішної діяльності менеджера (керівника) є уміння аналізувати і вирішувати конфлікти, які виникають в організаціях. Ці конфлікти
аналізуються в межах цілого ряду гуманітарних дисциплін. Зупинимось на психологічних основах аналізу причин виникнення та можливостей попередженя
конфліктів у виробничій сфері.
З точки зору психологічного підходу найбільш значимими причинами конфліктів є відповідніоб’єктивні та суб’єктивні фактори управління. Розглянемо причини та способи попередження управлінського конфлікту, із якого виділяється конфлікт “керівник – підлеглий”.
Об’єктивними причинами
управлінського конфлікту є об’єктивні фактори управлінського процесу [125]:
- протиріччя між функціями, які виконує підлеглий, та його особистісними рисами. Підлеглий розглядається через призму функцій, які він виконує в
організації, а ставлення до нього як до “особистості” відходить на задній план;
- відсутність чіткого поділу функціональних обов’язків між керівниками, керівниками і підлеглими (“хибні кола управління”). Результатом цього є ситуація,
коли одному підлеглому вказівки даються багатьма керівниками, один киває на іншого, відсутність відповідальності;
- протиріччя між обов’язками і правами, між функціями людини та засобами їх виконання, між колом відповідальності та правами в даній управлінській сфері;
-
непідготовленість спеціаліста до конкретної управлінської діяльності.
Суб’єктивними причинами
управлінського конфлікту є фактори соціально-психологічного характеру (суб’єктивний аспект управлінського процесу та особистісні причини) [125]:
-
прийняття керівниками необґрунтованих, неоптимальних помилкових рішень;
-
зайва опіка та контроль особливо над досвідченими працівниками;
-
низький авторитет конкретного управлінця серед підлеглих;
- порушення в системі стимулів, які запропоновано керівником для підвищення ефективності роботи.
Серед причин особистісного характеру вчені виділяють:
-
низький рівень культури спілкування з обох сторін;
-
вибір керівниками неадекватного стилю керівництва;
- намагання серед керівників затвердити власний авторитет за будь-яких умов, особливо затвердити власну непогрішимість у прийнятті рішень;
-
загальне напруження відносин, емоційна нестійкість, агресивність.
Ігнорування конфліктної ситуації в організації може стати найбільшою помилкою керівника. За даними досліджень, проведених російськими психологами, основні
конфлікти стосуються сфери виробничих стосунків між керівниками та підлеглими (про це заявили 80 % респондентів), конфлікти, що стосуютьсч міжособистісних
взаємин становлять 20 %. У 60 – 80 % відповідей винними у виникненні конфліктів визнають себе працівники, в інших випадках вони покладають
відповідальність на своїх керівників. 75 % респондентів покладають вину за те, що конфлікт має затяжний характер, на керівника і лише 15 % – на себе. До
30 % всіх конфліктів не знаходять свого вирішення [127].
Тому важливим аспектом недопущення або вирішення управлінського конфлікту є уміння керівника “бачити” та аналізувати ознаки наближення конфлікту.
Ознаки конфліктної ситуації:
-
зростання емоційної напруги;
-
різка зміна у ставленні до роботи;
-
факти приниження почуття гідності особистості;
-
збільшення локальних конфліктів;
-
помітне розшарування колективу на групи, позиції яких значно відрізняються;
-
замкнутість, невідвертість у особистих стосунках;
-
втрата довіри між колегами;
-
розповсюдження пліток;
-
стихійні міні-збори;
- негативні судження про ситуацію в організації (колективі), про життя і діяльність колег та посадових осіб;
- обговорення негативних факторів та взаємин боротьби, сутичок стають основними темами розмови в організації.
Але головне в конфлікті – уміння його не допустити. Конфлікту, як і хворобі, легше запобігти, аніж потім лікувати.
До об’єктивних факторів попередження конфліктів відносяться такі:
-
умови, організація та оплата праці;
-
відповідність та чіткість у розподілі прав і обов’язків;
-
графік та ритмічність роботи;
-
рівень технологій;
-
забезпечення ресурсами;
-
високий рівень трудової і виконавчої дисципліни;
-
умови побуту та ін.
Важливим аспектом безконфліктного управління є суб’єктивні фактори
управлінського процесу:
- володіння та реалізація в управлінському процесі, залежно від ситуації, різних стилів керівництва (авторитарний, демократичний, ліберальний);
-
створення сприятливої психологічної та моральної атмосфери;
-
принциповість та об’єктивність відносно людей;
-
інтерес, увага та повага до людей;
-
привітність та доброзичливість;
-
володіння прийомами конструктивної критики;
-
самокритичність керівника;
-
уміння ставити себе на місце іншого;
-
уміння уважного слухати іншого;
-
володіння методами переконання;
- усунення з ділового спілкування суджень та оцінок, які могли б принизити честь та гідність людини та ін.
Основні поняття і ключові слова:
конфлікти в організаціях, управлінські конфлікти, причини управлінських конфліктів, управлінський процес.
Попередня
Наступна