ПЕРЕДМОВА

В сучасних умовах не викликає сумніву посилення інтересу до теоретичних проблем та практичного використання психології. З’явилося досить багато підручників та методичних посібників, присвячених психологічній проблематиці. В основному в більшості з них висвітлюються традиційні питання загальної психології, деякі – доповнені проблематикою соціальної психології.

Пропонуючи читачеві дане видання, автори прагнули звертатися саме до сучасних психологічних досліджень з цих дисциплін. Сформулюємо основні засади та обґрунтуємо запропоновану структуру даного методичного посібника.

Посібник складається з двох частин. В першій викладені теоретичні основи курсу, подається перелік літератури з психології. Для більш поглибленого знайомства з понятійним апаратом науки наводиться термінологічний словник.

Ми мали на меті створити методичний посібник для студентів переважно негуманітарного спрямування, тому, в першу чергу, включили в нього розділи, які б в досить розгорнутому та аргументованому виглядах, але максимально просто і доступно ознайомлювали студента, що не є фахівцем-гуманітарієм із сучасною психологічною теорією. Це передбачає знайомство з психологією як науковою дисципліною та інструментом вирішення професійних та особистісних проблем; систематичний розгляд сучасних уявлень про особистість; знайомство з соціальною психологією. Із традиційних проблем сучасної психології розглядаються положення щодо предмета та об’єкта, місця в сучасному гуманітарному знанні, тих перетворень, що відбулися в цій науці. Але таке поєднання досить широкої за обсягом проблематики змушувало до лаконізму у викладенні окремих проблем та необхідності деякі теми залишити поза текстом. Останнім часом, як відповідь на запити сучасного суспільства та появу нових теоретичних та емпіричних даних з психології, що суттєво змінили відношення до неї, можна відмітити значну популярність психології як серед представників виробничої сфери, освіти, бізнесу, так і у масового читача, що шукає відповідей на питання щодо власного “Я” та психіки інших людей і в психологічній літературі шукає основи для грамотного, науково обгрунтованого вирішення проблем людини і суспільства. Саме тому, іноді психологію називають не тільки наукою ХХІ ст., а і наукою третього тисячоліття. Для тих, хто побажає більш грунтовно ознайомитися з психологією, в посібнику наводиться досить великий перелік сучасної літератури з психології та посилання на сайти в Інтернеті. Студенти, що зацікавилися певною темою, можуть підготувати доповідь на наукову конференцію, обравши одну з тем запропонованого переліку.

Оскільки знайомство з науковою психологією неможливе без знань понятійного апарату цієї науки, в посібнику наводиться термінологічний словник. Радимо при знайомстві з науковим підходом до психології, на відміну від побутового тлумачення психологічних термінів, частіше звертатися до словника. Не намагайтесь механічно запам’ятати основні визначення. В кожному з них виділіть 5-7 ключових слів, без яких втрачається зміст наукового визначення. Запитайте себе також: “Чим це визначення відрізняється від інших, схожих з ним? Чим відрізняється наукове визначення від розуміння, до якого ми звикли в розмовній мові?”. Все це дозволить краще зорієнтуватися в теорії психології.

Акцентуючи на цьому увагу, автори, по-перше, прагнули дати можливість познайомитися з сучасними досягненнями як вітчизняної, так і світової психології. При цьому увага зверталася як на дослідження в психології особистості, так і в соціальній психології.

Необхідно підкреслити, що засадничим у вибудуванні структури і викладенні змісту курсу був підхід, що базувався на гуманістичній парадигмі як в західній, так і в вітчизняній психології.

Ще однією особливістю даного методичного посібника є те, що автори суттєво доповнили теоретичний розділ курсу практичними матеріалами, що складають другу частину методичного посібника. Вона включає в себе лабораторний практикум, матеріали до семінарських і практичних занять та різноманітні матеріали, методики, що можуть бути використані в ході самостійної роботи, зокрема студентами, у яких виникла потреба у більш поглибленому само- та взаємопізнанні. Оскільки, як зазначалось, автори прагнули створити навчальний посібник, орієнтований на сучасне студентство, частково в теоретичній, а, переважно, в практичних його розділах пропонуються положення, методики, в основі яких покладені сучасні психолого-педагогічні технології, зокрема, елементи тренінгів, ігрові заняття, вправи та методики, що дозволяли формувати та аналізувати групові психологічні процеси.

До розділу “Лабораторний практикум” відібрані тести, які, незважаючи на простоту і те, що вони є порівняльно легкими у виконанні та інтерпретації, суттєво відрізняються від чисельних тестів розважального характеру, що часто друкуються в популярних виданнях. Це науково обгрунтовані методики, що дають об'єктивну інформацію про найбільш важливі особливості людської психіки. Показники особливостей характеру, темпераменту, самооцінки мало змінюються ситуативно і навіть протягом життя людини, що базуються на погляді на людину оточуючих, але є стрижневими для особистості. Оскільки ми соціальні істоти, суттєвою інформацією для самопізнання є оцінка особи оточуючими. Для цього в посібник введені методика “Моя особа очима інших”, а також деякі інші, що включені до числа психологічних ігрових занять. Особливе місце займає тест “Визначення самоактуалізації особистості”, створений на основі концепції гуманістичного психолога А. Маслоу. На наш погляд, цю методику можна вважати однією з узагальнених характеристик особистості. Людина розуміє, що дозволяє, а що заважає їй стати самоактуалізованою особистістю – людиною успішною та щасливою.

В другу частину навчального посібника включені також питання та перелік літератури до ключових, з нашої точки зору, психологічних проблем, що потребують детального обговорення. Вони розглядаються на семінарських заняттях.

Практичні заняття пропонується проводити в формі ділових та рольових ігор, керованих дискусій. Ігрові заняття дозволяють залучити до активної роботи всіх студентів, створюють емоційно насичену позитивну атмосферу, сприяють активному самовиявленню всіх членів групи.

В негуманітарних навчальних закладах левова частка годин відводиться на самостійну роботу із засвоєння курсу. Враховуючи багаторічний досвід викладання даного курсу, до цього розділу введені деякі завдання, виконання яких не потребує багато часу на їх оформлення, але вони передбачають, при добросовісному їх виконанні, значних зусиль і часу для вирішення суттєвих внутрішніх проблем. Вони, маємо надію, стануть приводом для грунтовного самоусвідомлення та самовдосконалення студентів. Сюди включено також перевірочний блок – питання-тести та завдання до самоперевіри.

Запропонований посібник можна використовувати для студентів-негуманітаріїв при вивченні курсу “Психологія”. Він може допомогти також в засвоєнні психології студентам, що навчаються заочно, магістрантам, що вивчають психологічні та педагогічні курси, та для самоосвіти тим, хто цікавиться психологією з метою скласти уявлення про сучасну психологію, мати матеріал для пошуку відповідей на питання щодо власної особистості, а також засобів самопізнання та самовдосконалення


ЗМІСТ

Попередня Наступна