Мета роботи: навчитися характеризувати себе (самохарактеристика) та інших людей.
Використовувані матеріали: 1) методика “Моя особа очима інших”, 2) бланки для здійснення само- і взаємохарактеристик.
Хід роботи
1. Одержати методику “Моя особа очима інших” та бланки для само- і взаємохарактеристик. На кожному бланку (їх має бути стільки, скільки студентів у групі) потрібно написати своє прізвище та ініціали.
2. Дати характеристику (самохарактеристику) особи. Якщо Ви вважаєте, що їй більше підходить якість, що знаходиться в колонці, над якою стоїть знак “+”, то Ви ставите “+” в бланку біля числа, поряд з яким в методиці “Моя особа очима інших” записані дві протилежні характеристики людини. У випадку, коли якість вибирається з правої колонки, поряд з відповідним числом ставиться знак “-”.
3. У такий самий спосіб здійснюється характеристика кожного з товаришів по групі на бланках, де стоять їх прізвища.
4. Студент повертає товаришам по групі їх бланки і одержує свій.
5. Одержані результати узагальнюються – підраховується кількість “+” і “-” щодо кожної якості (скласти таблицю 4.1).
6. Виписати у вигляді таблиці перелік якостей, розташувавши їх в ієрархічному порядку, де на першому місці знаходилися б ті, за якими особа набрала найбільшу кількість збігів з “позитивної” і “негативної” колонок, а далі – за мірою зменшення (скласти таблицю 4.2). В одному зі стовпців таблиці, проти відповідних властивостей проставити знаки “+” або “-” вашої самохарактеристики.
7. На основі проведеного дослідження оформити письмовий звіт.
Тест “Моя особа очима інших” дозволяє Вам подивитись на себе очима інших – Ваших друзів, товаришів по студентській групі. Може статися, що на Вас чекають прикрі несподіванки. Це цілком природно. Кожен з нас завжди бачить себе, передусім, з кращого боку. І коли раптом дізнається, що на нього дивляться дещо по-іншому, не завжди почуває себе добре. Але все-таки краще знати про себе таку інформацію, щоб у подальшому позбутися небажаних рис і розвивати в собі бажані. Не легковажте думками про свою особу, особливо там, де вони збігаються. Не звинувачуйте товаришів у лихих намірах. Вони хотіли звернути увагу на риси, про які вголос не завжди можна говорити. Будьте раді, що довідалися, якої думки про Вас інші.
Примітка: Якщо Ви вагаєтеся в точності характеристики, то Ви не оцінюєте особистість (себе або інших) за даними якостями, закреслюючи відповідну цифру в бланку. Але намагайтеся вдаватися до цього якомога рідше.
Проведення дослідження
Перелік якостей, що характеризують відношення до людей
Номер якості |
“+” |
“-” |
1 |
Любить товариство |
Самітник, мав би бути більш товариським |
2 |
Любить людей |
Не любить людей |
3 |
Колективіст |
Бракує почуття колективізму |
4 |
Легко заводить знайомства |
Важко заводить знайомства |
5 |
Його всі люблять |
Міг би подбати, щоб його більше любили |
6 |
Цікавиться людьми |
Мало цікавиться людьми |
7 |
Мовчазний |
Балакучий |
8 |
Приємний у поводженні |
Треба намагатися бути приємнішим з людьми |
9 |
Вміє добре тримати себе у товаристві |
Можна було б подбати про кращі манери |
10 |
Чемний |
Міг би бути більш чемним |
11 |
Делікатний |
Міг би бути більш делікатним |
12 |
Приємний |
Неприємний |
13 |
Люб’язний |
Грубий |
14 |
Дотепний |
Нудний |
15 |
Цікавий |
Нецікавий |
16 |
Веселий |
Невеселий |
17 |
Має почуття гумору |
Не вистачає почуття гумору |
18 |
Тактовний |
Міг би бути тактовнішим |
19 |
Не любить суперечок |
Має схильність до суперечок |
20 |
Шукає компроміси |
Безкомпромісний |
21 |
Поступливий |
Упертий |
22 |
Чуйний |
Бракує чуйності |
23 |
Відвертий |
Замкнений |
24 |
Щирий |
Нещирий |
25 |
Уважний |
Неуважний |
26 |
Не образливий |
Легко ображається |
27 |
Легко адаптується |
Важко адаптується |
28 |
Стриманий |
Невитриманий |
29 |
Спокійно реагує на критику |
Не любить критики |
30 |
Гарно одягається |
Міг би більше дбати про одяг |
31 |
Дбає про свою зовнішність |
Міг би більше дбати про зовнішність |
32 |
Добросердий |
Бракує добросердя |
33 |
Завжди об’єктивний |
Часто буває необ’єктивним |
34 |
Справедливий |
Часто буває несправедливим |
35 |
Схильний до підлеглості |
Любить командувати |
36 |
Довірливий |
Недовірливий |
37 |
Доброзичливий |
Неприязний |
38 |
Рішучий |
Нерішучий |
39 |
Широка натура |
Дріб’язковий |
40 |
Терпеливий |
Нетерплячий |
41 |
Альтруїст |
Егоїст |
42 |
Оптиміст |
Песиміст |
43 |
Адекватна самооцінка |
Неадекватна самооцінка |
44 |
Скромний |
Міг би бути скромнішим |
45 |
Ніколи не хвалиться |
Часто хвалиться |
46 |
Вірить у свої сили |
Занадто самовпевнений |
47 |
Впевнений у собі |
Не впевнений у своїх силах |
48 |
Компанійський |
Сором’язливий |
49 |
Немарнослівний |
Має нахил до марнослівства |
50 |
Спокійний |
Неспокійний |
51 |
Сильна індивідуальність |
Слабка індивідуальність |
52 |
Демократ |
Авторитарний тип |
53 |
Урівноважений |
Не завжди врівноважений |
54 |
Принциповий |
Безпринципний |
55 |
Байдужий до слави |
Славолюбний |
56 |
Вольовий |
Слабовольний |
57 |
Цілеспрямований |
Без мети |
58 |
Вимогливий |
Невимогливий |
59 |
Без комплексів |
Страждає на комплекси |
60 |
Дбайливий |
Не дбайливий |
61 |
Гордий |
Не має гордості |
62 |
Лояльний |
Нетерпимий |
Зміст звіту >
1. Вказати мету роботи.
2. Скласти таблицю Вашої характеристики товаришами по групі (таблиця 4.1).
Таблиця 4.1 – (Приклад)
Номер якості |
Оцінка іншими |
|
кількість “+” |
кількість “-” |
|
1 |
6 |
2 |
2 |
0 |
8 |
3 |
4 |
4 |
. . . |
||
62 |
2 |
3 |
3. Виписати у вигляді таблиці перелік якостей, розташувавши їх в ієрархічному порядку, де на першому місці знаходилися б ті, за якими ваша особа набрала найбільшу кількість збігів з “позитивної” і “негативної” колонок, а далі – в міру зменшення (таблиця 4.2). У іншій колонці таблиці відзначити значками “+” або “-“ якості самохарактеристики особи.
Таблиця 4.2 – (Приклад)
Номер якості |
Якості |
Оцінка іншими (кількість “+” або “-“) |
Характеристика |
4 |
Патріотизм |
10 + |
- |
13 |
Люб’язний |
10 + |
+ |
16 |
Веселий |
9 - |
- |
. . . |
|||
52 |
Демократ |
0 |
+ |
4. Дати письмові відповіді на контрольні запитання.
Контрольні запитання
1. Порівняти самохарактеристику і узагальнену характеристику, що здійснена товаришами по групі.
2. Які позитивні і негативні якості відмітили у Вас більшість з Ваших товаришів?
3. Які з них збіглися з Вашими уявленнями про себе? Які не збіглися?
4. Що означає і як проявляється в поведінці кожна з умовно “негативних” якостей, що її відмітили у Вас товариші?
5. Як, на Ваш погляд, може вплинути одержана Вами інформація на процес самовдосконалення? Чи бажали б Ви позбутися тих умовно “негативних” рис, що відмітили у Вас товариші, та у який спосіб?
6. Як може вплинути на процес самовдосконалення інформація щодо Ваших “позитивних” якостей?