РОЗДІЛ ІI
ПРАКТИЧНІ ЗАНЯТТЯ


2.3. Визначення самооцінки особистості


Мета роботи: навчитися визначати самооцінку власної особи. Використані матеріали: методика визначення рівня самооцінки

Хід роботи:

  1. Ознайомитися з теоретичним матеріалом.
  2. Виконати дослідження.

Проведення дослідження
Тест “Самооцінка особистості”

1. Якості особистості поділити, виходячи з оцінки людини, на ті, що ви вважає притаманними власному ідеалу (перелік “Мій ідеал”), та ті, які у вашому ідеалі відсутні (перелік “Не ідеал”).


Перелік якостей особистості
1. Акуратність
2. Безтурботність
3. Боягузливість
4. Вередливість
5. Вишуканість
6. Гордість
7. Грубість
8. Жалісливість
9. Жвавість
10. Життєрадісність
11. Заздрість
12. Захопленість
13. Злопам’ятство
14. Легковір’я
15. Мрійливість
16. Наполегливість
17. Ніжність
18. Невимушеність
19. Нервовість
20. Нерішучість
21. Нестриманість
22. Образливість
23. Обережність
24. Педантичність
25. Повільність
26. Поміркованість
27. Поступливість
28. Рішучість
29. Розв’язність
30. Самозабуття
31. Сором’язливість
32. Стриманість
33. Терпимість
34. Турботливість
35. Упертість
36. Холодність
37. Чарівність
38. Чуйність
39. Щирість
40. Ентузіазм

2. В переліку “Мій ідеал” відмітити якості, які, як вважає людина, у неї є реально за принципом “так-ні”, незалежно від рівня розвиненості якості. В переліку “Не ідеал” відмітити будь-якою позначкою якості, яких у людини немає, теж за принципом “так-ні”.

3. Підрахувати загальну кількість відмічених якостей як у першому, так і в другому переліку (Р).

4. Визначити коефіцієнт самооцінки, поділивши одержану суму (Р) на загальну кількість якостей (40) (дивись перелік якостей особистості):

Кс= Р / 40,

де Кс – коефіцієнт самооцінки.

5. Результати порівняти з оціночною шкалою.

Оціночна шкала

Якщо Ви одержите коефіцієнт від 0,4 до 0,6 – значить, самооцінка адекватна, Ви самокритичні і не переоцінюєте себе.

Якщо одержите коефіцієнт від 0 до 0,4, це свідчить про недооцінку своєї особистості, про підвищену критичність.

Якщо коефіцієнт від 0,6 до 1, це говорить про переоцінку своєї особистості, некритичне ставлення до себе.


Контрольні питання
  1. Виходячи з одержаного результату, охарактеризуйте основні вияви даного рівня самооцінки в поведінці людини в цілому.
  2. Як виявляється результат самооцінки в навчанні?
  3. Як він може виявитися в професійній діяльності?
  4. Як виявляється визначений рівень самооцінки в спілкуванні (сім’я, дружня компанія, студентська група)?
  5.  Як пов’язані рівень самооцінки і прагнення до лідерства у спілкуванні?
  6. Виходячи з Вашого коефіцієнта самооцінки, спрогнозуйте, як будуть складатися Ваші стосунки з людьми, які мають інші показники самооцінки.
  7. Яким, виходячи з рівня самооцінки, має бути майбутній партнер для ситуації тривалого спілкування (друг, чоловік, дружина)?
  8.  Навести приклади (з життя, з художньої літератури) людей, що мають кожний з трьох рівнів самооцінки.