РОЗДІЛ ІII
МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ


3.2. Питання до заліку


  1. Значення педагогічних і психологічних знань в майбутній професійній діяльності, предмет психології. Різниця наукового та побутового підходів.
  2. Структура психологічної науки. Коротка характеристика основних галузей психологічної науки.
  3. Предмет педагогіки. Побутова та наукова педагогіка.
  4. Основні методи педагогіки і психології. Охарактеризуйте коротко основні методи педаго­гічного чи психологічного дослідження.
  5. Людина, індивід, індивідуальність, особистість – необхідність розрізнення понять і відмінність їх змісту.
  6. Свідоме і неусвідомлене в людині. Вияви неусвідомленого.
  7. Поняття діяльності в педагогіці та психології.
  8. Загальна характеристика та взаємозв’язок пізнавальних і емоційно-вольових процесів.
  9. Значення і вияви пізнавальних та емоційно-вольових процесів в педагогічних і психоло­гічних відносинах.
  10. Відчуття, види відчуттів.
  11. Пам’ять, види пам’яті. Значення пам’яті в навчанні.
  12. Увага, види уваги, властивості уваги. Значення уваги для навчання і виховання. Методи вдосконалення уваги.
  13. Мислення, види мислення. Засоби дослідження і вдосконалення мислення. Значення мис­лення в педагогіці та психології.
  14. Психічні стани, їх вияви в поведінці, навчанні, вихованні.
  15. Стрес як негативний психологічний стан. Засоби подолання стресу.
  16. Психологічні властивості як підґрунтя формування особистості.
  17. Задатки і здібності, їх дослідження та розвиток задатків і здібностей як передумова фор­мування особистості.
  18. Визначення темпераменту, види темпераменту. Особливості нейрофізіологічних проце­сів, що обумовлюють кожний з чотирьох типів темпераменту.
  19. Характеристика кожного з типів темпераменту: особливості нейрофізіологічних процесів, що їх визначають; вияви темпераментів в майбутній професійній діяльності, навчанні, ви­хованні, в сім'ї, дружньому спілкуванні.
  20. Характер, класифікація рис характеру. Формування характеру; самовиховання характеру.
  21. Воля, функції волі. Значення волі в педагогіці та психології. Виховання та самовиховання волі.
  22. Емоції і почуття в психологічній та педагогічній сферах. Формування навичок регулю­вання та саморегулювання емоційних процесів.
  23. Спостереження як метод педагогіки та психології, види спостереження, можливості за­стосування і обмеженості цього методу наукового дослідження.
  24. Педагогічний і психологічний експерименти; можливості та обмеження цього методу до­слідження.
  25. Опитування в педагогіці та психології, можливості й умови його застосування. Види опи­тування.
  26. Психологічні тести, їх види. Тести як науковий метод дослідження особистості на відміну від непрофесійного тестування.
  27. Структура педагогічної науки.
  28. Уява, фантазія, їх значення у формуванні творчої особистості.
  29. Мова, її значення в педагогічному і психологічному спілкуванні. Види, властивості, фун­кції мови. Невербальні складові спілкування.
  30. Структура особистості. Підходи до виділення складових структури особистості.
  31. Психологічне визначення соціальної групи. Соціальні групи в педагогіці та  соціальній психології. Відмінність групи від соціальної спільності.
  32. Класифікація груп. Критерії класифікації та види груп.
  33. Механізми та особливості взаємосприйняття і взаємодії в соціальних групах в педагогіці та психології.
  34. Педагогіка та психологія спілкування; функції, види спілкування.
  35. Проблема лідерства та керівництва в педагогіці та психології.
  36. Види, стилі лідерства. Дослідження лідерства як практична педагогічна та психологічна проблема.
  37. Конфлікти. Види, причини, засоби аналізу і регулювання.
  38. Успадковане та соціально-обумовлене в формуванні особистості.
  39. Самоосвіта та самовиховання. Значення та методи самоосвіти і самовиховання.
  40. Освіта: сутність, функції.
  41. Психологічні та педагогічні аспекти виховання. Види виховання.
  42. Мета, функції, зміст виховання.
  43. Основні методи виховання: переконання, приклад, вправи, змагання, заохочення, спону­кання.
  44. Педагогічна діяльність: суб’єкти та об’єкти педагогічного процесу, функції, компоненти педагогічної діяльності.
  45. Соціалізація особистості: фактори, канали, механізми, засоби.
  46. Навчання: принципи, методи, форми, засоби.
  47. Значення, уміння, навички особистості як результат навчання.
  48. Дидактика, основні принципи дидактики.
  49. Методи навчання: усне викладання матеріалу, обговорення, показ (демонстрація), вправи (ігри), самостійна робота.
  50. Функції, види, методи перевірки знань, навичок та вмінь.