ТОВАР І ЙОГО ВЛАСТИВОСТІ

Завдання 1. Прочитайте та запишіть слова. З'ясуйте їх значення.
Благо, с.р.
вартістьж.р.,
прагнення, с.р.
ступінь, ж.р.
діяльність, ж.р.
послуга, ж.р.
взагалі
явище, с.р.


Завдання 2. Провідміняйте словосполучення. Запишіть їх.

Н. велике благо; висока вартість; дорогий товар; цікаве явище.


Завдання 3. Прочитайте дієслова. З'ясуйте їх значення. Доберіть спільнокореневі іменники.

Використовувати, задовольняти, існувати, обмінювати, оцінювати, прагнути, обмежувати, споживати, визначати.

Завдання 4. Прочитайте словосполучення. Доберіть та запишіть антоніми.
Абстрактна категорія

виробник продуктів
довгостроковий термін
необмежені потреби
об'єктивна оцінка
різноманітний товар
споживання послуг
суб'єктивний характер
виробництво товарів
одноманітність пропозиції
конкретний виробник
інтереси споживача
короткостроковий попит
обмеженість ресурсів


Завдання 5. Прочитайте та запишіть слова. Повторіть їх значення.

Власт...вість, зд...тність, кат...горія, прагн...ння, ос...бистий, сусп...льний, вик...ристання, т...пер...шній, куп...вля, хар...кт...ристика, в...ртість, зовн...шн...й, про...п...рція, конц...пц...я, пр...хильн...к, пон...ття, по...дн...ння, вир...ж...ння, обм...ж...ність, кор...сн...сть.

Завдання 6. Прочитайте речення. Слова в дужках поставте у потрібній формі.

1. Неекономічні блага надаються людині (природа). 2. Економічні блага це блага (економічна діяльність) людини. 3. Економічне благо в умовах (товарне) виробництва набуває форми (товар). 4. Ця теорія була започаткована (класики) політичної економії. 5. У сучасній (неокласична економічна теорія) існують деякі інші підходи до (характеристика) товару. 6. Ціну можна вважати (форма) грошового вираження (вартість) й (цінність) товару. 7. Корисність показує ступінь задоволення (споживач) від того чи (інший) товару Завдання 7. Прочитайте текст. Запишіть основну інформацію.

ТОВАР І ЙОГО ВЛАСТИВОСТІ

Основоположною категорією товарного виробництва є "товар". Однак історично та логічно цій категорії передувала категорія "благо".

Благо - все те, що здатне задовольняти людські потреби, наприклад, плоди природи, продукти праці, послуги, будь-які явища, що задовольняють певні потреби людини, відповідають її інтересам, цілям та прагненням.

Блага поділяють на економічні та неекономічні.

Неекономічні блага надаються людині природою, тобто без прикладання її праці, у необмеженій кількості (наприклад, повітря, морська вода, сонячне тепло та ін.).

Економічні блага - це блага економічної (трудової) діяльності людини, які існують в обмеженій кількості.

Економічні блага дуже різноманітні. Залежно від критеріїв їх можна класифікувати на такі види:

Економічне благо в умовах товарного виробництва набуває форми товару.

Товар - це економічне благо, що задовольняє певну потребу людини і використовується для обміну (купівлі - продажу на ринку).

Згідно з класичною теорією найважливішими характеристиками товару є його споживча вартість і вартість.

Споживча вартість - це здатність товару задовольняти будь-яку потребу людини.

Оскільки товар задовольняє потреби не самого виробника, а іншої особи, то він має не просто споживчу вартість, а суспільну споживчу вартість, тобто є споживчою вартістю для інших.

Вартість товару - це кількість суспільної праці виробника в кожному конкретному товарі.

Вартість проявляється за допомогою зовнішньої форми її відбиття - мінової вартості.

Мінова вартість є певним кількісним співвідношенням (пропорцією), в якому товар одного виду обмінюється на товар іншого виду.

Наведена вище концепція товару і його властивостей в економічній науці відома як теорія трудової вартості. Ця теорія була започаткована ще класиками політичної економії - Адамом Смітом і Давідом Рікардо. Згодом була завершена Карлом Марксом і його прихильниками.

Однак у сучасній неокласичній економічній теорії існують деякі інші підходи до характеристики товару та його властивостей. Зокрема такі поняття, як "корисність", "цінність" та "рідкість" товару.

Корисність у неокласиків, на відміну від споживчої вартості, поняття чисто суб'єктивне, індивідуальне для кожної конкретної людини. Вона показує ступінь задоволення або приємності, які отримує конкретна людина від споживання того чи іншого товару або послуги.

Цінність. Люди, купуючи ті чи інші товари, тим самим оцінюють ступінь їхньої корисності конкретно для себе. Неокласики оцінку ступеня корисності блага індивідом подають як цінність. Тому цінність для них категорія суб'єктивна. Цінність має лише те, що є цінним в очах покупця, чиї суб'єктивні оцінки і є основою для визначення виробленого блага як вартості.

Поєднання вартості й цінності та їхнє суспільне визнання відбивається в ціні. Ціну можна вважати формою грошового вираження вартості й цінності товару.

Ціна зумовлює можливість одночасного прояву інтересів виробників і споживачів.

Рідкість - характеристика економічних благ, що відображає обмеженість ресурсів для задоволення безмежних потреб суспільства. Більшу цінність мають ті блага, що обмежені, рідкісні порівняно з потребами в них.

Наприклад, вода має більшу корисність для людини, ніж діамант. Але води достатньо, а діамантів мало. Тому діаманти, корисність яких набагато менша для задоволення життєвих потреб, адже без них можна взагалі обійтися, оцінюються людьми дорожче, ніж вода Завдання 8. Дайте відповіді на запитання

  1. Що таке благо?
  2. Що називається товаром?
  3. Які найважливіші характеристики товару ви знаєте?
  4. Хто автори теорії трудової вартості?
  5. Що таке корисність товару?
  6. Чим відрізняється цінність від корисності?
  7. Що виражає ціна?
  8. Як характеризує товар його рідкість?
Завдання 9. Перекажіть текст. Використовуйте свої записи.

Завдання 10. Розгадайте кросворд.
По горизонталі:
7. Синонім слова "баланс"; "рівна вага" частин системи.
9. Розвиток чого-небудь; антонім слова "регрес".
10. "Хвороба" економіки.
11. Останній знак у реченні.
14. Діяльність людини з метою створення економічних благ.
15. 1/3 частина чого-небудь.
16. Сім основних кольорів разом.
17. Результат праці людини; те, що усім нам дуже треба.


По вертикалі:
1. День тижня, наступний після "важкого дня".
2. Об'ємна модель планети Земля.
3. Для матері - син, а для сестри - …?
4. Усе, що навколо нас, те, що людина не може зробити своїми руками.
5. Підприємство, "сестра" заводу.
6. Швидкість розвитку чого-небудь.
8. Грошова характеристика товару в магазині.
10. Те, що перетворює звичайну людину на капіталіста.
11. Відомий економіст, засновник кейнсіанської історії.
12. Основний "продукт" пустелі.
13. Людина, яка працює в театрі і "живе" чужим життям.