8.1 Зниження забруднення атмосфери відпрацьованими газами шляхом економії палива
Забруднення атмосфери відбувається:
- відпрацьованими газами, які викидаються через вихлопну трубу;
- картерними газами;
- вуглеводнями внаслідок випаровування палива з бака, карбюратора і трубопроводів.
В складі відпрацьованих газів автомобіля найбільшу питому вагу до об’єму мають окиси вуглецю (0,5...10%), окисли азоту (до 0,8%), неспалені вуглеводні (0,2...3,0%), альдегіди (до 0,2%) і сажа. В абсолютних величи-нах на 1000 л палива карбюраторний двигун викидає з вихлопними і картерними газами: 200 кг окису вуглецю, 25 кг вуглеводнів, 20 кг окислів азоту, 1 кг сажі та 1 кг сірчаних з’єднань.
Сучасна автомобільна промисловість світу випускає тисячі автомобілів різного призначення, в тому числі більше 400 базових моделей легкових автомобілів: від легкових мікролітражних з двигунами об’ємом до 500 см3 і потужністю 15...18 кВт до автомобілів вищого класу з двигунами 160...250 кВт і більше. Типаж вантажних автомобілів і автобусів ще більш різноманітний.
Вітчизняні легкові автомобілі витрачають в середньому 10 л палива на 100 км шляху. Середньотонажні вантажні автомобілі витрачають 20...30 л на 100 км пробігу. У важких вантажних автомобілів і тягачів (автопоїздів) витрата палива досягає 40...50 л на 100 км пробігу. Те ж можна сказати і про міські автобуси великої та особливо великої місткості.
Для кожного типу двигуна (карбюраторного чи дизельного) при інших різних умовах кількість забруднювальних речовин, що виділяються в атмосферу, пропорційна витратам палива. Тому економія палива одночасно означає скорочення викидів токсичних речовин в атмосферу.
Підвищення паливної економічності автомобіля досягається, головним чином, за рахунок удосконалення процесів згорання в двигунах:
- пошарове спалювання палива;
- форкамерно-факельне спалювання;
- застосування підігріву і випаровування палива у впускному тракті;
- використання електронного запалювання.
Додатковими резервами підвищення економічності автомобіля є:
- зниження маси автомобіля за рахунок удосконалення його конструкції та застосування неметалевих і високостійких матеріалів;
- поліпшення аеродинамічних показників кузова;
- зниження опору повітряних фільтрів і глушителя, відключення допоміжних агрегатів, наприклад вентилятора, тощо;
- зниження маси палива (неповне заповнення баків) і маси істру-ментів, що перевозяться;
- застосування покришок з радіальним розташуванням корду для зниження опору катання колеса;
- застосування ЕОМ для вибору оптимального режиму роботи двигуна залежно від дорожніх умов;
- використання систем виключення з роботи ряду циліндрів двигуна у випадку, коли від нього не вимагається велика потужність тощо.
Першочергове значення для зменшення забруднення атмосфери автомобілями має їх технічний стан. Повністю справний автомобіль витрачає менше палива і уже цим сприяє зниженню рівня забруднення повітря. Але головну увагу необхідно направити на справний стан паливної апаратури і системи запалювання.
Не меншу роль у справі зниження витрат палива відіграють досконалість руху на вулицях і дорогах та майстерність водіння автомобіля, яка заклечається в тому, щоб, за можливістю, мати менше зупинок, а відповідно, холостого ходу, розгонів і сповільнювань, під час яких зростають витрати палива і значно збільшується кількість забруднень, що отруюють атмосферу.