8.6 Автоматизовані системи управління міським транспортом
Пониженню шкідливих викидів автомобілів сприяє рівномірний рух машин на вулицях, ліквідація заторів, скорочення затримок транспорту на перехрестях.
Нелегко рухатися в міському транспортному потоці, особливо в години „пік”. Поволі накопичується дратівливість: швидкість падає, довго і, здається, зовсім невиправдано затримують світлофори, нагрівається двигун, безцільно згорає паливо. А щільність руху в містах все зростає і тенденція ця буде зберігатися. Можливості ж теперішньої вуличної мережі не безмежні. Будівництво нових, просторих магістралей не завжди можливе. По-перше, воно трудомістке, дороге і вимагає багато часу. По-друге, багато наших міст мають великі райони старовинної забудови, що є історичною цінністю. До того ж, як показує досвід, і сучасні міські автомагістралі, якщо рух на них організовано погано, починають „задихатися”.
Регулювальним елементом руху є світлофор, який чисто механічно виконує свою роботу. За закладеною в ньому один раз програмою він через певні проміжки часу переключає сигнали і абсолютно „байдужий” до постійно мінливої транспортної ситуації як на самому перехресті, так і на сусідніх. Єдино правильні рішення можуть дати тільки „електронні регулювальники”, обладнані ЕОМ, спеціальними датчиками, встанов-леними на проїжджій чистині, які одержують інформацію про рух транспорту з сусідніх перехресть.
Такі регулювальні системи встановлюються на всіх головних магістралях великих міст. Ряд світлофорів обладнано спеціальними пристроями, які дозволяють вибирати режим роботи залежно від кількості транспорту на тій чи іншій вулиці.
На деяких ділянках доріг з’явилися світлофори, в яких поряд а трьома загальноприйнятими світловими сигналами, загорається четвертий – голубий. Він нагадує водіям автомобілів про необхідність виключення двигуна в очікуванні зеленого світла.
В Москві розроблена і впроваджена автоматизована система управління дорожнім рухом „Старт”. Вона принципово відрізняється від більш простих подібних систем, що діють в інших містах. Завдяки застосуванню вдосконалених технічних засобів, математичних методів і обчислювальної техніки ця система дозволяє оптимально керувати рухом транспорту у всьому місті та повністю звільнити людину від обов’язків безпосереднього регулювальника автомобільними потоками.
Система має замкнутий контур управління дорожнім рухом: транспорт – детектори (датчики) – ЕОМ – світлофорна сигналізація і дорожні знаки – транспорт.
Інформацію про щільність потоку транспорту безперервно передають датчики, закладені в асфальт у вигляді індуктивних рамок перед основними перехрестями і на контрольних перерізах вулиць. В пам’ять ЕОМ закладені програми управління рухом з урахуванням самих різноманітних умов – пори року, дня тижня, часу доби, стану проїжджої частини, погоди тощо. Одержавши інформацію від датчиків і проаналізувавши їх, ЕОМ без участі людини знаходить в своїй пам’яті програму оптимального управління рухом для кожної конкретної транспортної ситуації.
В багатьох містах країни впроваджується принципово нова система регулювання дорожнім рухом під назвою „бігуча хвиля”. Вона не тільки видає водію необхідну інформацію, але і забезпечує плавність автомобільного потоку, що значно зменшує транспортні аварії, які виникають часто при зміні сигналу світлофора, і скорочує викиди шкідливих речовин в атмосферу.