Управління вимагає не тільки загальних знань менеджера, але й суттєвих знань в області психології. Так, вміле спілкування, використання дієвих і малопомітних форм та засобів впливу, використання різних типів влади, вміння грамотно та професіонально вийти з конфлікту з врахуванням ситуації - все це надзвичайно потрібно сучасним керівникам будь-якого рівня.

     Без знання головних засад психології управління та конфліктології важко говорити про успішну організацію та управління навіть найменшою фірмою чи підприємством.

Конфліктний характер взаємовідносин у суспільстві та пов’язані з цим прагнення людства до співробітництва, потреби у цивілізованих формах розв’язання гострих суперечностей та зниження соціальної напруженості обумовили виникнення нової галузі знань – конфліктології.

Конфлікт як соціальне явище є породженням певних соціально-психологічних чинників, втілених в інтересах конкретних соціальних суб’єктів – учасників конфліктної взаємодії. Він є сукупністю об’єктивних і суб’єктивних передумов, наслідком взаємодії різноспрямованих прагнень, що постають у найрізноманітніших комбінаціях. Особливо актуальною проблема конфліктної взаємодії постає в перехідних умовах суспільства. В процесі розбудови демократичного громадянського суспільства в Україні конфліктологічні знання набувають великого значення.

З огляду на це, ми вбачаємо необхідність впроваджувати систему конфліктологічної освіти в усіх навчальних закладах України, пропагувати конфліктологічні знання у суспільстві, підвищувати конфліктологічну культуру соціуму та особистості.

     Сподіваємося, що наша праця сприятиме засвоєнню культури, самовдосконаленню особистості майбутніх спеціалістів і формуванню у них культури жити та взаємодіяти з іншими, а також допоможе оволодіти методологією розв’язання практичних задач і стане у пригоді під час розв’язання проблем спілкування, при веденні переговорів і т. п. Це важливо для розвитку особистості, її самореалізації як суб’єкта життя.

Мета та завдання дисципліни

 

"Психологія управління та конфліктологія"

Основною метою викладання даної дисциплін є формування у майбутніх менеджерів умінь психологічного аналізу особистостей та міжособистісних взаємин у групах, визначення засобів оптимального впливу на працівників для створення належного соціально-психологічного клімату в колективі, отримання студентами теоретичних знань з конфліктології, оволодіння студентами знань щодо витоків та причин виникнення конфліктів, виявлення закономірностей їх розвитку, можливих моделей управління та розв’язання конфліктів, а також оволодіння практичними навичками врегулювання конфліктів різних рівнів та боротьби з наслідками стресу як побічного явища конфліктних ситуацій.

Запорукою успішного розвитку будь-якої соціальної системи є, перш за все, конструктивне, цивілізоване вирішення гострих суперечностей.

Для досягнення цієї мети в процесі викладання курсу “Психологія управління та конфліктологія” необхідно вирішити такі завдання:

  •  допомогти майбутнім менеджерам усвідомити роль і значущість психологічного підходу в процесі управління;

  •  підвищити рівень управлінської компетентності майбутніх менеджерів за допомогою отриманої ними психологічної підготовки в галузі соціального управління;

  •  навчити сучасним методикам попередження власних стресів у менеджера та боротьби з їх наслідками у підлеглих;

  •  допомогти майбутнім менеджерам усвідомити місце й роль конфліктології в практиці управління.

    В результаті вивчення дисципліни студент повинен знати:

  •  зміст, задачі та структуру курсу;

  •  місце і роль діяльності менеджера організації управління;

  •  психологічні аспекти організації праці та професійної діяльності;

  •  роль соціально-психологічних чинників в процесі вдосконалення системи управління;

  •  сучасні методики попередження власних стресів у менеджера та боротьби з їх наслідками у підлеглих;

  •  структуру конфлікту, типологію конфліктів, динаміку протікання конфліктної взаємодії, методи запобігання конфліктами та управління ними.

  •  найважливіші теоретичні розробки, експериментальні і прикладні дослідження вітчизняних та зарубіжних конфліктологів, а також методи їх використання в управлінні вітчизняними підприємствами.

    Студент повинен оволодіти вмінням:

  •  саморегуляції та регуляції поведінки підлеглих;

  •  формування індивідуального стилю управління;

  •  самоконтролю в екстремальних ситуаціях;

  •  використання методів вивчення особистості;

  •  оптимізації умов та режимів праці з урахуванням психологічних аспектів;

  •  психологічної саморегуляції на всіх етапах кар’єри;

  •  управління з урахуванням впливу психологічних факторів;

  •  класифікувати конфлікти, діагностувати їх, розробити практичні рекомендації щодо можливих шляхів вирішення конфлікту.

         Методика вивчення курсу базується на єдності проблемних лекцій, практичних та семінарських занять, групових та індивідуальних консультацій, а також передбачає самостійне опрацювання матеріалу та виконання студентами контрольних робіт.