Управління вимагає не тільки загальних знань менеджера, але й суттєвих знань в області психології. Так, вміле спілкування, використання дієвих і малопомітних форм та засобів впливу, використання різних типів влади, вміння грамотно та професіонально вийти з конфлікту з врахуванням ситуації - все це надзвичайно потрібно сучасним керівникам будь-якого рівня.
Без знання головних засад психології управління та конфліктології важко говорити про успішну організацію та управління навіть найменшою фірмою чи підприємством.
Конфліктний характер взаємовідносин у суспільстві та пов’язані з цим прагнення людства до співробітництва, потреби у цивілізованих формах розв’язання гострих суперечностей та зниження соціальної напруженості обумовили виникнення нової галузі знань – конфліктології.
Конфлікт як соціальне явище є породженням певних соціально-психологічних чинників, втілених в інтересах конкретних соціальних суб’єктів – учасників конфліктної взаємодії. Він є сукупністю об’єктивних і суб’єктивних передумов, наслідком взаємодії різноспрямованих прагнень, що постають у найрізноманітніших комбінаціях. Особливо актуальною проблема конфліктної взаємодії постає в перехідних умовах суспільства. В процесі розбудови демократичного громадянського суспільства в Україні конфліктологічні знання набувають великого значення.
З огляду на це, ми вбачаємо необхідність впроваджувати систему конфліктологічної освіти в усіх навчальних закладах України, пропагувати конфліктологічні знання у суспільстві, підвищувати конфліктологічну культуру соціуму та особистості.
Сподіваємося, що наша праця сприятиме засвоєнню культури, самовдосконаленню особистості майбутніх спеціалістів і формуванню у них культури жити та взаємодіяти з іншими, а також допоможе оволодіти методологією розв’язання практичних задач і стане у пригоді під час розв’язання проблем спілкування, при веденні переговорів і т. п. Це важливо для розвитку особистості, її самореалізації як суб’єкта життя.
"Психологія управління та конфліктологія"
Основною метою викладання даної дисциплін є формування у майбутніх менеджерів умінь психологічного аналізу особистостей та міжособистісних взаємин у групах, визначення засобів оптимального впливу на працівників для створення належного соціально-психологічного клімату в колективі, отримання студентами теоретичних знань з конфліктології, оволодіння студентами знань щодо витоків та причин виникнення конфліктів, виявлення закономірностей їх розвитку, можливих моделей управління та розв’язання конфліктів, а також оволодіння практичними навичками врегулювання конфліктів різних рівнів та боротьби з наслідками стресу як побічного явища конфліктних ситуацій.
Запорукою успішного розвитку будь-якої соціальної системи є, перш за все, конструктивне, цивілізоване вирішення гострих суперечностей.
Для досягнення цієї мети в процесі викладання курсу “Психологія управління та конфліктологія” необхідно вирішити такі завдання:
допомогти майбутнім менеджерам усвідомити роль і значущість психологічного підходу в процесі управління;
підвищити рівень управлінської компетентності майбутніх менеджерів за допомогою отриманої ними психологічної підготовки в галузі соціального управління;
навчити сучасним методикам попередження власних стресів у менеджера та боротьби з їх наслідками у підлеглих;
допомогти майбутнім менеджерам усвідомити місце й роль конфліктології в практиці управління.
В результаті вивчення дисципліни студент повинен знати:
зміст, задачі та структуру курсу;
місце і роль діяльності менеджера організації управління;
психологічні аспекти організації праці та професійної діяльності;
роль соціально-психологічних чинників в процесі вдосконалення системи управління;
сучасні методики попередження власних стресів у менеджера та боротьби з їх наслідками у підлеглих;
структуру конфлікту, типологію конфліктів, динаміку протікання конфліктної взаємодії, методи запобігання конфліктами та управління ними.
найважливіші теоретичні розробки, експериментальні і прикладні дослідження вітчизняних та зарубіжних конфліктологів, а також методи їх використання в управлінні вітчизняними підприємствами.
Студент повинен оволодіти вмінням:
саморегуляції та регуляції поведінки підлеглих;
формування індивідуального стилю управління;
самоконтролю в екстремальних ситуаціях;
використання методів вивчення особистості;
оптимізації умов та режимів праці з урахуванням психологічних аспектів;
психологічної саморегуляції на всіх етапах кар’єри;
управління з урахуванням впливу психологічних факторів;
класифікувати конфлікти, діагностувати їх, розробити практичні рекомендації щодо можливих шляхів вирішення конфлікту.
Методика вивчення курсу базується на єдності проблемних лекцій, практичних та семінарських занять, групових та індивідуальних консультацій, а також передбачає самостійне опрацювання матеріалу та виконання студентами контрольних робіт.