2 РОЗРАХУНОК СТАТИЧНО НЕВИЗНАЧЕНИХ СИСТЕМ
2.4 Розрахунок несучої здатності статично невизначеної рами з урахуванням пластичної роботи матеріалу

2.4.2 Розрахунок несучої здатності рами прямим методом

2.4.2.4 Приклад розрахунку

Для рами (рис. 2.4.1) знайти граничне навантаження і побудувати пластичний механізм руйнування рами.

Highslide J
Рисунок 2.4.1 – Задана рама
Розрахунок

1. Виражаємо діюче навантаження через параметр F:  F1=5F,   F2=F.

2. Ступінь статичної невизначеності рами   n=5+2×0 - 3×1=2.

3. Число пластичних шарнірів   k=2+1=3.

4. Співвідношення жорсткостей ригеля і стояків

z = Ip/Ic = (hp/hc)3  = 6,2;     EIc=EI;     EIp=6,2EI.

5. Граничні згинальні моменти для стояків і ригеля

   

     

Перший етап розрахунку.

Б. 7. Будуємо основну систему методу сил (рис. 2.4.2).

Записуємо систему канонічних рівнянь методу сил

Будуємо одиничні та вантажну епюри моментів (рис. 2.4.3):

Highslide J
Рисунок 2.4.1 – Задана рама

Будуємо одиничні та вантажну епюри моментів (рис. 2.4.3):

Highslide J
Рисунок 2.4.3 – Одиничні та вантажна епюри моментів

Обчислюємо коефіцієнти та вільні члени системи канонічних рівнянь

;

;

;

Розв’язуючи систему канонічних рівнянь, знаходимо невідомі X1 та X2

        

Будуєм о епюру пружних моментів для заданої рами (рис. 2.4.4)

Highslide J
Рисунок 2.4.4 – Побудова пружної епюри моментів першого етапу

В. 8. Прирівнюємо максимальні моменти в ригелі і в стояку до відповідних граничних моментів.

Переріз 4:   6,754F=335,20;     F=335,20/6,754=49,630 кН.

Переріз 6:   2,048F=  95,52;     F=95,52/2,048=46,641 кН.

9. За граничне приймаємо найменше з одержаних навантажень

кН.      Пластичний шарнір утворюється в перерізі 6.

10. Будуємо епюру граничних моментів першого етапу розрахунку (рис. 2.4.5)

Highslide J
Рисунок 2.4.5 – Гранична епюра моментів першого етапу розрахунку

Другий етап розрахунку.

Г. 11, 12. Будуємо розрахункову схему рами (рис. 2.4.6, а) і основна система методу сил (рис. 2.4.6, б).

Highslide J
Рисунок 2.4.6 – Розрахункова схема рами (а) і основна система методу сил (б)

Записуємо канонічне рівняння методу сил

.

Будуємо одиничну та вантажну епюри моментів.

Highslide J
Рисунок 2.4.7 – Одинична та вантажна епюри моментів

Обчислюємо одиничне та вантажне переміщення.

Оскільки одинична та вантажна епюри моментів другого етапу розрахунку збігаються з відповідними епюрами першого етапу, то числові значення переміщень беремо з першого етапу розрахунку:

;    .

Розв'язуємо рівняння: ;

.

Будуємо епюру пружних згинальних моментів II етапу розрахунку (рис. 2.4.8)

.
Highslide J
Рисунок 2.4.8 – Побудова пружної епюри моментів ІІ етапу

Д. 13. Обчислюємо приріст граничного навантаження

Приріст параметра навантаження, що відповідає утворенню другого пластичного шарніра, визначається за допомогою залежності

   або   .

Переріз 1:


Переріз 2:


Переріз 4:


14. Найменше значення  одержано для перерізу 4. Таким чином, приріст параметра граничного навантаження: кН. Пластичний шарнір утвориться в перетині 4.

15. Параметр граничного навантаження другого етапу розрахунку

кН.

16. Епюра граничних моментів II етапу розрахунку (рис. 2.4.9)

.
Highslide J
Рисунок 2.4.9 – Побудова епюри граничних моментів ІІ етапу розрахунку

Третій етап розрахунку

Е. 17, 18. Будуємо розрахункову схему рами (рис. 2.4.10, а) і епюру „пружних” моментів IІІ етапу розрахунку (рис. 2.4.10, б).

Highslide J
Рисунок 2.4.10 – Розрахункова схема (а) і епюра пружних моментів (б)

Ж. 19. Обчислюємо приріст граничного навантаження на основі аналізу епюр  та .

Переріз 1:     

Переріз 2: 

                  

20. Оскільки приріст навантаження не може бути від'ємним, то

Пластичний шарнір утворюється в перерізі 1.

21. Остаточне значення параметра граничного навантаження для заданої рами

22. Остаточна епюра граничних згинальних моментів для заданої рами (рис. 2.4.11).

Highslide J
Рисунок 2.4.11 – Побудова остаточної граничної епюри моментів

И. 23. Будуємо пластичний механізм руйнування рами (рис. 2.4.12).

Тип механізму руйнування рами - комбінований: балочний з боковим зміщенням.

Highslide J
Рисунок 2.4.12 – Пластичний механізм руйнування рами

З. 24. Будуємо епюру „пружних” згинальних моментів при дії граничного навантаження   і епюру залишкових згинальних моментів (рис. 2.4.13)

.
Highslide J
Рисунок 2.4.13 – Побудова залишкової епюри моментів

Оскільки залишкові моменти діють в рамі після зняття навантаження і є результатом пластичного деформування, то епюра залишкових моментів повинна бути лінійною в кожному стержні рами. В даному випадку перевіряємо це твердження для ригеля рами.

Середня лінія трапеції (7,63-17,62)/2 = -4,995, що не збігається з відповідною ординатою на епюрі залишкових моментів. Похибка складає:

.