Рух реального потоку димових газів і повітря в котлі являє собою складний випадок турбулентного руху стисненої рідини за неадіабатних умов.
В процесі руху змінюються тиск, температура та густина газів.
В загальному випадку рух в’язкої і теплопровідної рідини описується рівнянням Нав’є-Стокса, рівнянням суцільності, рівнянням переносу теплоти і термодинамічними рівняннями, що характеризують стан середовища.
Енергетичний баланс потоку виражається рівнянням Бернуллі. В розрахунках враховується величина самотяги газоходів.
Фізично самотяга пояснюється тим, що підйом потоку газу з початкового рівня на деяку висоту супроводжується опусканням такого ж об’єму повітря з цієї висоти до початкового рівня.
В результаті робота на підйом газу супроводжується отриманням такої роботи за рахунок опускання такої ж об’ємної кількості повітря з тієї ж висоти. Якщо температура газу вища температури атмосферного повітря і густина його нижче, ніж у повітря, то робота, витрачена на підйом газу, менша роботи, при опусканні повітря, і надлишкова робота може бути витрачена на подолання опорів руху газу. Відповідно самотяга газового тракту, Па [7]
де Lд – висота підйому газу від початкового до кінцевого рівня, м.
При русі вверх самотяга зменшує загальний опір, при русі вниз – збільшує його.
Опір, що виникає при русі потоку газу, складається з:
– опору тертя при русі потоку в прямому каналі постійного перерізу, у тому числі при повздовжньому омиванні пучка труб;Опір тертя пропорційний довжині газоходу, коефіцієнту тертя і кінетичній енергії потоку і обернено пропорційний перерізу газоходу. Місцеві опори визначаються геометричною конфігурацією ділянки газоходу і пропорційні кінетичній енергії потоку.
В поверхнях нагріву підвищення швидкості потоку інтенсифікує теплообмін пропорційно в степені 0,6…0,8. Але при цьому аеродинамічні опори зростають пропорційно квадрату швидкості і, відповідно, витрати енергії на тягодуттєві обладнання.
Оптимальні швидкості потоків визначаються техніко-економічними розрахунками і відповідають мінімуму експлуатаційних витрат.
Зазвичай оптимальною швидкістю газів в повітропідігрівниках є 10…14 м/с, а при поперечному омиванні пучків газами – 8…10 м/с.
Дія димової труби заснована на самотязі. Різниця густини стовпа зовнішнього і холодного повітря і потоку газів приводить до розрідження в димовій трубі. Самотяга труби буде тим більша, чим вища температура газів в трубі і нижча температура повітря. Корисна тяга димової труби, Па,
де Δртр – втрати тиску на тертя в трубі;
Δрвит – втрата тиску при виході газів з труби.
Втрати на тертя в трубі та опір виходу з труби визначаються за відомим формулами гідрогазодинаміки.
Висота димової труби, розрахована виходячи з необхідної самотяги, визначаються за формулою
де Рб – тиск нормальних умов та барометричний тиск, Па;
ρпов, ρг – приведені до нормальних умов густини повітря і газів, кг/м3, причому
Діаметр димової труби, м, визначається за формулою
де Vдт – кількість газів, що поступають в трубу, м3/с;
wдт – швидкість газів в димовій трубі, м/с.
Швидкість газів на виході з труби, при природній тязі приймають не менше 6…10 м/с, щоб уникнути задування газів в трубу і 15…25 м/с при штучній тязі.
Мінімальна допустима висота димової труби визначається за умов забезпечення необхідного розсіювання шкідливих викидів.
Концентрація двоокису сірки SO2 біля поверхні землі, кг/м3
де А – коефіцієнт стратифікації атмосфери, с2/3град1/3;
F – коефіцієнт, що враховує швидкість осідання SO в атмосфері;
m – коефіцієнт, що враховує умови виходу продуктів згорання з основи димової труби;
Сф – фонова концентрація забруднення атмосфери SO2, кг/м3.