![]() |
||
|
||
5 Комутаційні перенапруги в електричних системах5.7 Перенапруги при відключенні ненавантажених трансформаторів та реакторівВідключення індуктивних навантажень – ненавантаженого трансформатора чи реактора – веде до появи на них і на вимикачі перенапруг, пов’язаних з обривом (чи «зрізом») вимикачем індуктивного струму до його природного переходу через нульове значення. Магнітна енергія, що при цьому вивільняється в індуктивності, переходить в електричну енергію ємності, що підключається паралельно індуктивності; з цією енергією і пов’язане виникнення перенапруги на ємності. Зріз струму зумовлений інтенсивною деіонізацією проміжку в вимикачі, у результаті якої різко падає провідність дуги ще до переходу струму через нульове значення. Пониження провідності призводить до зниження потужності, що надходить в дугу, і її тепловий баланс порушується. Паралельно дуговому проміжку завжди є якась ємність; падіння напруги дуги призводить до переходу струму в ємнісну провідність, внаслідок чого струм в дузі ще більше падає, дуга отримує нестійкий характер і гасне, якщо тільки напруга, яка відновлюється, не виявиться достатньою для повторного запалення. Механізм
утворення перенапруг можна прослідкувати за схемою на рис. 5.12,а. В
цій схемі трансформатор в режимі холостого ходу представлений
еквівалентною схемою
Рисунок 5.12 – Схема для
розрахунку перенапруг, що виникають при зрізі малого індуктивного
струму на контактах вимикача (а), і параметри зрізу
Власна
частота коливань Зріз
струму вимикачем звичайно відбувається на спадній частині кривої
індуктивного струму
Максимальна напруга на трансформаторі буде рівною (втратами нехтуємо):
причому звичайно перший член під коренем значно
перевищує другий. Звідси випливає, що перенапруги приблизно
пропорційні струму зрізу ізр, а також
характеристичному опору кола
Крива
напруги итр Рисунок 5.13 – Стилізована осцилограма напруги та струму у вимикачі при відключенні ненавантаженого трансформатора з рядом (1, 2,..., n) зрізів та повторних запалювань дуги у вимикачі Процес
повторних запалювань та обривів дуги продовжується до тих пір, поки
крива напруги, що відновлюється з амплітудою
Форма
кривої напруги на трансформаторі при її відключенні з повторними
запалюваннями показана рис. 5.14. Відповідно до зрізів та запалювань
дуги у вимикачі крива напруги на трансформаторі набуває пилкоподібну
складову відносно низької частоти – порядку сотень або тисяч герц
(низькочастотна складова
Рисунок 5.14 – Стилізована осцилограма напруги на трансформаторі та на шинах при відключенні ненавантаженого трансформатора На рис. 5.15 наведені криві розподілу перенапруг, отримані в дослідах відключення ненавантаженого трансформатора 110 кВ, 20 МВА повітряним вимикачем з інтенсивним обривом дуги (крива 1) і масляним вимикачем з багатократним запалюванням дугового проміжку (крива 2). Високі перенапруги, що виникають при відключенні повітряним вимикачем, показують, що цей тип повітряного вимикача не забезпечує достатньо «м’якого» гасіння малих індуктивних струмів. Рисунок 5.15 – Криві розподілу перенапруг при відключенні холостого ходу трансформатора 110 кВ, 20 МВА До
сучасних вимикачів висунуті вимоги не допускати повторних зрізів
струму, що призводять до дуже значних комутаційних перенапруг.
Зниженню останніх сприяє також використання в сучасних
трансформаторах магнітопроводів із холоднокатаної сталі. Такі
трансформатори мають малий струм намагнічування
Більш високі перенапруги виникають при відключенні трансформатора через малий проміжок часу після включення, коли через вимикач проходить великий струм включення. Через це таку комутацію слід вважати небезпечною для ізоляції трансформатора і не допускати в експлуатації. Ефективним
засобом обмеження перенапруг при відключеннях ненавантажених
трансформаторів і реакторів служать блискавкозахисні вентильні
розрядники, включені на виводах цих трансформаторів. Пробиваючись,
РВ розсіюють енергію, що накопичується на ємності
трансформатора С, і обмежують
При
відключенні асинхронних двигунів високої напруги (3 кВ і вище)
виникають перенапруги, природа яких така ж, як і при відключенні
трансформаторів. При відключенні двигунів, що обертаються з
номінальною швидкістю, перенапруги не перевищують
Приклад
5.3
Розрахувати максимально можливу перенапругу при відключенні на
стороні 110 кВ ненавантаженого трансформатора Р = 90 МВА,
Індуктивність обмотки буде рівною:
Характеристичний опір:
Амплітуда струму намагнічування:
Оскільки
знаходиться максимально можлива перенапруга, приймаємо, що зріз
відбувається на максимумі струму, тобто
iзр = 6,7 А,
Отримане
значення
|
||