|
||
|
6.5 Загальна характеристика випробувань на надійність
Види випробувань. Розрізняють два види випробувань на надійність – контрольні та визначальні. Ці випробування проводять на зразках, які відбираються з серійно виготовлених електричних машин і трансформаторів, а у випадку одиничного виробництва – з виготовлених за типовою для підприємства технологією. Контрольні випробування проводяться з метою визначення відповідності кількісних показників надійності вимогам нормативних документів, технічних умов або завдання. Періодичність їх проведення встановлена стандартами на даний технічний виріб. Контрольні випробування проводяться вибірково, тому при прийнятті рішення можливі помилки першого роду, коли добра партія бракується, і другого роду, коли погана партія приймається. Імовірність помилки першого роду a називається ризиком виробництва, а ймовірність помилки другого роду b – ризиком замовника (споживача) Визначальні випробування проводять для заново виготовлених виробів або після їхньої модернізації. Вони проводяться для знаходження фактичних кількісних показників надійності. Крім того, при визначальних випробуваннях можна оцінити правильність прийнятих математичних моделей надійності відповідних виробів. Результати випробувань потрібні для оцінювання відповідності фактичних показників надійності технічним умовам.
Ресурс електричних машин
складає (20¸50)
тис. год, тому випробування на надійність можуть затягнутись на (5¸10)
років. Для скорочення термінів випробувань використовуються методи
форсування, однак при цьому повинна бути знайдена відповідність
(визначені коефіцієнти прискорення) між випробуваннями в нормальних
умовах і прискореними випробуваннями. Для цього проводять
дослідження з визначення коефіцієнтів прискорення, тобто відношення
часу випробувань в звичайних умовах
Основна вимога, яка ставиться до прискорених
випробувань, це ідентичність процесів старіння й зносу відносно
нормальних умов, що у свою чергу, означає ідентичність законів
розподілу. Для цього необхідно знати функціональні залежності
коефіцієнтів прискорення
Отже, в залежності від термінів і можливостей випробування можна проводити їх як в нормальних умовах, так і в прискорених режимах, базуючись на знанні коефіцієнтів прискорення. Контрольні випробування. Розрізняють три основні методи проведення контрольних випробувань (незважаючи на залежність від рівня форсування): однократної та двократної вибірки й послідовного аналізу. В деяких випадках проводяться прискорені контрольні випробування в нормальних умовах. Ці випробування базуються на відомій математичній моделі процесу. Легше всього плануються контрольні випробування за методом однократної вибірки. Однак, з точки зору об’єму вибірки виробів, які необхідні для проведення випробувань, цей метод найменш економічний. Контроль за методом двократної вибірки більш економічний, але ця перевага виявляється лише при контролі великих партій з дуже низькою або дуже високою надійністю. Однак в цьому випадку оброблення результатів більш трудомістке, тому метод двократної вибірки використовується рідко. Найбільш економічним є метод послідовного аналізу, при використанні якого середній об’єм вибірки складає (50¸70)% від об’єму при однократній вибірці, але при дещо більшому часі випробувань (цей недолік можна усунути шляхом більш раціональної їх організації).
Склад контрольних випробувань
на надійність в загальному випадку включає перелік показників
надійності, які підлягають контролю. Крім того, для визначення
кожного конкретного показника надійності необхідні такі дані:
приймальний
Можливий спрощений план випробувань.
В цьому випадку початковими даними є кількість допустимих відмов c
(приймальна кількість за час t випробувань); ймовірність
безвідмовної роботи
В результаті випробувань кількість відмов d
повинна бути не більше приймальної кількості, тобто
Прискорені випробування в нормальних режимах проводять таким чином. Допустимо, що виріб (звичайно це підсилювач, перетворювач або колекторний вузол) характеризується параметричними відмовами й має безперервну характеристику “вхід-вихід”. Як приклад задамо залежність вихідного параметра в функції часу:
Якщо задана допустима зміна параметра
Для прискорених випробувань встановлюють більш
вузькі межі відхилення
Методика контрольних
випробувань
на надійність, розрахована на підтвердження ймовірності безвідмовної
роботи виробу Планування випробувань. Зразки виробів для випробувань відбираються з числа прийнятих технічним контролем заводу з обов’язковим проходженням припрацювання. Випробування рекомендується проводити цілодобово у форсованому режимі. Під час випробувань проводять регламентні й профілактичні роботи, які передбачені інструкціями з експлуатації.
Задають приймальне число с і за
таблицями 6.1¸6.3
при відомій з технічних умов ймовірності
Нехай необхідно підтвердити
Всі вироби, які входять в об’єм вибірки n,
випробовують протягом часу
У випадку негативного результату іноді вдається
підтвердити показники надійності партії, для чого необхідно змінити
план випробувань. Нехай для попереднього випадку кількість відмов
Прискорені випробування є циклічними. Рівні впливових чинників вибирають так, щоб забезпечити заданий коефіцієнт прискорення. Його значення задається в залежності від інтервалу варіювання впливових чинників, припущеної тривалості випробувань і можливостей його реалізації на даному підприємстві.
Визначальні випробування,
як і контрольні, можуть проводитись в нормальних режимах або
прискорених. Оскільки при визначальних випробуваннях необхідно
розрахувати невідому ймовірність безвідмовної роботи Р або знайти
закон розподілу відмов, їх тривалість перевищує тривалість
контрольних випробувань. В низці випадків можна продовжувати
контрольні випробування до відмови усіх машин вибірки
Планування випробувань.
Планування при визначенні ймовірності безвідмовної роботи зводиться
до визначення мінімальної вибірки
де
Очевидно, що при невідомій апріорі величині
Потім за формулою (6.34) розраховують нижню
межу
З цих клітинок вибирають ту, значення
Оброблення результатів випробувань. Точкова оцінка ймовірності безвідмовної роботи розраховується за формулою:
За відомими значеннями Q, n і d з таблиці
знаходять верхню та нижню довірчі межі
При визначенні закону розподілу відмов
випробування проводяться до виходу з ладу усіх машин
|
|