8.5 Напрямки розвитку ПСД для інформаційно-комунікаційної інфраструктури України
Зауважимо, що ПСД мають становити в Україні основу широко розгалуженої телекомунікаційної інфраструктури, яка забезпечить усіх користувачів найбільш високоякісними послугами доступу до інформаційно-комунікаційної інфраструктури (ІКІ) України через найближчі до користувачів вузли обслуговування. Якість доступу передусім забезпечується такими характеристиками ПСД, як готовність до обслуговування, швидкість відгуку (відповіді) вузла обслуговування, швидкість та висока точність передавання інформації (мінімальні помилки і затримки під час передавання), прийнятна вартість користування. Обрана технологія доступу (FTTH) є найкращою за всіма цими характеристиками, окрім вартості користування. Тому головним завданням створення і розвитку перспективних мереж доступу за технологією FTTH (СД-FTTH) має стати пошук найбільш економічних рішень (щодо імпорту, виробництва, монтажу, налагодження) і ретельне оцінювання капітальних витрат на створення СД-FTTH з метою доведення їх до прийнятного за економічних умов України рівня.
Рівень прийнятних капітальних витрат на створення СД-FTTH можна оцінити на основі таких припущень:
• розрахунковий термін окупності капітальних витрат на створення СД-FTTH може становити близько 10 років;
• телекомунікаційна платоспроможність квартирного сектора користувачів протягом терміну будівництва СД-FTTH в Україні буде не меншою за сучасну платоспроможність або 930 грн. на рік від одного абонента;
Розрахунки за цих припущень показують, що прийнятні для квартирного сектора витрати на будівництво МД-FTTH становлять близько 2325 грн. або 465 дол. США.
Як можна побачити з порівняння цього значення з сумами табл. 8.1 і 8.2, прийнятний рівень капітальних витрат уже сьогодні дещо перевищує рівень капітальних витрат на створення СД-FTTH. Це перевищення з часом тільки зростатиме внаслідок тенденції до підвищення платоспроможності українських користувачів телекомунікацій та тенденції до зниження вартості СД-FTTH з удосконаленням технологій виробництва й монтажу елементів СД-FTTH.
Із цього випливає, що до масового будівництва СД-FTTH в Україні можна приступати вже сьогодні, починаючи з підключення найбільш платоспроможних користувачів. Одночасно необхідно докласти максимум зусиль для оптимізації технічних і організаційних рішень щодо побудови СД-FTTH з тим, аби максимально зменшити обсяг потрібних інвестицій на створення повномасштабної СД-FTTH в Україні. Не слід забувати, що інвестиції необхідні також і для розвитку інформаційно-прикладної частини ІКІ, а телекомунікаційна складова ІКІ становитиме з часом лише близько третини доданої вартості в інформаційно-комунікаційному обслуговуванні користувачів ІКІ.
Отже, першим найважливішим напрямком у створенні СД-FTTH має стати комплекс НДДКР із пошуку і визначення найбільш економічних організаційно-технічних рішень щодо побудови СД-FTTH. Результати цих робіт дадуть можливість уточнити обсяг витрат на будівництво повномасштабної (для всіх категорій користувачів) СД-FTTH і обгрунтувати оптимальний план цього будівництва в найстисліші строки. Такі результати необхідні для зваженого прийняття рішення про будівництво повномасштабної СД-FTTH в Україні і оптимальної організації цього процесу.
Другим найважливішим напрямком побудови СД-FTTH, очевидно, має стати створення нормативно-правових засад будівництва і експлуатації СД-FTTH. З прийняттям рішення про побудову повномасштабної СД-FTTH в Україні відкривається нова галузь телекомунікаційної діяльності з ринковим потенціалом, що перевищуватиме 10 млрд. дол. США. Цілком очевидно, що ця сфера діяльності має ознаки природної монополії. Важко собі уявити, що можна створити ефективну конкуренцію підприємців на обмеженому просторі підходів до помешкань окремих користувачів, особливо в малих містах і селах. У цьому розумінні телекомунікаційні мережі доступу є аналогом комунальних комунікацій (під'їзні шляхи та проходи, водовід, каналізація, електрика, газ тощо), які обслуговують помешкання жителів будь-яких населених пунктів. Водночас створення СД-FTTH в Україні є важливою державною справою в соціокультурному та економічному планах. Без створення СД-FTTH не можна вести й мови про широке використання інформаційних технологій і дієвий прорив у напрямку конкурентної в міжнародному вимірі економіки України. Отже, вочевидь, нова сфера телекомунікаційної діяльності має бути організована за правилами ліцензування природних монополій із чітким державним регулюванням. Щоб залучити до цієї діяльності не тільки держбюджетні, а й приватні кошти, слід подбати про достатньо високу норму прибутку від участі в цій діяльності підприємців приватного бізнесу. За такої організації процесу будівництва та експлуатації СД-FTTH в інтересах суспільства доцільно забезпечити ефективний контроль виконання підприємцями ліцензійних умов, в яких неодмінно має бути вимога щодо високої економічної ефективності інвестицій у СД-FTTH.
Третім найважливішим напрямком розвитку СД-FTTH в Україні має бути достатня держбюджетна підтримка процесу будівництва повномасштабної СД-FTTH. Гарантоване держбюджетне фінансування необхідне, насамперед, для належного наукового забезпечення як процесу будівництва, так і процесів експлуатації СД-FTTH. Без держбюджетного фінансування, очевидно, не обійдеться оснащення абонентськими маршрутизаторами приміщень користувачів із бідних і малозаможних верств населення та малого бізнесу. Можливо також, що доведеться компенсувати підприємцям експлуатаційні витрати в комерційно непривабливих місцевостях і населених пунктах.
Контрольні запитання