II ОСНОВИ МЕНЕДЖМЕНТУ

 

2.9 Людина – головний елемент організації

 

Завдання 1. Прочитайте слова та словосполучення. З’ясуйте їх значення.

Виробнича операція, управлінська операція, обіймати посаду, трудова діяльність, фізична праця, розумова праця, статус особи, приймати рішення, структурний підрозділ, розглядати з двох боків; персонал, підприємство, працівник, колектив, категорія, службовець, рівень, фахівець, кваліфікація, виробництво, повноваження, ресурс, заступник, начальник, цех, дільниця, майстер, експерт, підготовка, фінансист, маркетолог, постачальник, устаткування, розробка, особистість, потреба.

Завдання 2. Утворіть словосполучення та запишіть їх.

ЗРАЗОК: фізичний + праця → фізична праця.

Матеріальний, розумовий, управлінський, трудовий, структурний, технічний, технологічний, психологічний.

Персонал, розробки, діяльність, риси, фахівець, виробництво, підрозділ, праця.

 

Завдання 3. Прочитайте слова. Знайдіть та запишіть антоніми.

 

абстрактний

розумовий

разом

дріб’язковий

матеріальний

чужий

фізичний

колективний

вищий

окремо

важливий

об’єкт

власний

відокремлювати

суб’єкт

конкретний

індивідуальний

нижчий

поєднувати

духовний

 

Завдання 4. До поданих іменників доберіть спільнокореневі  прикметники та запишіть їх.

ЗРАЗОК: управління – управлінський

Виробництво, службовець, розум, структура, професія, функція, спеціаліст, технологія, техніка, власність, індивідуальність, поведінка, психологія, колектив, робота, фах, кваліфікація, фізика, майстер, частка, економіст.

Завдання 5. Прочитайте текст.

Поняття “організація” дуже часто асоціюється з людьми, які працюють, але цей елемент сприймається нами як певна абстрактна група людей, що працюють разом, названа персоналом підприємства.

До персоналу відносять усіх працівників, що виконують виробничі або управлінські операції. Весь колектив організації поділяють на дві категорії: робітники й службовці. Отже, одні люди обіймають посади керівників, менеджерів різних рівнів, а інші – фахівців і робітників різних спеціальностей і кваліфікацій.

Робітники, або виробничий персонал, здійснюють трудову діяльність у матеріальному виробництві з переважною часткою фізичної праці. Ця категорія людей належить до працівників фізичної праці.

Службовці, або управлінський персонал, здійснюють трудову діяльність у процесі управління організацією з використанням переважно розумової праці. Управлінський персонал поділяють на керівників, менеджерів і фахівців.

Керівник – це статус особи, яка управляє ким-небудь або чим-небудь і яка наділена повноваженнями розпоряджатися ресурсами організації та приймати рішення про їхнє використання.

Розрізняють керівників вищого рівня управління (директор та його заступники), середнього рівня (начальники структурних підрозділів і цехів) та нижчого рівня (начальники дільниць і майстри).

Менеджер – це людина, що має спеціальні знання й уміння, яка професійно займається управлінською діяльністю в конкретній сфері одержання бажаних результатів.

Менеджер належить до категорії людей спеціалізованої професії, що управляють організаціями.

Спеціаліст (фахівець) це категорія людей, що не мають повноважень прийняття управлінських рішень, але вони є експертами в певній функціональній сфері діяльності, і допомагають керівникам при підготовці й ухваленні рішень.

Ця категорія людей не має спеціальної управлінської освіти. Фахівців організації можна поділити на три основні групи залежно від сфери їхньої діяльності.

1.   Функціональні фахівці управління – економісти, фінансисти, маркетологи, постачальники та інші.

2.     Фахівці-інженери, сферою діяльності яких є устаткування, конструкторсько-технологічні розробки, будівництво, транспорт та інші.

3.     Службовці – технічні фахівці, що виконують допоміжні роботи.

З погляду менеджменту людей, які працюють в організації, можна розглядати з двох боків:

 -  люди як ресурс виробничої системи – важливий елемент процесу виробництва та управління;

- люди як особистості з власними потребами, мотивами, цінностями, поглядами, вимогами, відносинами – суб’єкт і об’єкт управління.

Керівник, менеджер, фахівець і робітник, будучи суб’єктами і об’єктами управління, в організації є насамперед особистостями з індивідуальними характеристиками. Ці характеристики є основою для того, щоб відокремлювати одну організацію від іншої. Індивідуальність – це порівняно стабільний набір певних психологічних і поведінкових рис, що відрізняють одну людину від іншої (здібності, схильність і обдарованість, очікування, сприйняття, потреби та цінності).

Завдання 6. Дайте відповіді на запитання.

1.     З ким дуже часто асоціюється поняття “організація”?

2.     Яких працівників відносять до персоналу?

3.     На які дві категорії поділяють весь колектив організації?

4.     Чим займаються робітники (службовці)?

5.     З яких посад складається управлінський персонал?

6.     Хто такий керівник? (Дайте визначення). Наведіть приклади керівників вищого, середнього та нижчого рівнів.

7.     Хто такий менеджер? (Дайте визначення). До якої категорії людей він належить?

8.     Хто такий спеціаліст? (Дайте визначення). Чи має він спеціальну управлінську освіту?

9.     На скільки груп можна поділити фахівців організації залежно від сфери їхньої діяльності? Назвіть ці групи.

10.            Як можна розглядати людей, які працюють в організації?

11.            Які індивідуальні характеристики властиві керівникам, менеджерам, фахівцям і робітникам?

 

Завдання 7. Доберіть до поданих дієслів іменники, з якими вони мають спільний корінь.

ЗРАЗОК: працювати – працівник, вміти – вміння.

Управляти, використовувати, сприймати, очікувати, засновувати, керувати, майструвати, потребувати, вимагати, постачати, приймати, ухвалювати, характеризувати, організовувати, асоціювати, виконувати, здійснювати.

 

Завдання 8. Випишіть із тексту дієприслівники та дієприкметники. Назвіть дієслова, від яких вони утворилися, та поясніть, яким чином це відбулося.

ЗРАЗОК: працюючи (дієприслівник) – працювати (дієслово); написаний (дієприкметник) – написати (дієслово).

 

Завдання 9. Прочитайте слова, складіть та запишіть речення. Користуйтеся текстом.

1.     Колектив, дві, робітники, поділяти, організація, категорії, весь, на,  службовці.

2.     Технічний, допоміжний, службовець, виконувати, це, фахівець, що, робота.

3.     Експерт, певна, у, це, діяльність, сфера, спеціаліст, функціональний.

4.     Належати, люди, професія, управляти, що, менеджер, до, спеціалізований, категорія, організація.

5.     Статус, або, хто-небудь, який, керівник, це, особа, управляти, що-небудь.

 

Завдання 10. Знайдіть спільнокореневі слова.

Працювати, функція, управляти, професійний, фінанси, чекати, виробничий, працівник, функціональний, професія, асоціація, очікування, управління, фінансист, праця, виробництво, асоціативний, професіоналізм, функціонувати, виробляти, управлінський, очікуваний, асоціюватися, фінансувати.

 

Завдання 11. Поєднайте назву терміна та його визначення.

 

Керівник

це категорія людей, що не мають повноважень прийняття управлінських рішень, але вони є експертами в певній функціональній сфері діяльності, і допомагають керівникам при підготовці й ухваленні рішень

Менеджер

це статус особи, яка управляє ким-небудь або чим-небудь і яка наділена повноваженнями розпоряджатися ресурсами організації та приймати рішення про їхнє використання

Спеціаліст

це людина, що має спеціальні знання й уміння, яка професійно займається управлінською діяльністю в конкретній сфері одержання бажаних результатів

 

ГЛОСАРІЙ

 

Іменники

використання, частка, управління, уміння, сфера, одержання, прийняття, рішення, ухвалення, мотив, цінність, риса, здібність, погляд, вимога, відносини, характеристика, схильність, обдарованість, основа,

Прикметники

абстрактний, певний, матеріальний, спеціальний, конкретний, функціональний, конструкторський, технологічний, індивідуальний, психологічний, стабільний, поведінковий

Дієслова

асоціюватися (з ким? з чим?), сприйматися, виконувати (що?), поділяти (на що?), здійснювати (що?), управляти (ким? чим?), розпоряджатися (ким? чим?), розрізняти (кого? що?), займатися (чим?), відокремлювати (що?)

Прислівники

переважно, професійно, насамперед, порівняно