II ОСНОВИ МЕНЕДЖМЕНТУ

 

2.10 Функції – основна категорія технології менеджменту

 

Завдання 1. Прочитайте слова та словосполучення. З’ясуйте їх значення.

Характер діяльності, зовнішнє середовище, управлінські відносини, випуск продукції, матеріальні і духовні цінності; функція, вид, діяльність, прояв, масштаб, спрямованість, об’єкт, напрям, роль, процес, призначення, підтримка, підвищення, продукція, попит, потреба, якість, дія, процедура, досягнення, регулювання, стійкість, удосконалення, стан, впорядкованість, зв’язок, облік, сукупність, контролювання, забезпечення, аналізування, стимулювання, використання, забезпечення, ресурс, потенціал, пошук, шлях, перетворення, витрата, розподіл, кількість, якість, сфера; управлінський, базовий, технологічний, єдиний, виробничий, динамічний.

 

Завдання 2. Запишіть,  від яких дієслів утворені дані іменники.

ЗРАЗОК: поділ – поділяти, управління – управляти.

Виникнення, виконання, призначення, підтримка, підвищення, потреба, досягнення, планування, визначення, розвиток,  створення, налагодження, підтримка, взаємодія, регулювання, удосконалення, контролювання, аналізування, розподіл, витрата, перетворення, стимулювання, функціонування, організація, дія, реалізація, забезпечення, спрямування.

 

Завдання 3. Прочитайте слова. Знайдіть та запишіть синоніми.

 

базовий

призначення

цілком

найкращий

готовий

основний

ефективний

малий

виконувати

рухливий

персонал

робити

роль

напевно, достовірно

дрібний

опорний

головний

колектив

точно

повністю

лише

продуктивний

динамічний

зроблений, виготовлений

оптимальний

тільки

Завдання 4.  Провідміняйте та запишіть слова.

Н.     функція          діяльність          об’єкт          процес         

Р.

Д.

З.

О.

М.

 

Завдання 5. Прочитайте текст.

Функції менеджменту виникли внаслідок поділу й спеціалізації управлінської праці. Вони є базовою категорією теорії управління, а також джерелом для виникнення інших важливих категорій менеджменту.

Виділяють дві основні групи функцій управління:

1)          загальні функції – це функції, що визначають лише вид управлінської діяльності, незалежно від місця їхнього прояву, тобто від виду організації, характеру її діяльності, масштабів і т. ін.;

2)          конкретні функції – це функції, що визначають спрямованість праці людини на конкретний об’єкт. Вони цілком залежать від організації і напряму її діяльності. Ця група має й інші назви: специфічні, особливі, об’єктні і т. д.

За своєю роллю в ефективній діяльності організації конкретні функції управління бувають основними й додатковими.

Основні функції визначаються економічною роллю організації, і їхнє виконання має забезпечуватися за будь-яких умов. Без виконання цих функцій підприємство просто не може існувати. Вони спрямовані на три важливі об’єкти управління:

-      управління персоналом;

-               управління предметами праці;

-               управління інформацією.

Додаткові функції це ті функції,  без яких підприємство (особливо дрібне) може обійтися, не порушуючи процесу виконання свого економічного призначення. Вони, як правило, спрямовані на підтримку основних функцій для підвищення ефективності їхнього виконання. Наприклад, якщо продукція підприємства має попит, то йому немає особливої потреби управляти підвищенням якості продукції.

Основні й додаткові функції можуть бути реалізовані, якщо менеджери точно знатимуть, які дії (процедури) вони повинні виконувати в технологічному процесі управління. Для досягнення мети, визначеної підприємством, необхідно також забезпечити взаємопов’язане виконання основних і додаткових функцій у єдиному процесі. Ці ролі виконують загальні функції менеджменту.

Основні загальні функції управління

1)          планування це вид управлінської діяльності, спрямований на визначення перспектив розвитку і поточної діяльності організації;

2)          організовування це вид управлінської діяльності, спрямований на створення, налагодження й підтримку виробничих і управлінських відносин у процесі виконання планів організації та взаємодії із зовнішнім середовищем;

3)          регулювання цей вид діяльності спрямований на те, щоб організація зберігала свою динамічну стійкість, на підтримку й удосконалення стану її впорядкованості, підтримку зв’язків між суб’єктом і об’єктом управління;

4)          облік – це сукупність різних видів діяльності, що здійснюються над інформацією;

5)           контролювання це дії людей у процесі забезпечення правильного (або ефективного) досягнення організацією своїх цілей;

6)          аналізування – цей вид діяльності, спрямований на забезпечення ефективнішого використання ресурсів і потенціалу підприємства, тобто на пошук шляхів оптимального перетворення витрат на випуск готової продукції;

7)          стимулювання – це вид управлінської діяльності, спрямований на розподіл матеріальних і духовних цінностей, залежно від кількості та якості затраченої праці.

Отже, загальні функції управління характеризують лише чітко визначені сфери управлінської діяльності (наприклад, планування, облік, контролювання і т. ін.) і не можуть розглядатися ізольовано одна від одної. У процесі управління вони, взаємодіючи, проникають одна в одну.

 

Завдання 6. Дайте відповіді на запитання.

 

1.     Внаслідок чого виникли функції менеджменту?

2.     Які дві основні групи функцій управління виділяють?

3.     Чим відрізняються загальні та конкретні функції?

4.     Як ще по-іншому називають конкретні функції?

5.     Якими бувають конкретні функції за своєю роллю в ефективній діяльності організації?

6.     Чим визначаються основні функції?

7.     Чи може існувати підприємство без виконання основних функцій?

8.     На які об’єкти управління спрямовані основні функції?

9.     Які функції називаються додатковими? (Дайте визначення). На що

      вони спрямованні?

10.            За яких умов основні й додаткові функції можуть бути реалізовані?

11.            Які ви знаєте основні загальні функції управління? Назвіть їх.

12.            Які сфери управлінської діяльності характеризують загальні функції  

       управління?

 

Завдання 7. Знайдіть та запишіть у тексті  антоніми до поданих слів.

Дріб’язковий, окремий, абстрактний, суб’єкт, додатковий, внутрішній, духовний, зниження.

 

Завдання 8. Випишіть із тексту дієприслівники та дієприкметники. Назвіть дієслова, від яких вони утворилися та поясніть, яким чином це відбулося.

ЗРАЗОК: володіючи (дієприслівник) – володіти (дієслово); прочитаний (дієприкметник) – прочитати (дієслово).

 

Завдання 9. Прочитайте речення. Слова в дужках поставте у потрібній формі. Назвіть відмінки.

1. Головним економічним призначенням (підприємство) є задоволення потреб (споживачі) за допомогою виробництва (відповідні товари) або надання послуг. 2. Основні функції служать для управління (основні об’єкти), у яких відбуваються процеси управління: (ресурси, продукція, виробництво, кадри, інформація, продаж). 3. Призначення (додаткові функції) – це управління окремими параметрами (основні об’єкти). 4. Реалізація кожної конкретної функції здійснюється тільки при (виконання) всіх без винятку (загальні функції) управління. 5. Кількість загальних функцій менеджменту в (різні літературні джерела) коливається від (шість) до (сімнадцять). 6. Інформація є (найважливіший ресурс) в (управління). 7. Зміст кожної загальної функції управління відрізняється (багато чинники і характеристики) підприємства. 8. Об’єднання (різні функції) управління в (технологія) менеджменту відбувається через методи (способи) їхнього виконання і параметри інформації, що використовується у (цей технологічний процес).

 

Завдання 10. Знайдіть у тексті та закінчіть речення.

 

1. Функції менеджменту є базовою категорією … .

2. Конкретні функції цілком залежать від … .

3. … – це функції, що визначають лише вид управлінської діяльності,    незалежно від місця їхнього прояву.

4. Основні функції визначаються економічною роллю організації, і їхнє

    виконання має забезпечуватися … .

5. Якщо продукція має попит, то йому немає особливої потреби … .

6.     У процесі управління … взаємодіють і проникають одна в одну.

7.     Додаткові функції, як правило, спрямовані на підтримку основних функцій для підвищення … .

8.     Без виконання … функцій підприємство просто не може існувати.

 

ГЛОСАРІЙ

 

Іменники

поділ, спеціалізація, налагодження управління, план, розвиток, джерело, виникнення, виконання, підприємство, персонал, взаємодія, підтримка, мета, планування, ціль, перспектива, визначення

Прикметники

інший, основний, різний, специфічний, особливий, ефективний, додатковий, дрібний, готовий, єдиний, поточний, правильний, оптимальний

Дієслова

виникати (звідки?), виділяти (що?), визначати (ся), залежати (від кого? від чого?), забезпечуватися (ким? чим?), існувати (де?), обходитися, порушувати (що?), управляти (ким? чим?), виконувати (що?), забезпечувати (кого? що?), виконувати (що?), зберігати (що?), здійснюватися (ким? чим?), затрачувати (що?), розглядати (ся)

Прислівники

внаслідок, лише, цілком, особливо, точно, чітко, ізольовано