V АНАЛІЗ ТА КОНТРОЛЬ РЕЗУЛЬТАТІВ МОВНО-ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ПРАКТИКИ СТУДЕНТІВ-ІНОЗЕМЦІВ II КУРСУ

 

5.1 Підсумкове заняття

 

Завдання 1. Дайте письмові відповіді на запитання.

1.     Які основні ознаки наукового стилю мовлення ви знаєте?

2.     Яка сфера використання наукового стилю мовлення?

3.     Які основні терміни вашої фахової дисципліни ви можете назвати?

4.     Які основні групи оптоелектронних інформаційно-обчислювальних систем?

5.     Що ви знаєте про матричну обробку зображень?

6.     Що є елементною базою оптоелектроніки?

7.     Яка роль менеджменту в діяльності людини?

8.     Які дві точки зору на менеджмент як галузь знань є у сьогоднішній науковій практиці?

9.     Яка сфера діяльності менеджера?

10.            Які основні закони менеджменту?

11.            Що входить до складу загальних принципів менеджменту?

12.            Під впливом чого відбувається розвиток теорії та формування української моделі менеджменту?

13.            У чому полягає основне призначення організації?

14.            Які параметри забезпечують успішне функціонування системи організації?

15.            Кого називають персоналом підприємства?

16.            Які основні групи функцій управління?

17.            Якими структурами забезпечуються процеси виробництва й управління?

18.            Що таке „сліпий” десятипальцевий метод друкування?

19.            Яка основна позиція пальців на клавіатурі?

20.            У яких випадках використовуються арабські цифри?

21.            Які клавіші належать до верхнього ряду клавіатури?

22.            Які клавіші належать до нижнього ряду клавіатури?

23.            Які клавіші належать до четвертого ряду клавіатури?

24.            Які основні фізичні чинники впливу на організм людини ви знаєте?

25.            Який вплив типових чинників електротерапії на організм?

26.            Які види імпульсного струму застосовують у електротерапії?

27.            Що лежить в основі дії струму дАрсанваля?

28.            Яка частота коливань електричного поля при УВЧ-терапії?

29.            Які ви знаєте види рентгенотерапії?

 

Завдання 2. Запишіть терміни у чотири колонки відповідно до галузей науки.

Оптика, менеджер, клавіша, організм, регістр, захворювання, клавіатура, менеджмент, гасіння, фах, генерація, профілактика, фізіотерапія, керівник, лазер, габарит, управління, реанімація, промінь, стратег, вібрація.

 

Оптоелектронні системи та пристрої

Основи менеджменту

Машинопис

Медична електроніка

 

 

 

 

 

Завдання 3. Прочитайте текст.

 

Термінознавство як наука

 

Вивченням термінів та терміносистем займається наука термінознавство. Отже, термінознавство це наука, що вивчає спеціальну лексику з точки зору її типології, походження, форми, значення та функціонування, а також використання, упорядкування й творення.

Початок термінознавства пов’язаний з іменами австрійського вченого Ойгена Вюстера Нубасова й російського термінознавця Д. С. Лотте, які опублікували свої перші роботи в 1930р. У наш час роботою з теоретичними проблемами термінознавства займається ряд національних шкіл – австрійсько-німецька, франко-канадська, російська, чеська.

У даний момент у термінознавстві виділяється ряд незалежних напрямків дослідження. У першу чергу можна назвати теоретичне термінознавство, яке вивчає закономірності розвитку й вживання спеціальної лексики.

У свою чергу прикладне термінознавство займається встановленням практичних принципів та рекомендацій з метою усунення нестачі термінів; їх оцінкою, описом, редагуванням, упорядкуванням, створенням, перекладом і використанням.

Загальне термінознавство вивчає найбільш загальні якості, проблеми й процеси, що стосуються спеціальної лексики, а галузеве термінознавство займається вивченням спеціальної лексики й понять, які належать до окремих областей знань конкретних мов.

Типологічне термінознавство займається порівняльним дослідженням особливостей окремих термінологій з метою визначення спільних рис та відмінностей окремих терміносистем, а порівняльне термінознавство, у свою чергу, займається порівняльним вивченням спільних та відмінних рис лексики різних мов, наприклад української та англійської.

Семасіологічне термінознавство займається вивченням проблем, що пов’язані із значенням (семантикою) спеціальних лексем, зміною значень і різноманітними семантичними явищами – полісемією, омонімією, синонімією, антонімією і т. д.

Ономасіологічне термінознавство вивчає структурні форми спеціальних лексем, займається процесом найменування спеціальних понять і вибором оптимальних форм найменування.

Історичне термінознавство вивчає історію термінів та терміносистем для того, щоб виявити тенденції їх утворення та розвитку, що в свою чергу дозволяє дати правильні рекомендації щодо їх упорядкування. Сьогодні на основі цих досліджень виникає нова самостійна лінгвістична дисципліна – антрополінгвістика.

Функціональне термінознавство пов’язане з вивченням сучасних функцій терміна в різних текстах та ситуаціях професійного спілкування й підготовки спеціалістів, а також досліджує особливості використання термінів у мові й комп’ютерних системах.

На сучасному етапі формується ряд нових напрямків, серед яких слід зазначити когнітивне або гносеологічне термінознавство, що займається дослідженням ролі термінів у науковому мисленні та знаннях. Як самостійні розділи термінознавства можна розглядати також термінознавчу теорію тексту. Ця теорія займає позицію між термінознавством і власне теорією тексту й займається питаннями типології текстів (де наявні терміни), термінологічним аналізом тексту й текстовим аналізом терміна.

Термінознавство тісно пов’язане з термінографією. Термінографія – це наука, що займається складанням словників спеціальної лексики. Ряд дослідників навіть розглядає термінографію як розділ термінознавства.

 

Завдання 4. Виберіть правильний варіант відповіді, прочитавши текст.

1.     Що таке термінознавство?

§  це наука про напівофіційні слова, якими користуються люди  яких-небудь професій;

§  це наука про слова або звороти наукового стилю мовлення;

§  це наука, що вивчає спеціальну лексику з точки зору її типології, походження, форми, значення і функціонування.

2.     Теоретичне термінознавство – це ... ?

§  термінознавство, що вивчає теорію науки взагалі;

§  термінознавство, яке вивчає закономірності розвитку і вживання       спеціальної лексики;

§  термінознавство, що вивчає основні закономірності розвитку професійної лексики.

 

3.     Загальне термінознавство відрізняється від галузевого тим, що ...

§  воно вивчає найбільш загальні якості, проблеми й процеси, що стосуються спеціальної лексики;

§  займається вивченням спеціальної лексики й понять, які належать до окремих областей знань конкретних мов;

§  займається встановленням практичних принципів та рекомендацій з метою усунення нестачі термінів.

4.     Типологічне термінознавство займається ...

§  порівняльним дослідженням особливостей окремих термінологій з метою визначення спільних рис та відмінностей;

§  займається вивченням проблем, що пов’язані із значенням (семантикою) спеціальних лексем;

§  займається процесом найменування спеціальних понять.

5.     Історичне термінознавство вивчає ...

§  історію термінів та терміносистем;

§  досліджує особливості використання термінів в мові й комп’ютерних системах;

§  займається дослідженням ролі термінів у науковому мисленні.

 

Завдання 5. Вкажіть, від яких дієслів утворилися подані іменники. Складіть речення з дієсловами.

Дослідження, творення, вивчення, походження, функціонування, використання, упорядкування, порівняння, утворення, складання, вживання, редагування, порівняння, виконання.

 

Завдання 6. Знайдіть у тексті синоніми до поданих слів.

Дослідження, застосування, дослідник, мить, ліквідація, недолік, термін, ознака, з’являтися, фаховий, зауважувати.

 

Завдання 7. Прочитайте ряди спільнокореневих слів. Уточніть значення, охарактеризуйте відмінність.

 Дослід, досліджувати, дослідження; розвиток, розвивати, розвинений; функція, функціонувати, функціональний; науковець, наука, науковий; зв’язок, в’язати, пов’язаний; теорія, теоретичний, теорема; рекомендація, рекомендувати, рекомендований; редактор, редагувати, редагування; перекладач, перекладати, переклад.

 

Завдання 8. Складіть невеликий термінологічний словник вашої спеціальності (10 слів).

ЗРАЗОК: Менеджер – це фахівець, який володіє спеціальними знаннями й уміннями, професійно проводить управлінську діяльність у конкретній царині одержання бажаних результатів.

 

Завдання 9. Зробіть мінідослідження на одну із запропонованих тем.

1.       Терміни та професіоналізми моєї спеціальності.

2.       Терміни спеціальності, яку я здобуваю, що мають подібне звучання в моїй рідній мові.

3.       Які терміни подарувала” науці моя рідна мова.