1.1 Класифікація оптоелектронних
інформаційно-обчислювальних систем
Завдання 1. Прочитайте слова та словосполучення. З’ясуйте
їх значення.
Інтегральна оптика,
світловий пучок, гальванічна розв’язка, обробка зображень, густина запису
інформації, система введення-виведення інформації, волоконні пристрої; оптика,
гасіння, генерація, лазер, габарит, промінь, вібрація, потужність,
випромінювання, нейристор, скловолокно, модулятор, матриця, ЕОМ; когерентний,
дискретний, логічний, юстувальний, оптронний.
Завдання 2. Від поданих
прикметників та дієприкметників утворіть іменники.
ЗРАЗОК: оптичний –
оптика, використаний – використання.
Інформаційний, логічний,
лазерний, механічний, мідний, створений, електричний, волоконний, ефективний,
надійний, чутливий, обчислювальний, своєрідний.
Завдання 3. Утворіть словосполучення та запишіть їх.
ЗРАЗОК: інтегральний + оптика
інтегральна оптика.
Світловий, гальванічний,
обчислювальний, напівпровідниковий, оптичний, рухомий, короткий.
Лазер, пучок, машина, зображення,
носій, розв’язка, замикання.
Завдання 4. Провідміняйте та запишіть слова.
Н. лазер
оптика навантаження класифікація
Р.
Д.
З.
О.
М.
Завдання 5. Знайдіть та запишіть пари антонімів.
Створювати,
окремий, вхід, отримати, світло, полегшення, ефективний, загальний, пам’ятати, відправити, вводити, рух, забувати, темрява, спокій,
знищувати, безрезультатний, вихід, значний, виводити, невеликий, труднощі.
Завдання 6. Прочитайте текст.
У класифікації
оптоелектронні інформаційно-обчислювальні системи розподілені за тим навантаженням,
яке несуть у них оптоелектронні елементи й світлові пучки. У цій групі
виділяють підгрупу інтегральної оптики, в якій оптоелектронні елементи
служать для гальванічної розв’язки при створенні швидкодіючих інформаційних
систем.
Друга підгрупа – когерентні
дискретні оптичні пристрої, які ґрунтуються на використанні ефектів
гасіння генерації напівпровідникового лазера світлом другого лазера. При цьому можна
отримати велику швидкість дії логічних та запам’ятовувальних елементів. Проте, складність керування
променем лазера, великі габарити юстувальних пристроїв, їхню чутливість до
вібрацій, значна споживана потужність сучасних лазерів обмежують створення й
масове використання когерентних оптичних обчислювальних машин.
Наступна велика група
– це аналогові
системи, у яких головним є
обробка оптичних зображень. У цих системах використовується когерентне
оптичне випромінювання лазера.
Окрема група –
це системи оптичної пам’яті. Уже є великі успіхи у створенні голографічних запам’ятовувальних
пристроїв з великою густиною запису інформації (до 1013 біт/см2)
й високою надійністю.
Своєрідна група – це оптичні
системи введення-виведення інформації із ЕОМ, швидкодія яких лежить в
межах 108-10 біт/сек.
Є пристрої, у яких
через фотоматрицю за допомогою дефлектора або матриці лазерів вводяться із
рухомого носія в пам’ять машини
дані із швидкістю 107 біт/сек. Таким чином, оптичні системи
введення-виведення мають переваги порівняно з механічними або електричними
способами введення й відображення інформації.
Системи на основі волоконних пристроїв
нейристорного типу виділені в окрему групу. Для створення
аналогу нейристора використовується скловолокно, яке має області, що модулюють
потік, який проходить скловолокном. При цьому виникають значні труднощі, пов’язані із створенням ефективних
мініатюрних модуляторів, однорідних за своїми оптичними властивостями з
матеріалами скловолокна.
Успіхи
оптоелектроніки дають можливість сформувати нову групу систем – оптронні
системи з оптичним зв’язком. Відомо, що
скловолоконний зв’язок використовується при передачі інформації між ЕОМ, її
блоками і всередині блоків. Для функціонування таких систем дуже важливі такі
властивості оптичного зв’язку, як широкосмуговість, гальванічна розв’язка входу
й виходу, однонаправленість, відсутність “коротких замикань”, надійність,
різке зменшення маси кабелів порівняно з мідними проводами, незначна вартість і
нечутливість до електромагнітних перешкод.
Завдання 7. Дайте
відповіді на запитання.
1.
Які ви знаєте основні групи оптоелектронних інформаційно-обчислювальних
систем?
2.
В якій групі оптоелектронні елементи служать для
гальванічної розв’язки при
створенні швидкодіючих інформаційних систем?
3.
На чому ґрунтуються когерентні дискретні
оптичні пристрої?
4.
Що обмежує створення й масове використання когерентних
оптичних обчислювальних машин?
5.
У яких системах використовується когерентне
оптичне випромінювання лазера?
6.
Швидкодія яких систем лежить в межах 108- 109
біт/с?
7.
Які переваги мають оптичні системи введення-виведення?
8.
Що використовується для створення аналогу
нейристора?
9.
Яку можливість дають успіхи оптоелектроніки?
10.
Де
використовується скловолоконний зв’язок?
Завдання 8. Підберіть
та запишіть синоніми з тексту до поданих слів.
Частина, одержати, коливання, перемога, прилад, засіб,
вид, з’являтися,
виокремлювати, сила, ознака, вага.
Завдання 9. Слова, що стоять у дужках, поставте у
потрібній формі.
1. Основою
зберігання інформації в (оптоелектроніка) є використання (запам’ятовувальні елементи). 2. Основним призначенням (запам’ятовувальні
оптоелектронні елементи) є запам’ятовування (оптичні або електричні сигнали), що надходять на вхід. 3. Допоміжні
оптоелектронні елементи – це елементи, які сприяють (встановлення зв’язувальні
режими) оптоелектронних логічних елементів або (елементи) пам’яті інформації. 4. В останній час розповсюдження отримали безлінзові
оптоелектронні процесори з (паралельна обробка) інформації. 5. Системи
на основі (волоконні пристрої) нейристорного типу виділені в (окрема група). 6. Особливе місце в (системи) оптичної обробки інформації
займають системи розпізнавання.
Завдання 10. Від поданих дієслів утворіть
іменники.
ЗРАЗОК:
створювати – створення.
Навантажувати,
використовувати, керувати, споживати, обмежувати, випромінювати, вводити,
виводити, порівнювати, виникати, формувати, функціонувати, зменшувати.
ГЛОСАРІЙ
Іменники |
пристрій, класифікація, навантаження, елемент, дійcність, аналог, властивість, кабель, блок, провід |
Прикметники |
оптичний, оптоелектронний, інформаційний, чутливий, аналоговий, своєрідний, механічний, електричний, обчислювальний, значний, різкий, мідний |
Дієслова |
ґрунтуватися
(на чому?), використовувати (кого? що?), керувати (ким? чим?), споживати
(що?), обмежувати (кого? що? у чому?), створювати (що?), модулювати (що?),
виникати (що? з чого?), формувати (кого? що? з чого?), обчислювати (що?),
навантажувати (кого? що?), виділяти (що?),
обробляти (що?), вимірювати (що?), залежати (від кого? чого?) |