II ОСНОВИ МЕНЕДЖМЕНТУ

 

2.1 Сутність і роль менеджменту в діяльності людини

 

Завдання 1. Прочитайте слова та словосполучення. З’ясуйте їх значення.

Трудова діяльність, колективна праця, управлінська праця, манера спілкування, органи управління, адміністративна одиниця, суть поняття, поділ праці; забезпечення, ресурс, ціль, поняття, навичка, процедура, менеджер, менеджмент, сфера.

 

Завдання 2.  Від поданих прикметників утворіть іменники.

ЗРАЗОК: багатогранний – багатогранність.

Складний, колективний, цілеспрямований, організаційний, управлінський, ефективний, результативний, адміністративний, функціональний, технологічний, практичний, галузевий, професійний, економічний.

 

Завдання 3. Утворіть словосполучення та запишіть їх.

ЗРАЗОК: трудовий + діяльність → трудова діяльність.

Ефективний, технологічний, соціальний, адміністративний, спільний, невід’ємний, галузевий, фізичний.

Менеджмент, частина, поділ, використання, праця, навички, ціль, процес.

 

Завдання 4. Провідміняйте та запишіть слова.

Н.     менеджмент          управління          менеджер          діяльність

Р.

Д.

З.

О.

М.

 

Завдання 5. Знайдіть та запишіть пари  антонімів.

Спільний, фізичний, однаковий, однозначно, спочатку, останній, простий, конкретний, більшість, теорія, різний, перший, окремий, розумовий, багатозначно, потім, складний, меншість, абстрактний,   практика.

 

Завдання 6. Прочитайте текст.

Діяльність людини є основою її існування. Трудова діяльність людини багатогранна і складна. Більшість видів трудової діяльності потребує зусиль не окремої людини, а групи людей, тобто колективної праці. Цілеспрямована колективна праця потребує її організації. Організаційні дії відрізняються за своєю суттю від фізичної праці. Під організацією праці мається на увазі сукупність цілеспрямованих дій із забезпечення спільної праці, спрямованої на ефективне використання усього комплексу ресурсів. Така праця називається управлінською.

Сукупність видів управлінської діяльності (не праці), спрямованих на ефективне й результативне використання ресурсів для досягнення певних спільних цілей, і є менеджментом.

Менеджмент є невід’ємною частиною будь-якої спільної людської діяльності, що тією чи іншою мірою має потребу в організації. Таке ж визначення використовується стосовно поняття управління.

Оксфордський словник англійської мови дає такі визначення терміна менеджмент.

1.   Спосіб, манера спілкування з людьми.

2.   Влада і мистецтво управління.

3.   Особливе уміння й адміністративні навички.

4.   Органи управління, адміністративна одиниця.

Перші три поняття однозначно вказують на зміст управлінської діяльності. Останнє, четверте, поняття виділяє певну організовану сукупність людей або окрему людину, що здійснює управлінську діяльність.

Термін “менеджмент” походить від англійського слова manage (“управляти”) і певною мірою є синонімом до терміна “управління”. Спочатку це слово означало вміння правити конем. У процесі трансформацій воно стало означати галузь науки, практики й мистецтва управління людьми.

У змісті управлінської діяльності лежать основні форми поділу праці. За змістом праці можна виділити два види діяльності:

- функціональний вид діяльності, тобто спеціалізація управлінської праці за функціональним видом робіт. Функціональний поділ праці характеризує менеджмент із погляду змісту певних дій, процедур і операцій, що повторюються в діяльності людини;

- технологічний поділ праці, тобто розподіл виду діяльності на конкретні роботи й операції. Технологічний поділ праці визначає категорію людей, що здійснюють процес управління. Це менеджери, що належать до різних рівнів управління.

Менеджер – це фахівець, який володіє спеціальними знаннями й уміннями, професійно проводить управлінську діяльність у конкретній царині одержання бажаних результатів.

У практичній діяльності менеджмент є процесом, у якому людина або колектив, виконуючи функції управління, забезпечують досягнення певного результату. Щоб визначити сферу застосування менеджменту, виділяють різні його види, наприклад менеджмент організацій, адміністративний менеджмент, функціональний менеджмент, галузевий менеджмент.

За висловом Пітера Ф. Друкера, суть менеджменту – зробити людей здатними до спільних дій щодо забезпечення досягнення потрібних результатів.

Отже, термін менеджмент має різне значення і призначення. Менеджмент – це і категорія людей, які професійно займаються управлінням у різних організаціях і сферах використання праці людини. Менеджмент також являє собою сукупність знань, що розкривають теорію, практику й мистецтво управління економічними й соціальними процесами.

 

Завдання 7. Дайте відповіді на запитання.

 

1. Що є основою існування людини?

2. Яка праця називається управлінською?

3. Що таке менеджмент?

4. Які визначення терміна менеджмент дає Оксфордський словник англійської мови?

5. Від якого англійського слова походить термін менеджмент, і що він зараз означає?

6. Назвіть синонім до терміна менеджмент.

7. Які види діяльності можна виділити за змістом праці?

8. Як називається категорія людей, що здійснюють процес управління?

9. Хто такий менеджер?

10. У чому полягає суть менеджменту (за висловом Пітера Ф. Друкера)?

 

Завдання 8. Підберіть та запишіть синоніми з тексту до поданих слів.

Життя, різносторонній, непростий, намагання, спроможний, продуктивний, головний, колективний, необхідний.

 

Завдання 9. Слова, що стоять у дужках, поставте в потрібній формі.

1. У (сучасна теорія і практика) термін менеджмент пояснюється як процес досягнення мети за допомогою (окремий працівник), (робоча група) або (колектив людей). 2. Процес є сукупністю (послідовні управлінські дії), спрямованих на одержання (результат). 3. Менеджери (всі рівні управління) беруть участь у виконанні всіх функцій управління. 4. Менеджмент як вид діяльності часто ідентифікується з (менеджери). 5. Термін “управління” має ширше значення у (порівняння) з (менеджмент). 6. “Фундаментом” (сучасний менеджмент) є загальна теорія управління, мистецтво управління і практичний досвід. 7. Термін менеджмент використовується не лише щодо управління організаціями, а у сфері (політичні та соціальні відносини). 8. Сутність і зміст управління, так само як і менеджменту, виявляється у (функції), тобто у (функціональний і технологічний поділ) праці.

 

Завдання 10. Від поданих дієслів утворіть іменники.

ЗРАЗОК: існувати – існування.

Забезпечувати, використовувати, досягати, визначати, управляти, уміти, одержувати, застосовувати.

 

ГЛОСАРІЙ

 

Іменники

існування, визначення, розподіл, рівень,  основа, зусилля, кінь, потреба,  дія, термін, спосіб, царина, результат, операція, категорія, фахівець, функція,  колектив, комплекс, використання, сукупність, спеціалізація, трансформація, влада, досягнення, діяльність

Прикметники

адміністративний, багатогранний, управлінський, цілеспрямований, галузевий, різний, спільний, ефективний, результативний, трансформаційний, конкретний, невід’ємний, економічний, соціальний, фізичний

Дієслова

потребувати (кого? чого?), відрізнятися (від кого? від чого?), означати (що?), вказувати (на що?), характеризувати (кого? що?), належати (до чого?) повторюватися, організовувати (кого? що?), здійснювати (що?), володіти (чим?), існувати (де? в чому?), діяти (як? де?), спрямовувати (на що?), досягати (чого?)

Прислівники

однозначно, стосовно, професійно