II ОСНОВИ МЕНЕДЖМЕНТУ

 

2.2 Менеджмент – наука чи мистецтво?

 

Завдання 1. Прочитайте слова та словосполучення. З’ясуйте їх значення.

Точка зору, системний аналіз, здоровий глузд, “мистецтво управління”, предмет дослідження, піддаватися виміру, давати підставу,  словесні міркування, кількісне значення; класифікація, прагматик, досвід, інтуїція, аналіз, керівник, твердження, аргумент, статистика, модель, символ, факт, постулат.

 

Завдання 2. Утворіть від прикметників вищий та найвищий ступені порівняння та запишіть їх у зошит.

ЗРАЗОК: простий – простіший – найпростіший.

 Складний, головний, загальний, істотний, давній, визначний, важливий, ефективний, характерний, досконалий, корисний, великий, малий.

 

Завдання 3. Прочитайте слова. Знайдіть та запишіть пари антонімів.

 

сьогоднішній

меншість

складний

вступ

прагматик

однаковий

чималий

старий

відсутність

конкретний

практик

простий

різний

якісний

словесний

малий

загальний

суб’єктивно

кількісний

теоретик

молодий

писемний

більшість

оптиміст

висновок

наявність

об’єктивно

вчорашній

 

Завдання 4. Знайдіть та запишіть пари синонімів.

Термін, міркування, ідеально, відверто, ключовий, раціонально, продуктивний, досить, визначний, суттєвий, хист, досконало, поняття, істотний, талант, думки, доцільно, основний, достатньо, відомий, чесно, ефективний.

Завдання 5. Прочитайте текст.

У сьогоднішній практиці є дві точки зору на менеджмент як галузь знань. Люди, схильні до системного аналізу й узагальнень, розглядають менеджмент як науку про складні системи, їхні характеристики й класифікації. Прагматики, що будують свої висновки на здоровому глузді, досвіді та інтуїції, не відкидаючи науковості управління, використовують термін “мистецтво управління”.

 

Управління як наука

 

Будь-яка наука має свій предмет дослідження. Менеджмент досліджує явища і процеси, характерні для певного класу систем. Основа будь-якої науки – це можливість об’єктивно вимірювати досліджувані явища.

Чимало процесів в управлінській практиці важко піддаються виміру через відсутність механізму їх опису й аналізу. Це дає підставу керівникам-практикам стверджувати, що управління є радше мистецтвом, якого можна навчитися тільки завдяки досвіду, і яке досконало опановують тільки люди, що мають до цього хист.

На користь твердження, що управління – це складна наука, свідчить головний аргумент науковості – наявність загальних принципів управління, що визначають різні аспекти управління системами.

Істотний внесок у розвиток теорії управління зробили математика, статистика, інженерні науки. На сьогодні ключовою характеристикою науки управління є заміна словесних міркувань і описового аналізу моделями, символами і кількісними значеннями. Цей факт підтверджує те, що управління є наукою, хоч і досить молодою.

 

Мистецтво управління

 

В управлінні, як і в будь-якій людській діяльності, є щось таке, що не піддається кількісному аналізу. Це “щось” належить до мистецтва управління.

Управління дуже складна й найдавніша сфера людської діяльності.

Опанування будь-якої професії є мистецтвом. З іншого боку, опанувати мистецтво будь-якої професії, у тому числі й професії керівника-менеджера, можна тільки за допомогою пізнання науки.

Найвизначніший менеджер 20-ого століття Лі Якокка сформулював 6 ключових постулатів мистецтва управління. Наприклад,

-         уміння контактувати з людьми – це все і вся;

-         щоб мати успіх, найголовніше – це вміти зосередитися й раціонально користуватися своїм часом;

-         помилки роблять усі, але більшість людей не хоче їх відверто визнавати тощо.

Отже, управління – це насамперед наука. Мистецтво управління – це дар божий керівникові, що опанував теорію управління. Відсутність мистецтва у діяльності керівника робить управління менш ефективним.

 

Завдання 6.  Дайте відповіді на запитання.

1. З яких точок зору розглядають менеджмент як галузь знань?

2. Що має будь-яка наука?

3. Яка основа будь-якої науки?

4. Чому чимало процесів в управлінській практиці важко піддаються виміру?

5. Який головний аргумент науковості управління?

6. Які науки зробили істотний внесок у розвиток теорії управління?

7. Яка ключова характеристика науки управління на сьогодні?

8. Які постулати мистецтва управління сформулював найвизначніший менеджер 20-ого століття Лі Якокка?

9. У чому виявляється мистецтво управління?

 

Завдання 7. Випишіть із тексту дієприслівники та дієприкметники. Назвіть дієслова, від яких вони утворилися та поясніть, яким чином це відбулося.

ЗРАЗОК: використовуючи (дієприслівник) – використовувати (дієслово); опанований (дієприкметник) – опановувати (дієслово).

 

Завдання 8. Закінчіть речення.

1. Менеджмент досліджує … .

2. Відсутність механізму опису й аналізу процесів в управлінській практиці дає підставу керівникам-практикам стверджувати, що … .

3. В управлінні, як і в будь-якій людській діяльності, є щось таке, що… .

4. Опанувати мистецтво будь-якої професії можна тільки … .

5. Управління – це … .

6. Мистецтво управління – це … .

7. Найвизначніший менеджер 20-ого століття Лі Якокка сформулював …. .

 

Завдання 9. Поставте запитання до виділених  слів.

1.     Лютер Г’юлик, теоретик у галузі управління, заявляє, що управління стає наукою, бо воно систематично вивчає явища, згруповані в різні теорії.

2.     Тому, хто хоче стати фахівцем у галузі вирішення будь-яких завдань бізнесу, треба насамперед навчитися визначати пріоритети.

3.     З появою економіко-математичних методів і комп’ютерів настала ера переходу від якісного опису конкретних управлінських ситуацій до їхнього кількісного аналізу й обґрунтування.

4.     Узагальнення мистецтва управління, яким володіють тільки окремі люди, є крупинкою науки управління.

5.     Правила успішного управління змогли з’явитися завдяки науковому узагальненню досвіду, інструментом якого була нинішня теорія управління і результати наукових досліджень.

 

ГЛОСАРІЙ

Іменники

користь, узагальнення, вміння, характеристика, відсутність, механізм, можливість, дар, опис, хист, наявність, принцип, аспект, підстава, пізнання, явище, досвід, внесок, заміна

Прикметники

схильний, характерний, істотний, ключовий, словесний, описовий

Дієслова

розглядати (кого? що?), стверджувати (що?), опановувати (що?), свідчити (про що?), визначати (що?), піддаватися (кому? чому?), належати (кому? чому?), формулювати (що?), контактувати (з ким? з чим?), зосереджуватися (на чому?), користуватися (чим?), визнавати (кого? що?)

Прислівники

об’єктивно, чимало, досконало, важко, досить, раціонально, відверто, насамперед