Глосарій
Абстрактна архітектура (abstract architecture) - декомпозиція рішення для виділеного спектра завдань домену на підсистеми або ієрархію підсистем, на кожному рівні якої фіксуються можливі варіанти виділених параметрів і обмежень, що визначають відповідні варіації складу виділених компонент.
Агрегація (aggregation) - об'єднання кількох понять у нове поняття, істотні ознаки нового поняття при цьому можуть бути або сумою ознак компонент або суттєво новими (відношення агрегації часто ототожнюють з відношенням "частка - ціле").
Активні домени (active domain) - домени, які можуть переходити від стану до стану без зовнішніх стимулів, як це робиться з людиною чи атмосферою.
Актори (actors) - чинні особи, для яких створюється система.
Аналіз вимог (requirement analysis) - відображення функцій системи та її обмежень у моделі проблеми.
Артефакт (artifact) - будь-який продукт діяльності фахівців з розробки програмного забезпечення.
Архітектура програмної системи (program system architecture) - визначення системи в термінах обчислюваних складових (підсистем) та інтерфейсів між ними, яке відображає правила декомпозиції проблеми на складові.
Валідація (validation) - забезпечення відповідності розробки вимогам її замовників.
Верифікація (verification) - перевірка правильності трансформації проекту в код реалізації.
Відмова (failure) - відхилення програми від функціонування або неможливість виконувати функції, визначені вимогами та обмеженнями, тобто перехід програми в нероботоздатний стан у зв'язку з помилками у програмі або аварією в середовищі функціонування.
Гарантія (підтвердження) якості програмного забезпечення (software warranty) - дії на кожній стадії життєвого циклу з перевірки і підтвердження відповідності стандартам та процедурам досягнення якості.
Дефект (fault) - результат помилок розробника у вхідних або проектних специфікаціях, текстах кодів програм, експлуатаційній документації тощо.
Динамічні методи тестування (dynamic mode testing) - виконання програм з метою встановлення причин помилок з очікуваними реакціями на ці помилки.
Діаграма (diagram) - графічне подання елементів моделювання системи (класів, сценаріїв, поведінки, послідовності, співробітництва, активності, станів, реалізації, компонент тощо).
Домен предметної галузі (data domain) - спектр завдань предметної галузі, які допускають схожі способи їх вирішення.
Екземпляризація (specimenation) - залежність між параметризовании абстрактним класом-шаблоном (template) і реальним класом, який ініційовано шляхом визначення параметрів шаблону.
Експлуатація або супроводження (maintenance) - дії з використання готової програмної системи.
Ефективність ресурсів (resource effectiveness) - атрибути, які показують кількість ресурсів і тривалість використання їх при виконанні функцій програми в програмному забезпеченні.
Ефективність системи (system effectiveness) - множина атрибутів раціональності, які показують взаємозв'язок між рівнем виконання програмного забезпечення і кількістю використовуваних ресурсів (засоби, аппаратура та ін.).
Загроза (threat) - прояв нестійкості, що порушує безпеку системи.
Захищеність (protectability) - атрибут функціональності, який вказує на можливість запобігати несанкціонованому доступу (випадковому або навмисному) до програм і даних.
Зрозумілість (indelibility) - атрибут зручності, який визначає зусилля, необхідні для розпізнавання логічних концепцій та умов їх застосування.
Інертні домени (inertial domain) - домени, зміна станів яких ніколи не відбувається з ініціативи об'єктів домену, а реалізується під дією зовнішніх факторів.
Інженерія (engineering) - застосування наукових результатів, яке дозволяє отримувати користь від властивостей матеріалів та джерел енергії.
Інтервал стабільності (stability interval) - інтервал часу, протягом якого не відбувається зміна стану.
Інформаційна система (information system) - система, яка проводить збирання, оброблення, зберігання та вироблення інформації людьми з використанням автоматичних процесорів.
Інцидент (incident) - абстрактна подія, яка впливає на зміну стану об'єкта.
Каркаси (frame) - різновид абстрактних архітектур або частково визначена абстрактна архітектура з відкладеним довизначенням виділених компонент.
Керування якістю (quality control) - комплекс засобів та системної діяльності з планування, забезпечення й оцінювання якості програмного забезпечення.
Когнітивна відстань (cognitive distance) - кількість інтелектуальних зусиль, які необхідно затратити розробникові програмного забезпечення для того, щоб перевести систему, що розробляється, з однієї стадії життєвого циклу в іншу.
Кодування (coding) -див.: Реалізація програмної системи.
Компонента (multiplier) - тип, клас, проектне рішення, документація або інший продукт програмної інженерії, спеціально пристосований для повторного використання.
Компонентна розробка (component development) - конструювання програмного забезпечення з конструкцій за каталогом як композиції готових компонентів.
Конфігурація (configuration) - склад програмної системи, створений шляхом вибору окремих примірників із визначеного заздалегідь набору варіантів модулів.
Концептуальне моделювання (conceptual modeling) - процес побудови моделі проблеми, орієнтованої на її розуміння людиною.
Метрика програм (program metric) - система визначених кількісних показників програм та шкали вимірювання їх.
Моделі життєвого циклу - типова схема послідовності робіт на етапах розроблення програмного продукту.
Модель процесів (model process) - визначення певних дій, які супроводжують зміни станів об'єктів.
Модель станів (model stane) - відображення динаміки змін стану кожного з класу об'єктів, які змінюють свою поведінку.
Модель функції-дані (data-function model) - декомпозиція пробле-ми на послідовність функцій та даних, які обробляються цими функціями.
Модель якості (quality model) - чотирирівнева модель, яка відображає характеристики, атрибути (показники), метрики, оціночні елементи програмного забезпечення.
Надійність (reliability) - множина кількісних атрибутів, яка вказує на спроможність програмного забезпечення перетворювати вхідні дані у вихідні результати за умов, що залежать від періоду часу (зношення й старіння життя програмного забезпечення не враховується).
Нефункціональні вимоги (non-functional requirement) - вимоги, які характеризують організаційні, виконавчі, операційні аспекти роботи програмної системи або аспекти середовища реалізації.
Об'єкти інтерфейсу (object interface) - об'єкти сценарію, функцією яких є трансформація повідомлень зовнішних об'єктів у внутрішні стани cценарію.
Об'єкти керування (object control) - об'єкти, які здійснюють
функції перетворення об'єктів інтерфейсу в об'єкти сутності; часто відображають алгоритми оброблення даних у системі.
Об'єкти-сутності (object substance) — довгоживучі об'єкти, які відповідають сутностям реального світу і зберігають свій стан після виконання сценарію.
Об'єктно-орієнтована модель (object-oriented model) — подання програм системи як сукупності об'єктів, які взаємодіють між собою і мають певні властивості та поведінку.
Оперативність (efficiency) - атрибути зручності, які характеризують рівень реакції системи на зусилля користувача при виконанні операцій та її операційного контролю.
Пакет (у UML) (package) - загальний механізм організації елементів (об'єктів, класів) у групи, починаючи від усієї системи в цілому (стереотип "система") і до підсистем різних рівнів деталізації.
Переносимість (portability) - група властивостей, яка забезпечує пристосовність до переносу з одного середовища функціонування в інші, а також зусилля для перенесення програмного забезпечення до нового середовища або мережі.
План тестування (plan testing) - опис стратегії, ресурсів і графіка тестування окремих компонент та системи в цілому.
Повторно використовувана компонента (reuse component) - фрагмент знань про минулий досвід розроблення систем програмування, який можна адаптувати для створення нових систем і поданий так, що його можуть використовувати не лише його розробники.
Повторне використання (reuse) - використання для нових розробок будь-яких порцій формалізованих знань, отриманих під час реалізації завершених розробок програмних систем.
Помилка (mistake) - недоліки в операторах програми або в технологічному процесі її розроблення, що призводять до неправильної інтепретації вхідної інформації, а отже, і до неправильного рішення.
Прикладна система (application system) - кінцевий продукт програмної інженерії, призначений для виконання конкретних сценаріїв кінцевого користувача.
Програмна інженерія (program engineering) - система методів, здатна до масового відтворення засобів та дисципліни планування, розроблення, експлуатації та супроводження програмного забезпечення.
Процес експлуатації (process running) - дії з обслуговування системи під час її використання - консультації користувачів, вивчення їхніх побажань тощо.
Процес постачання (process providing) - дії під час передавання розробленого продукту покупцю.
Процес придбання (process gaining) - дії, що ініціюють життєвий цикл системи і визначають організацію-покупця автоматизованої системи, програмної системи чи сервісу.
Процес розроблення (process development) - дії організації-розробника програмного продукту, які включають інженерію вимог до системи, проектування, кодування та тестування.
Проектування (designing) - перетворення вимог у послідовність проектних рішень щодо системи.
Проектування архітектурне (architecture designing) - визначення головних структурних особливостей системи, яку будують.
Проектування концептуальне (conceptual designing) - уточнення розуміння й узгодження деталей вимог.
Проектування технічне (technical designing) - відображення вимог середовища функціонування та розроблення системи, визначення усіх конструкцій як композицій компонент.
Раціональність (rationality) - група властивостей, яка характеризує ступінь відповідності використовуваних ресурсів середовища функціонування рівню надійності виконання при заданих умовах застосування програмного забезпечення.
Реактивні домени (reagent domain) - домени, зміна стану яких відбувається у зв'язку з відповіддю на певну зовнішню подію.
Рівень якості (quality level) - відносна характеристика якості, яка базується на порівнянні фактичних значень показників якості оцінюваного програмного забезпечення з базовими значеннями кращих аналогів або зі встановленими вимогами на розроблення програмного забезпечення.
Система компонент (system component) - сукупність взаємоузгоджених компонент, придатна для повторного використання.
Систематичне повторне використання (system reuse) - систематична і цілеспрямована діяльність із створення і використання ПВК.
Система якості (system quality) - набір організаційних структур, методик, процесів та ресурсів для здійснення керуванням якістю.
Специфікація (specification) - подання правил, стандартів, критеріїв якості, обмежень на користування об'єктів.
Спіральна модель (model spiral) - модель процесів життєвого циклу розробки, яка дозволяє повертатися до будь-якого попереднього процесу життєвого циклу з метою перероблення елементів зробленого продукту.
Стабільність (stability) - атрибути супроводжуваності, які вказують на ризик модифікації системи.
Стан (домену, системи, об'єкта тощо) (state) - фіксація певних властивостей на певний момент або інтервал часу.
Статичні методи тестування (static testing mode) - аналіз та розгляд специфікацій компонентів без виконання їх.
Стійкість (stableness) - атрибут надійності, який вказує на спроможність компоненти виконувати функції в аномальних умовах (збої апаратури, помилки в даних та інтерфейсах, порушення в діях оператора тощо).
Сценарій (script) - один з можливих шляхів використання системи.
Тест (test) - програма, призначена для перевірки роботоздатності іншої програми і виявлення в ній помилкових ситуацій.
Тестові дані (data test) - дані, які готуються певними генераторами на основі документів програм або користувачем за специфікаціями вимог і які використовуються для перевірки роботи програмної системи.
Тестовність (testability) - атрибут програмного забезпечення, який вказує на ступінь проведення валідації та верифікації для виявлення помилок у програмах, невідповідностей їх вимогам та виконаним модифікаціям.
Тестування (testing) - спосіб семантичного налагодження (перевірки) програми, що полягає в опрацюванні програмою послідовності контрольних наборів тестів, для котрих відомий результат.
Успадкування (inheritance) - конкретизація в підкласі окремих властивостей та поведінки, визначених у суперкласі.
Фасад (в UML) (facade) - механізм доступу до тих властивостей системи компонент, які потрібні для ревикористання, або погляд на систему компонент того, хто її використовує.
Функціональні вимоги (functional requirement) - вимоги, які визначають складові мети і функції системи.
Функціональність (functionality) - це сукупність властивостей, які визначають спроможність програмного забезпечення виконувати перелік функцій у заданому середовищі, котрі відповідають вимогам.
Характеристики якості (quality characteristics) - функціональність (functionality), надійність (reliability), зручність (usability), ефективність (efficiency), супроводжуваність (maintainability), переносимість (portability) тощо.
Цілісність (integrity) - спроможність системи зберігати стабільність у роботі і не мати ризику.
UML (Unified Modeling Language) - мова для специфікації, візуалізації, конструювання та документування артефактів програмних систем, а також для моделювання бізнесу.
Якість програмного забезпечення (software quality) - сукупність властивостей, які визначають спроможність програмного забезпечення задовольнити замовника, котрий сформулював ці властивості як вимоги до розробки.
Вінницький національний технічний університет