Лабораторна робота № 2
Двигун. Системи охолодження і мащення

Мета роботи: вивчити призначення, загальні схеми, принцип роботи і конструктивні особливості системи охолодження і мащен­ня, а також можливі неполадки.

Методичні вказівки

Призначення системи охолодження – охолоджувати нагріті під час роботи деталі двигуна (в першу чергу – головку блока циліндрів) і підтримувати їхню температуру в межах, що забезпечують нормальну роботу двигуна. Система охолодження використовується також для обігріву кузова і кабіни. Якщо не охолоджувати двигун, то будуть сильно нагріватися стінки циліндрів і камер згоряння, головка блоку циліндрів, поршні і клапани. Через високу температуру розріджується мастило, що збільшує тертя і зношення поверхонь деталей, що труться. Сильний нагрів деталей зменшує наповнення циліндрів сумішшю і повітрям, в результаті чого знижується потужність двигуна. Надмірне переохолодження також шкідливе, як і перегрів. В холодному двигуні відбувається згущення мастила на стінках циліндрів, що викликає збільшення механічних витрат, знижує потужність і економічність двигуна.

При вивченні системи охолодження необхідно засвоїти, що постійність теплового режиму є одним із засобів підвищення довговічності і економічності двигуна. Розглядаючи призначення, будову та роботу приладів рідинного охолодження, зобразити їхні схеми. Особливу увагузвернути на будову водяного насоса, термостата, пробки радіатора. Засвоїти переваги і недоліки закритої системи охолодження. Виділити мале і велике коло циркуляції рідини. Звернути увагу на використання усистемі охолодження при низькій температурі навколишнього повітря замість води, антифризів, незамерзаючих рідин.

При вивченні системи охолодження двигунів внутрішнього згоряння необхідно виявити переваги і недоліки систем з водяним і повітряним охолодженням, а також систем охолоджена з примусовою і термосифонною схемами циркуляції охолоджуючої рідини, систем закритих і відкритих.

До системи охолодження висувається ряд вимог:

  • не допустити перегрівання або переохолодження двигуна на всіх режимах його роботи при русі в різних шляхових і кліматичних умовах;
  • невеликі відносні затрати потужності на охолодження, компак­тність системи охолодження;
  • експлуатаційна надійність, що визначається строком служби, безпечністю, простотою і зручністю регулювання і обслуговування;
  • невелика маса системи.

Слід показати, як в конструкціях, що розглядаються, реалізуються перераховані вимоги.

Двигунам з повітряним охолодженням притаманні підвищена нерівномірність розподілу температур в стінках і головках циліндрів. При цьому виникає необхідність забезпечити достатній переріз металу на ділянках високих температурних перепадів. Використовуються матеріали з високою теплопровідністю, створюються канали достатніх розмірів для проходження повітря, усуваються зони його застою і ребра розташовуються згідно з напрямом теплових потоків охолоджуючого повітря.

Для кращого прогріву і запобігання переохолодження двигуна в системах з повітряним охолодженням часто застосовують термостатичний регулювальний пристрій. Для рідинних систем слід розглянути конструкції радіаторів, відцентрового насоса, вивчити типи вентиляторів і приводів до них, також конструкції і принцип роботи термостатів (рідинних і з твердим наповнювачем), переваги і недоліки.

Познайомитись із різновидами конструкцій опалювачів кузова і кабіни, підігрівачів двигуна.

Призначення системи змащення – підводити мастило в зазори між поверхнями, що труться для зменшення тертя, охолодження поверхонь, вилучення продуктів зношення і ущільнення поршня в циліндрі.

Розглянути, які мастила застосовуються для системи змащення карбюраторних та дизельних двигунів, які властивості вони повинні мати. Звернути увагу на ретельну фільтрацію мастила для очищення від механічних домішок, як засіб підвищення надійності і довговічності двигуна.

Змащення деталей в залежності від способу підведення мастила до поверхонь, що труться, може здійснюватися розбризкуванням, під тиском, самопливом. В сучасних двигунах використовується комбінація всіх цих видів, тому система змащення двигуна відноситься дорозряду комбінованих систем змащення.

Циркуляція мастила в системах змащення здійснюється насосом. Найбільшого поширення завдяки простоті будови і високій надійності роботи набули шестеренні насоси.

Необхідно простежити шлях мастила від маслоприйомника до його повернення у картер, відзначаючи при цьому, які деталі змащуються під тиском, які – розбризкуванням і самопливом.

Роботу системи мащення регулюють спеціальні клапани. Необхідно чітко розмежовувати роль клапанів: редукційного (в масляному насосі або головній масляній магістралі), перепускного (у фільтрі грубої очистки) і запобіжного (в системі масляного радіатора).

Радіатори і фільтри можуть включатися в систему послідовно і паралельно. Необхідно розібратися в способах очищення масла, в перевагах і недоліках кожного з них.

В систему змащення входять контрольні прилади, за допомогою яких контролюють рівень масла в картері, тиск масла в головній магістралі і температуру.

Слід знати конструкцію і принцип роботи кожного приладу і пристрою, простежити рух повітря і картерних газів для випадків відкритої і закритої вентиляції картера. Засвоїти основні відмін­ності систем змащення двигунів з сухим картером.

Зміст роботи

Вивчити:

  • призначення, загальні схеми, будову і принцип дії систем охолодження і мащення;
  • конструкції систем охолодження, мащення двигуна і опалення автомобілів різних типів.

Розглянути:

  • конструктивні особливості системи охолодження і опалення автомобілів з двигунами повітряного охолодження;
  • вимоги, що висуваються до систем охолодження і мащення;
  • класифікацію систем охолодження і мащення двигунів;
  • - мастила, що застосовуються для мащення двигуна і головні вимоги, що до них висуваються.

Записати:

  • тип і ємність системи охолодження;
  • тип радіатора, тиск відкриття парового клапана і тиск відкриття повітряного клапана пробки радіатора;
  • нормальний тепловий режим роботи двигуна і температуру закипання охолоджуючої рідини в системі;
  • тип термостата, температуру початку і повного відкриття клапана термостата;
  • конструкційні і експлуатаційні матеріали, що використовуються в системі охолодження;
  • ємність системи мащення;
  • типи фільтрів і способи їхнього включення до головної магістралі;
  • способи вентиляції картера;
  • основні деталі, що змащуються під тиском і розбризкуванням;
  • клапани системи мащення, місця їхнього розташування і тиск відкриття;
  • конструктивні і експлуатаційні матеріали, що використовуються в системі мащення.

Накреслити:

  • схему системи охолодження;
  • схему системи мащення;
  • схему вентиляції, картера.

Контрольні запитання

1. Призначення системи змащення і її основних частин.

2. Будова і робота масляного насоса.

3. Будова і робота масляних фільтрів.

4. Способи подачі масла до деталей двигуна, що труться.

5. Автоматичні клапани в системі змащення, їх призначення, розташування і робота.

6. Необхідність вентиляції картера і способи її здійснення.

7. Призначення системи охолодження і її основних частин.

8. Призначення і робота термостата.

9. Переваги закритої системи охолодження.

10. Найвигідніший тепловий режим двигуна і способи його регулювання. Контроль температури охолоджуючої рідини.

11. Будова і робота водяного насоса.

12. Призначення жалюзей і спосіб керування ними.

13. Призначення пускового підігрівача і принцип його роботи.

14. Призначення опалювача і принцип його роботи.