ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №3
Порівняльна характеристика місій організацій

Мета роботи: виконати порівняльну характеристику  місій кількох компаній чи організацій однієї галузі.

Теоретичні відомості

Місія організації – це сукупність загальних установок і принципів, що визначають призначення та роль організації в суспільстві, взаємовідносини з іншими соціально-економічними суб’єктами.  Місія організації – це основна загальна ціль організації, чітко виражена причина її існування, її призначення. Цілі виробляться з метою здійснення цієї місії. Цілі мають бути конкретними і вимірюваними, орієнтованими в часі.

Залежно від складу і обсягу функцій умовно можна виділити наступні види місій:


Рисунок 3.1 - Види місій
Поряд з визначення місії організації часто формулюють її кредо чи корпоративну філософію. Ці терміни трактуються наступним чином.

Кредо (від латинського credo – вірую): 1) символ віри; 2) переконання, погляди, основа світогляду (наприклад, політичні, наукові; 3) загальний кодекс поведінки організації, який визначає взаємовідносини не тільки між співробітниками, але й взаємовідносини з клієнтами та акціонерами, її корпоративну культуру.

Філософія (від латинського phileo – люблю і sophia – мудрість): 1) абстраговані міркування, погляд на світ і людину; 2) наука про найбільш загальні закони природи, суспільства і мислення. Філософія організації («верховні принципи діяльності») – це базові погляди і цінності організації, що є основою для створення системи мотивації як зовні, так і всередині організації.

Корпоративна філософія проясняє відношення компанії до бізнесу. Положення цієї філософії відображають основні цінності компанії, її наміри, переконання і філософські пріоритети.

В сучасній бізнес-практиці кредо корпорації чи її філософія, відображає той набір базових цінностей (в літературі часто використовують переклад «цінність компанії»), якими керується керівництво організації в середині себе і при взаємодії з зовнішнім оточенням. Як видно, ці питання напряму пов’язані з тим, що, зазвичай, називають організаційною культурою. Її можна означити як звичаї, традиції, очікування, що переважають в організації, що є, як правило, проявом вищих цінностей власників (керівництва) компанії («який піп такий і прихід» або «риба гниє з голови»). З точки зору, безумовно, обґрунтованою виглядає теза про те, що думку про вище керівництво компанії можна скласти, наприклад, поспілкувавшись з її торговими представниками чи службою сервісу. Іноді достатньо простого дзвінка на фірму чи розмови з секретарем. Саме у вітчизняній практиці ми часто стикаємось з тим, що корпорації витрачають великі засоби на перенавчання середнього менеджменту, вкладають великі суми в оформлення торгових площадок, і при цьому не приділяють уваги підготовці тих, хто безпосередньо спілкується з клієнтами. І. Ансофф взагалі стверджує, що стратегічна поведінка знаходиться під впливом цінностей.Вище керівництво зберігає і дотримується певних цінностей, які проявляються, наприклад,  у виборі типу управління, а також в цілепокладанні організації.

Цінності кожної особистості формуються досвідом, освітою, соціально-економічним фоном тощо. В корпораціях система цінностей, зазвичай, формується, в першу чергу, власниками, а також топ-менеджментом. Система цінностей орієнтує керівників, зокрема, коли вони стикаються з необхідністю прийняття критичних рішень.

Роль місії в організації: визначає причину та сферу існування; об’єднує  зусилля працівників; дає змогу сполучити різні цілі (групи людей, діяльність тощо); визначає розумні передумови розподілу коштів (пріоритетів); окреслює загальний діапазон обов'язків.

Зміст місії організації, як його основної загальної комплексної мети, визначають такі позиції, тобто місія організації можеохоплювати:

– звернення, адресоване як зовні, так і усередину організації;

– опис причин існування та характерних ознак організації, які відрізняють його від інших підприємств;

– визначення внутрішньої концепції організації, у межах якої організація описує себе, зазначаючи основні слабкі сторони діяльності, ступінь конкуренто­спроможності, фактори виживання;

– опис іміджу (зовнішній образ) організації, що розкриває економічну і соціальну відповідальність перед партнерами, споживачами, суспільством;

– визначення напрямів діяльності та розподілу ресурсів (опис продуктів чи послуг, які пропонуватиме організація);

– характеристику ринку діяльності (визначення основних споживачів, клієнтів, користувачів, географії тощо);

– визначення напрямів розвитку і цілей організації (виражених в термінах виживання, зростання, прибутковість тощо);

– опис технологій, які буде застосовувати організація (характеристику обладнання, технологічних процесів, технологічних інновацій організації);

– загальне визначення мотиватора у формуванні до організації інтересу ззовні (опис базових поглядів і цінностей організації, що є основою для створення системи мотивації).

Ці позиції зазвичай відбиваються в положенні про місію, їх послідовність і поєднання можуть бути різними залежно від вирішення конкретної організації. Формування місії є звичайним явищем для високорозвиненого бізнесу.

Так, наприклад, місія компанії «Форд», сформульована її власником Генрі Фордом, звучить так: «запропонувати людям дешевий транспорт». У ній знайшли віддзеркалення наступні складові:  сфера діяльності (виробництво автомобілів);  споживачі продукції (люди); орієнтація компанії (широкий круг суспільства).

Формулювання місії не повинне залежати від поточного стану організації. Місія – це інструмент стратегічний, визначаючий цільові орієнтири фірми, важливі з точки зору забезпечення довготривалих конкурентних позицій. Правильно визначена місія, хоч і несе в собі філософський зміст, проте завжди в ній є те, що робить її унікальною в своєму роді, характеризує саме ту організацію, в якій вона була розроблена. Іноді організації помилково визначають місію, формуючи її в термінах прибутку. Однак те, що організація планує отримувати прибутки, не говорить нічого про галузь, з якої ці прибутки будуть отриманні. Прибуток – це результат роботи організації, в загальному розумінні.

Місія не має нести в собі конкретні вказівки відносно того, що, як і в які терміни має робити організація. Вона задає основні напрямки руху організації і відношення організації до процесів та явищ, які протікають всередині та зовні її.

Отже, місія – це головна ціль організації як конкурентоздатного суб’єкта господарської діяльності, представлена в загальному вигляді, але при цьому чітко виражає причину існування цієї організації.

Порядок виконання

Для виконання даного завдання студенту необхідно вибрати мисії 3-5 організацій однієї галузі і порівняти їх по наступним параметрам:
– на кого орієнтована;
– цільовий орієнтир;
– сфера діяльності;
– філософія організації (кредо);
– способи здійснення діяльності.

Місії розміщенні на сайтах організацій. Можна скористатися інтернет джерелом http://smida.gov.ua/db/emitent/search. Результати аналізу записати у вигляді таблиці 4.1.

Таблиця 4.1 – Порівняльна характеристика місій організацій


Організація

На кого орієнтована

Філософія (кредо)

Способи здійснення діяльності

 

 

 

 

1.Компанія Oiler (СТО і магазин), м. Київ
http://oiler.com.ua/about/#

Власників автомобілів та мотоциклів

«Ми турбуємось про Вас, як про себе»

Створення структури, яка допомагає власнику авто отримати обслуговування якісними матеріалами в комплексі з кваліфікованим сервісом і грамотною технічною консультацією, не переплачуючи за це і не втрачаючи час на пошуки витратних матеріалів і сервісу. Кожен працівник може взяти на себе зобов’язання на комплексне вирішення Вашого питання чи то по сервісу, чи по бухгалтерії, чи по доставці.

2.                 …

3.                 …

4.                 …

5.                 …

Для аналізу можна використовувати компанії автомобільного транспорту (СТО, АТП, автосалони), машинобудівні, легкої чи важкої промисловості, організації роздрібної та оптової торгівлі, будівельні компанії, навчальні заклади і тощо.

Питання для самоконтролю

1. Дайте визначення місії організації. Назвіть основні елементи місії.
2. Що таке кредо організації?
3. Яка роль місії в організації?
4. Що  охоплює місія організації?
3. Що включає в себе філософія організації?
4. Охарактеризуйте основні чинники, які необхідно враховувати при формулюванні місії організації.