ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №4
Місія та цілі підприємства
Мета роботи: ознайомитися з поняттям «місія підприємства» та «цілі», «дерево цілей» та побудувати «дерево можливих цілей організацій автомобільного транспорту по кількох рівнях.
Теоретичні відомості
Цільовий підхід — це система методів і методичних прийомів, що забезпечують постійну орієнтацію управлінської діяльності, планово-управлінських рішень, процесів виконання цих рішень, спрямованих на кінцеві результати, з урахуванням соціально-економічних характеристик, які постійно змінюються завдяки розвитку системи потреб, кількісних та якісних змін у виробничому потенціалі системи, відносно якої застосовується цільовий підхід.
Прогноз, як уже зазначалося, визначає напрямок розвитку, ціль — найбільш прийнятний стан системи в межах цього напрямку, а план — шлях досягнення цілі, етапи та окремі «сходинки» руху до них.
Функції цілей, що випливають з ролі, можна сформулювати так:
- виправдовують існування, законність організації;
- регулюють поведінку організації та її членів;
- сприяють розподілу відповідальності між структурними підрозділами;
- зменшують невизначеність, сприяють пристосуванню до середовища;
- забезпечують основу для конструювання організації та взаємодію між окремими її підсистемами.
Цілі мають відповідати таким вимогам:
- реальність, конкретність, досяжність
- вимогливість, орієнтація на високий результат, успіх
- наукова обґрунтованість, погодженість
- вимірюваність
- однозначність для сприйняття, ясність
- гнучкість
- прийнятність
- відображення змісту діяльності.
Генеральна мета підприємства (ГМП) торкається її довгострокової спрямованості та орієнтації на конкретний тип діяльності. Місія — мета, задля якої існує організація. Управлінська цінність формулювання місії полягає у визначенні довгострокової орієнтації підприємства та основних рішень стосовно узгоджених дій з реалізації «бачення» його розвитку.
Правила вибору місії:
- забезпечити відкриту розробку та обговорення мети серед співробітників та інших зацікавлених у діяльності підприємства осіб
- встановити, оцінити та обговорити альтернативні варіанти мети в межах організації
- визначити в процесі обговорення прихильників і супротивників
Для того щоб досягти цілі, особливу увагу треба приділити процесам ідентифікації та адаптації. Система цілей підприємства є результатом протікання обох цих процесів та стосується проблем організаційної поведінки.
Для підприємства, що діє у ринковому середовищі, до прямих цілей належать:
- зростання прибутковості діяльності;
- справедлива винагорода персоналу;
- виконання соціальних зобов’язань;
- задоволення потреб споживачів;
- створення конкурентних переваг (конкретних);
- завоювання ринку тощо.
До забезпечуючих (підтримуючих) цілей підприємства відносять:
- «виживання» в конкурентній боротьбі;
- нові види продукції та технології;
- професіоналізм і компетенцію персоналу, що забезпечують гнучкість і рівень управління в умовах конкурентної боротьби;
- рівень та умови виробництва тощо.
Для досягнення генеральної мети потрібно довести її зміст до кожного рівня та виконавця на підприємстві, визначити внесок кожного з працівників у стратегічний успіх підприємства взагалі. Це можна забезпечити за допомогою декомпозиції цілей та задач, тобто побудовою «дерева цілей», де встановлюються конкретні, виміряні задачі, що лежать в основі конкретних видів робіт. Не існує універсальних методів побудови «дерева цілей». Способи його побудови залежать від характеру мети, обраного методологічного підходу, а також від того, хто розробляє «дерево цілей», як він уявляє собі поставлені перед ним завдання, як він бачить їхній взаємозв’язок. Приклад побудови такого дерева цілей, наведено на рис. 3.2.
Таблиця 3.1 - Методи встановлення і аналізу цілей управління залежно від ступеня їхньої формалізації
Тип мети |
Загальна характеристика цілей |
Основний методологічний підхід |
Методи аналізу та формування цілей управління |
1. Добре структуро-вана (форма-лізована) |
Співвідношення між елементами мети можуть бути виражені в кількісній формі |
Дослідження операцій |
Сітьові, графічні, лінійне, нелінійне, динамічне програмування, методи теорії масового обслуговування та ін. |
2. Слабо структурована |
Мета містить елементи як кількісного, так і якісного змісту |
Системний аналіз |
Математичне моделювання, методи оптимізації, теорія ігор, імітаційне моделювання, аналіз «витрати - вигоди», «затрати - ефекти» та ін. |
3. Неструк-турована |
Містить лише якісний опис найважливіших елементів, кількісні залежності виявити важко |
Аналіз політики |
Статистичні методи, інструментарій соціології, метод «сценаріїв», соціальні експерименти, евристичні методи |
Рисунок 3.1 - «Дерево цілей» організації
Вибір конкретних цілей, їх якісних і кількісних характеристик є індивідуальним процесом для кожного підприємства [1] та залежить від його фінансового стану та ресурсних можливостей [2]. Таким чином, не може бути однозначного алгоритму розробки та вибору цілей підприємства для будь-якої господарської ситуації, проте для АТП можна виділити основні цілі, які являються актуальними майже завжди (рис. 3.2).
Досягнення головної цілі підприємства реалізується за допомогою цілей різних рівнів. Значимість окремих цілей, безумовно, різна на окремих етапах розвитку АТП, і це слід враховувати при виборі шляхів їх реалізації.
Рисунок 3.2 – Дерево можливих цілей автотранспортного підприємства
Реалізація окремих цілей можлива в один і той же час, наприклад, забезпечення фінансової стабільності АТП прямо пов’язано зі збільшенням його прибутків. Однак часто покращення результатів діяльності по відношенню до однієї цілі може привести до погіршення результатів з позиції досягнення іншої. Так, наприклад, якщо ціллю АТП є зниження собівартості перевезень, що є можливим при тимчасовому зниженні тарифу на ці послуги, то це приведе до зменшення прибутків. Тобто до тимчасового віддалення від іншої цілі. Проміжні цілі, задачі формуються в процесі аналізу діяльності підприємства, при визначенні напрямків, стратегій розвитку АТП.
Порядок виконання
Виконати розробку комплексу цілей чи місії залежно від варіанта обраного викладачем для кожного студента.
1.Для вантажного АТП розробити комплекс цілей у вигляді дерева цілей – два рівні декомпозиції(для розробки річного плану) реалізація яких може привести до підвищення прибутку підприємства.
2.Для вантажного АТП розробити комплекс цілей у вигляді дерева цілей – два рівні декомпозиції (для розробки річного плану) реалізація яких може привести до підвищення доходу підприємства.
3.Для вантажного АТП розробити комплекс цілей у вигляді дерева цілей – два рівні декомпозиції (для розробки річного плану) реалізація яких може привести до підвищення якості перевезень на підприємстві.
4.Для вантажного АТП розробити комплекс цілей(у вигляді дерева цілей – два рівні декомпозиції) (для розробки річного плану) реалізація яких може привести до підвищення ефективності перевезень на підприємстві.
5.Для вантажного АТП розробити комплекс цілей у вигляді дерева цілей – два рівні декомпозиції (для розробки річного плану) реалізація яких може привести до підвищення продуктивності праці ремонтних робітників технічної служби підприємства.
6.Для пасажирського АТП розробити комплекс цілей у вигляді дерева цілей – два рівні декомпозиції (для розробки річного плану) реалізація яких може привести до підвищення прибутку підприємства.
7.Для пасажирського АТП розробити комплекс цілей у вигляді дерева цілей – два рівні декомпозиції (для розробки річного плану) реалізація яких може привести до підвищення доходу підприємства.
8.Для пасажирського АТП розробити комплекс цілей у вигляді дерева цілей – два рівні декомпозиції (для розробки річного плану) реалізація яких може привести до підвищення якості перевезень на підприємстві.
9.Для пасажирського АТП розробити комплекс цілей у вигляді дерева цілей – два рівні декомпозиції (для розробки річного плану) реалізація яких може привести до підвищення ефективності перевезень на підприємстві.
10.Для пасажирського АТП розробити комплекс цілей у вигляді дерева цілей – два рівні декомпозиції (для розробки річного плану) реалізація яких може привести до підвищення продуктивності праці ремонтних робітників технічної служби підприємства.
11.Для СТО легкових автомобілів розробити комплекс ціле (у вигляді дерева цілей – два рівні декомпозиції (для розробки річного плану) реалізація яких може привести до підвищення прибутку підприємства.
12.Для СТО легкових автомобілів розробити комплекс цілей у вигляді дерева цілей – два рівні декомпозиції (для розробки річного плану) реалізація яких може привести до підвищення доходу підприємства.
13.Для СТО легкових автомобілів розробити комплекс цілей у вигляді дерева цілей – два рівні декомпозиції (для розробки річного плану) реалізація яких може привести до підвищення якості обслуговування клієнтів на підприємстві.
14.Для СТО легкових автомобілів розробити комплекс цілей у вигляді дерева цілей – два рівні декомпозиції (для розробки річного плану) реалізація яких може привести до підвищення продуктивності праці ремонтних робітників підприємства.
15.Для шиноремонтного підприємства розробити комплекс цілей у вигляді дерева цілей – два рівні декомпозиції(для розробки річного плану) реалізація яких може привести до підвищення прибутку підприємства.
16.Сформулювати місію вантажного АТП, яке займається міжнародними перевезеннями вантажів.
17.Сформулювати місію вантажного АТП, яке займається перевезеннями вантажів в Україні та цілі.
18.Сформулювати місію вантажного АТП, яке займається міжнародними перевезеннями вантажів в рефрижераторах та цілі.
19.Сформулювати місію вантажного АТП, яке займається перевезеннями сипучих вантажів в Україні та цілі.
20.Сформулювати місію вантажного АТП, яке займається міжнародними перевезеннями вантажів(легкових автомобілів) та цілі.
21.Сформулювати місію вантажного АТП, яке займається перевезеннями нафти і нафтопродуктів в Україні та цілі.
22.Сформулювати місію вантажного АТП, яке займається міжміськими перевезеннями вантажів та цілі.
23.Сформулювати місію пасажирського АТП, яке займається міжнародними автобусними перевезеннями та цілі.
24.Сформулювати місію пасажирського АТП, яке займається міжміськими автобусними перевезеннями в Україні та цілі.
25.Сформулювати місію пасажирського АТП, яке займається автобусними перевезеннями пасажирів у м. Києві та цілі.
26.Сформулювати місію СТО, яке займається ремонтом і обслуговуванням легкових автомобілів певної марки та цілі.
27.Сформулювати місію підприємства по ремонту шин всіх моделей та цілі.
28.Сформулювати місію авторемонтного підприємства, яке займається капітальним ремонтом вантажних автомобілів певної марки та цілі.
29.Сформулювати місію транспортно – експедиційного підприємства та цілі.
30.Сформулювати місію центрального автовокзалу який розташований у м. Києві та цілі.
Питання для самоконтролю
- Визначення місії підприємства.
- Сутність і значення місії для підприємства.
- Цілі підприємства, їхня класифікація і ранжирування.