ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №5
Технологія SWOT – аналізу підприємства

Мета роботи: вивчити методику та навчитись розраховувати кількість постів та потокових ліній автотранспортних підприємств.

Теоретичні відомості

Метод SWOT – аналізу (в перекладі з англ.  – сила (strength), слабкість (weakness), можливості (opportuniets) та загрози (threats)) базується на одночасному вивченні зовнішнього та внутрішнього середовищ підприємства. Технологія передбачає виявлення сильних та слабких сторін в роботі підприємства, можливостей та загроз, що очікують його у майбутньому, а також встановлення взаємозв’язку  між ними, що може бути використаний при формуванні стратегії підприємства. Ідеологія технології може бути відтворена у вигляді матриці (рис. 5.1).

Рисунок 5.1 -  Логіка формування матриці SWOT – аналізу

Проведення  SWOT-аналізу виконується з виокремленням трьох етапів.

Етап 1. Формування переліку сильних та слабких сторін роботи підприємства, можливостей та загроз, що його очікують. Як правило, компоненти матриці (див. рис. 4.6)  деталізуються з виокремленням певних прошарків. На сьогоднішній день загальновизнаної класифікації факторів зовнішнього та внутрішнього середовища підприємства немає, в додатку 1 наведений приклад можливого групування цих факторів. При обґрунтуванні прошарків аналізу слід враховувати, що достатньо важко виокремити групи факторів, що не перетинаються, що і обумовлює відсутність стандартного підходу.

Етап 2. Можливості та загрози, виявлені в процесі аналізу, розбиваються на три групи за ступенем впливу на підприємство та вірогідністю впливу.

Результати розподілу оформляються у вигляді матриці (рис. 5.2).


Вірогідність
реалізації загроз

Наслідки впливу загроз

Руйнівні (Р)

Тяжкі (Т)

Легкі (Л)

Висока (В)

ВР

ВТ

ВЛ

Середня (С)

СР

СТ

СЛ

Низька (Н)

НР

НТ

НЛ

Рисунок 5.2 - Матриця вірогідність-наслідки загроз

В поле миттєвого реагування менеджерів при розробці стратегії повинні попадати загрози полів ВР, ВТ, СР. Аналогічна матриця формується по можливостям підприємства (рис. 5.3).

Вірогідність використання можливостей

Вплив можливостей

Сильний (С)

Помірний (П)

Малий (М)

Висока (В)

ВС

ВП

ВМ

Середня (С)

СС

СП

СМ

Низька (Н)

НС

НП

НМ

Рисунок 5.3 - Матриця вірогідність-вплив можливостей

В поле миттєвого реагування менеджерів при розробці стратегії повинні попадати можливості полів ВС, ВП, СС.

Етап 3. Між компонентами матриці встановлюються ланцюги зв’язків, які в подальшому можуть бути використані при формуванні стратегії.

З урахуванням виявлених можливостей та загроз виокремлюються групи впливу «Можливості – Сильні/слабкі сторони», «Загрози - Сильні/слабкі сторони» та створюється матриця, наведена на рис. 4.9.

У матрицю заносяться всі виявлені можливості, загрози, слабкі та сильні сторони підприємства, після чого на перетині розділів утворюються чотири поля. На кожному з полів необхідно розглянути всі можливі парні комбінації та виокремити ті, які необхідно буде враховувати при розробці стратегії підприємства.


 

 

Можливості
1.
2.

Загрози
1.
2.

Сильні сторони
1.
2.

 

Поле «СИМ»

Стратегія по використанню сильних сторін для отримання віддачі від можливостей, що з’явилися у зовнішньому середовищі.

 

Поле «СИЗ»

Стратегія повинна передбачати використання сильних сторін роботи підприємства для нівелювання загроз, що виникли.

Слабкі сторони
1.
2.

Поле «СЛМ»

Стратегія по подоланню слабких сторін за рахунок можливостей, що з’явилися у зовнішньому середовищі.

Поле «СЛЗ»

Стратегія одночасного подолання слабких сторін та нівелювання впливу загроз, що виникли.

Рисунок 4.9 - Матриця для встановлення зв’язків між тенденціями розвитку зовнішнього та внутрішнього середовищ

Цей етап аналізу дозволяє зробити стратегічні висновки, структурувати проблеми та задачі, що виникли перед підприємством, та знайти шляхи їх подолання з урахуванням наявних ресурсів. Саме цей етап аналізу визначає цілі розвитку підприємства.

Порядок виконання

1.1 Загальна характеристика автотранспортного підприємства та зовнішнього середовища, в якому воно функціонує.
1.2 Визначити слабкі та сильні сторонни підприємства.
1.3 Визначити можливості та загрози підприємства.
1.4 Побудувати матрицю SWOT-аналізу для конкретного підприємства.
1.5 На основі проведенного SWOT-аналізу запропонувати можливі стратегії розвитку.
1.6 Висновки щодо подальшого розвитку обраного підприємства.

Приклад базової матриці SWOT-аналізу для АТП


Сильні сторони

Можливості

1. Наявність власної виробничо-технічної бази.
2. Наявність значної частини рухомого складу з незначним пробігом з початку експлуатації.
3. Здатність швидко адаптуватись до вимог ринку і оновлювати асортиментний ряд (пропонувати нові маршрути).
4. Дозвіл роботи на ринку пасажирських перевезень.
5. Наявність підрозділів по продажу запасних частин та автомобілів марки Богдан та Isuzu.
6. Послуги ТО автомобілів і медичного огляду водіїв по замовленню.

1. Збільшення попиту на перевезення.

2. Відсутність потужних конкурентів на ринку пасажирських перевезень.

3. Підтримка з боку органів місцевої влади.

 

4. Розширення мережі маршрутів за рахунок перемог над конкурентами.
5. Наявність на ринку значної частини приватних перевізників, які не мають власної ВТБ, а в багатьох випадках і власної території для зберігання автомобілів.

Слабкі сторони

Загрози

1. Нераціональна структура парку рухомого складу.
2. Значна частина рухомого складу морально застаріла і фізично зношена.
3. Недостача власних грошових коштів для розвитку.
4. Високі витрати на перевезення.
5. Контрольована собівартість перевезень.
6. Відсутність інвестицій в маркетинг і рекламу.

1. Нерівні умови адаптування порівняно з приватними перевізниками.
2. Зменшення попиту на перевезення.
3. Нерегульованість питань по компенсаціях з боку держави по перевезеннях пільгових категорій населення.
4. Високі ставки по кредитуванню та недосконалість законодавчої бази в області лізингу автомобілів.
5. Нерегульованість питань ціноутворення.

2.3 Запитання на захисті роботи

1. Що таке SWOT-аналіз?
2. В яких випадках проводять SWOT-аналіз?
3. Що таке внутрішнє, проміжне та зовнішнє середовище підприємства?
4. Приведіть зразковий набір характеристик SWOT-аналізу.
5. Навіщо складають матрицю SWOT-аналізу?