2.8 Віброізоляційні гумотехнічні вироби
До віброізоляційної групи деталей належать опори двигуна і коробки передач, кабіни, муфти, що передають крутний момент, буфери відбою, стиску тощо. Основне призначення вібраційних ГТВ – забезпечення захисту від вібрації та швидке гасіння коливань у різних вузлах й агрегатах машин і двигунів. В основному вібраційні ГТВ, які застосовуються в машинах, є гумометалевими, що пов'язано з необхідністю їх механічного кріплення у вузлах та агрегатах.
Вібраційні ГТВ мають забезпечувати такі загальні вимоги:
• тривалу працездатність при різних деформаціях (розтяг, стиск, зсув, кручення, а також одночасно кілька видів деформації – стиск із зсувом, стиск із крученням);
• низькі залишкові деформації, що не перевищують 10 %;
• високу міцність зв'язку гуми з металом.
Для кожної конкретної групи згідно з призначенням вони мають задовольняти специфічні вимоги експлуатації. Наприклад, подушки підвіски двигунів при експлуатації сприймають масу силового агре-гата, обмежують його зміщення під час дії, зменшують динамічні навантаження, шум і вібрацію, що передаються через подушки на шасі машин.
Вимоги до віброізоляційних ГТВ найбільшою мірою задовольняє гума на основі натурального каучуку. Вона має високу еластичність, стійкість до тривалих та багаторазових деформацій у широкому діапазоні частот, задовільні демпфувальні властивості.
Останнім часом велике поширення для виготовлення ГТВ дістали синтетичні гуми на основі ізопренового каучуку, які мають трохи менші модульність і стійкість до старіння, ніж натуральні гуми.
Вібраційні деталі залежно від марок гум працездатні при температурі 60... 130 °С. Гаммавідсотковий ресурс для віброізоляторів становить 80 %, для втулок гумометалевих шарнірів — 90 %.