7.2 Засоби очистки автомобілів

Очищувальні   засоби   призначені для очищення різних частин і агрегатів машин від забруднень: іржі, нагару та інших забруднень, що не видаляються за допомогою авто­шампунів. Ці препарати застосовуються як у період експлуатації, так і під час ремонту автомобіля. Вони поділяються на засоби для чищення лакофарбових і металевих поверхонь, очищувальні засоби для двигуна й автоочисники скла.

Для видалення бітумних, жирових і масляних плям із лакофарбо­вих поверхонь автомобіля, а також із робочого одягу ефективними є рідкі препарати типу автоочисника бітумних плям, до складу яких входять високоактивні розчинники (трихлоретилен, гас тощо). Для видалення бітумних плям очисником зволожують тампон із вати або тканини й протирають ним забруднені місця, не допускаючи під­тікань. Товстий шар бітуму спочатку пом'якшують добре змоченим тампоном.

Після оброблення поверхню витирають сухою м'якою тканиною. Плями з робочого одягу видаляють також за допомогою тампона. Перед видаленням плям із тканини її треба спочатку перевірити на стійкість до препарату.

Автоочисник бутімних плям випускається й в аерозольній упа­ковці. Аерозоль розпилюють на поверхню, а через 1 хв плями вида­ляють тампоном. Після оброблення поверхню протирають сухою м'якою тканиною.

Для видалення іржі хімічним способом із металевих поверхонь перед нанесенням на них бітумних антикорів для днища або перед фарбуванням використовують пастоподібні очисники іржі «Омега-1». До їх складу входять карбоксилметилцелюлоза, ортофос­форна кислота, аеросил, інгібітор. За їх допомогою видаляють іржу з горизонтальних, вертикальних і стельових металевих поверхонь. Поверхню металу очищають від шарової пухкої іржі. Добре роз­мішаний очисник наносять шпателем або щіточкою шаром Завто­вшки 1...3 мм на іржаву поверхню й витримують протягом 5…30 хв.  (залежно від товщини шару іржі). Потім видаляють очисник сухою тканиною або щіткою та протирають поверхню насухо. Витрата очисника становить 1 кг/м2.

Для видалення бруду, олив та інших нерозчинних у воді забруд­нень із поверхні двигуна та агрегатів автомобілів ефективними є  рідкі автопрепарати типу автоочисника двигуна, що випускаються як у звичайній, так і в аерозольній упаковках. Автоочисник двигуна у своєму складі має бутиловий спирт, поверхнево активні речовини  уайт-спірит та ін. Перед уживанням очисник збовтують, наносять на забруднену поверхню розпилювачем або щіткою відєднавши спочатку акумуляторну батарею. Через 10... 15 хв поверхню промивають водою до повного видалення емульсії, що утворилася. Витрати  становлять 500...700 см3 на одну очистку двигуна.

Автоочисник двигуна в аерозольній упаковці дуже зручний для оброблення важкодоступних місць у двигунах повітряного охолод­ження. Перед розпиленням очисника акумуляторну батарею від'єднують. Через 1...2 хв. після розпилення поверхню промивають водою до повного видалення емульсії, що утворилася. Витрати становлять 100...150 г на очищення двигуна. Не дозволяється очищувати двигун за допомогою бензину.

Для очищення вітрового, бокового та заднього скла кузова авто­мобіля при помірних і низьких температурах (до —27 °С) застосову­ються рідкі автопрепарати типу «Автоочисник-2 скла», що має в своєму складі спирти, поверхневоактивні речовини тощо.

Скло автомобіля не рекомендується мити очисником для віконного скла. Вітрове скло чистять вручну або за допомогою обмивача. Очисник розбавляють водою у пропорції 1:5. За низьких температур (нижче —5 °С) потрібно заповняти бачок омивача нерозбавленим очисником. Для очищення скла застосовуються автопрепарати типу «Автоочисники скла» в аерозольній упаковці.

Для видалення забруднень з лакофарбових покриттів і декоративних деталей автомобілів без використання води (що особливо зручно взимку) застосовують швидкомийний засіб з силіконом. При його застосуванні на очищеній поверхні утворюється захисна плівка, що захищає лакофарбові  та гальванічні покриття від шкідливих атмосферних впливів. Засіб наносять на забруднену поверхню за допомогою губки. Через 3…5 хв. Забруднення видаляють щіткою, очищену поверхню розполіровують сухою м’якою тканиною. Витрати засобу становлять 35 г/ м2 . Для очищення лакофарбового покриття недопустимо користуватись бензином.

Автоочисники накипу ( наприклад «Авто очисник 1») – це рідкі або порошкоподібні засоби для зняття накипу із системи охолодження машин. Рідкі засоби в своєму складі мають оцтову кислоту, динатрієву сіль, етилендіамінтетраоцтову, боксиметилцелюлозу,  поверхнево активні речовини тощо. Засіб розбавляють водою у пропорції 1:7 і одержаний розчин заливають у систему охолодження. Пускають у хід двигун на 1..3 год ( залежно від кількості накипу), потім авто очисник заливають і три рази промивають систему розчинником кальцинованої соди (склянку соди на 8 л води) та гарячою або холодною водою. Витрати становлять 1 л авто очисника на 8 л води.

Для зняття нагару з головок циліндрів поршнів клапанів випускних трубопроводів і свічок запалювання двигунів використовують автоприпарат типу автоочисник нагару, який складається з розчинників ( гас, кислот тощо) і моторної оливи. Роботу виконують при прогрітому двигуні згідно з указаним на етикетці способом використання.

Для видалення льоду та інею з скла автомобіля, запобігання його обледенінню, розморожуванню замків ефективним є авторозморожувач
в аерозольній упаковці, до складу яког входять етиленгліколь, гліцерин та ін. Спочатку щіткою або тканиною видаляють шар снігу чи пухког льду, потім розпилюють засіб  на заледенілу поверхню . Відтале скло насухо протирають м’якою тканиною. Для запобігання обледенінню розморожував наносять на скло тонким рівномірним шаром. Витрати його становлять 30-40   г/ м3    

Очищення від забруднень і знежирювання фрикційних накладок, а також металевих деталей гальм і зчеплення може виконуватись аерозольним засобом типу «Стоп». Балон струшують, розпилюючи аерозоль на відстані 6…8 см на оброблювальну деталь при температурі балона нижче 15 °С . Товстий шар забруднення видаляють механічним способом.