13.5.2 Облік сум податку на додану вартість, які підлягають сплаті до бюджету та відшкодуванню з бюджету

 

Суми податку, що підлягають сплаті до бюджету чи відшкодуванню з бюджету, визначаються як різниця між загальною сумою податкових зобов'язань, що виникли у зв'язку з будь - яким продажем товарів, робіт, послуг протягом звітного періоду, та сумою податкового кредиту звітного періоду.

За дебетом субрахунка 641 “Розрахунки за податками” (субрахунок “Розрахунки за податком на додану вартість”) відображаються суми податкового кредиту з ПДВ, на які має право підприємство, а по кредиту – суми податкових зобов'язань з ПДВ.

В кінці звітного періоду обороти по кредиту та обороти по дебету субрахунка 641 зіставляються. Якщо кредитовий оборот більше від дебетового, то різниця між ними дорівнює сумі ПДВ, яка підлягає перерахуванню підприємством в бюджет. Перерахування суми ПДВ в бюджет відображається таким записом:

Дебет 641 “Розрахунки за податками”(субрахунок “Розрахунки за податком на додану вартість”)

Кредит 311 “Поточні рахунки в національній валюті”

Якщо дебетовий оборот більший кредитового, то сума різниці між ними означає суму ПДВ , яка підлягає відшкодуванню з бюджету. Зарахування на поточний рахунок суми відшкодування відображається записом:

Дебет 311 “Поточні рахунки в національній валюті”

Кредит 641 “Розрахунки за податками”

(субрахунок “Розрахунки за податком

на додану вартість”)

Приклад 13.5 За даними обліку на підприємстві э така інформація:

  •  відвантажено продукції на суму 24 000грн. ( в тому числі ПДВ – 4 000грн.);

  •  отримано від постачальника матеріали для виробництва на суму 2400 грн. (в тому числі ПДВ – 400грн.)

  •  отримано авансовий платіж від покупця на суму 3 000 грн. ( в тому числі ПДВ – 500грн), податкова накладна була виписана.

  •  перераховано постачальнику авансовий платіж за сировину в сумі 7200 грн.(в тому числі ПДВ – 1200 грн) та отримана податкова накладна;

    Розрахувати суму податку на додану вартість, яка підлягає сплаті до бюджету.

    Розв'язок:

    1) визначаємо суму податкових зобов'язань (ПЗ) з ПДВ, грн.:

    ПЗ = 4000+500 = 4500

    2) сума податкового кредиту (ПК) з ПДВ становить, грн.:

    ПК = 1200 + 400 = 1600

    3) сума ПДВ, яка підлягає сплаті до бюджету, грн. :

    4500 – 1600 =2 900

    Розглянемо на прикладах відображення в обліку сум ПДВ, у випадках, коли отримання попередньої оплати і відвантаження продукції , а також перерахування попередньої оплати та отримання матеріалів від постачальників відбувається в різних податкових періодах.

    Приклад 13.6 Виробниче підприємство отримало 12.01.2008р. на поточний рахунок в банку передоплату від покупця на суму 900 грн. Відвантаження готової продукції покупцю було здійснено 15.02.2008 р.

    Собівартість відвантаженої готової продукції дорівнює 400 грн.

    Необхідно відобразити ці події в бухгалтерському обліку.

    Розв'язок:

    1) 12.01.2008.р.– отримання авансу від покупця, грн..

    Дебет 311 “Поточні рахунки в національній валюті” 900

    Кредит 681 “Розрахунки за авансами одержаними” 900

    2) 12.01.2008.р – нарахована сума податкових зобов'язань з ПДВ, грн.:

    Дебет 643 “Податкові зобов'язання” 150

    Кредит 641 “Розрахунки за податками” 150

    (субрахунок “Розрахунки за податком на додану вартість”)

    3) 15.02.2008 – відвантаження продукції покупцю , грн..

    Дебет 361 "Розрахунки з покупцями та замовниками" 900

    Кредит 701 "Дохід від реалізації готової продукції" 900

    4) 15.02.2008р.–списання раніше нарахованих зобов'язань з ПДВ, грн.:

    Дебет 701 “Дохід від реалізації готової продукції” 150

    Кредит 643 “Податкові зобов'язання” 150

    5) 15.02.2008 – списання собівартості реалізованої продукції,грн..

    Дебет 901 "Собівартість реалізованої готової продукції 400

    Кредит 26 "Готова продукція" 400

    6) 15.02.2008 – закриття розрахунків з покупцем по отриманим авансам.

    Дебет681 "Розрахунки за авансами одержаними" 900

    Кредит 361 "Розрахунки з покупцями та замовниками" 900

    Приклад 13.7 Виробниче підприємство 10.01.2008р. відвантажило покупцю продукцію власного виробництва на суму 6000 грн. (разом з ПДВ). Собівартість реалізованої продукції 2500 грн. Оплату за дану поставку отримано 5.02.2008р. Необхідно відобразити ці події в бухгалтерському обліку.

    Розв'язок:

    1) 10.01.2008р. – відвантаження продукції покупцю , грн..

    Дебет 361 “Розрахунки з покупцями та замовниками” 6000

    Кредит 701 “Дохід від реалізації готової продукції” 6000

    2) 10.01.2008р. – нараховані податкові зобов'язання, грн..

    Дебет701 “Дохід від реалізації готової продукції” 1000

    Кредит 641 “Розрахунки за податками” 1000

    (субрахунок “Розрахунки за податком на додану вартість”)

    3) 10.01.2008р. – списання собівартості реалізованої продукції, грн.

    Дебет 901 “Собівартість реалізованої готової продукції ” 2500

    Кредит 26 “Готова продукція” 2500

    4) 4.02.2008р. – отримання оплати за продукцію від покупців, грн..

    Дебет 311 "Поточні рахунки в національній валюті" 6000

    Кредит 361 "Розрахунки з покупцями та замовниками" 6000

    Приклад 13.8 Виробниче підприємство перерахувало 05.01.2008р. передоплату вітчизняному постачальнику за комплектуючі вироби 2400 грн. (разом з ПДВ), а 07.01 2008 р. отримало податкову накладну, в якій вказана сума ПДВ – 400грн. Комплектуючі вироби були отримані від постачальника 10.02.2008р. Відобразити ці події в бухгалтерському обліку.

    Розв'язок:

    1) 05.01.2008р. – перераховано аванс постачальнику, грн..

    Дебет 371 "Розрахунки за виданими авансами" 2400

    Кредит311 "Поточні рахунки в національній валюті" 2400

    2) 07.01.2008р. – отримана податкова накладна від постачальника, грн.:

    Дебет 641 “Розрахунки за податками” 400

    (субрахунок “Розрахунки за податком на додану вартість”)

    Кредит 644 “Податковий кредит” 400

    3) 10.02.2008р. – отримання комплектуючих від постачальника, грн.:

    Дебет 202 “Купівельні напівфабрикати та 2000

    комплектуючі вироби ”

    Дебет 644 “Податковий кредит” 400

    Кредит 631 “Розрахунки з вітчизняними постачальниками” 2400

    4) 10.02.2008р – закриття заборгованості постачальника, грн.:

    Дебет 631 “Розрахунки з вітчизняними постачальниками” 2400

    Кредит 371 “Розрахунки за виданими авансами” 2400

    Приклад 13.9 Підприємство отримало від постачальників сировину 03.01.2008р.на суму 1500 грн.(в тому числі ПДВ 250 грн.).Разом з товарною накладною була отримана і податкова накладна на цю партію сировини. Оплату сировини здійснено 25.01.2008р.

    Відобразити ці події в бухгалтерському обліку.

    Розв'язок:

    1) 03.01.2008р. – отримання сировини від постачальника, грн..

    Дебет 201 “Сировина і матеріали” 1250

    Дебет 641 “Розрахунки за податками” 1250

    (субрахунок “Розрахунки за податком на

    додану вартість”)

    Кредит 631 “Розрахунки з вітчизняними постачальниками” 1500

    2)25.01.2008р. – перераховано постачальнику кошти за отриману сировину, грн.

    Дебет 631 "Розрахунки з вітчизняними постачальниками" 1500

    Кредит311 "Поточні рахунки в національній валюті" 1500

  • <Назад    Зміст    Далі>