|
Практичне заняття № 9
Тема: Діагностика економічної культури підприємства
Організаційна культура визначається як система прийнятих на підприємстві цінностей, переконань і норм, сформованих з часом під впливом різних внутрішніх і зовнішніх факторів, засвоєних або розроблених деякою групою, що виявилися досить ефективними, щоб вважатися цінними, а тому передаватися новим членам як правильний образ сприйняття, мислення і ставлення до конкретних проблем. Вона охоплює як управлінські функції, так і характеристики підприємства. Організаційна культура містить такі компоненти:
- світогляд, що направляє дії робітників підприємства відносно інших співробітників, клієнтів або конкурентів;
- культурні цінності, що домінують на підприємстві, такі як «якість продукції» або «оцінюване лідерство», символи і міфологія;
- характеристики поведінки при взаємодії людей, такі як ритуали і церемонії, а також мова, використовувана при спілкуванні;
- норми, прийняті на підприємстві, зокрема так звані «правила гри», які необхідно засвоїти будь-кому, хто стає працівником підприємства;
- психологічний клімат на підприємстві, з яким стикається людина при взаємодії з її співробітниками.
Організаційна культура проявляється в: моделі виконання робіт, моделі ділової взаємодії і моделі міжособистісного спілкування. Кожна з моделей характеризується низкою елементів.
1. Елементи моделі виконання роботи відбивають змістовні аспекти управління та виконання: яким чином приймаються стратегічні, тактичні й оперативні рішення на підприємстві? Чи є всередині підприємства угруповання з різними цілями? Яка адміністративна структура підприємства?
Яким чином цілі й завдання кожного рівня доводяться до виконавців? Як організована функціональна взаємодія на підприємстві? Який ступінь свободи й ініціативи виконавців на різних рівнях, наскільки вони беруть на себе відповідальність? Як здійснюється контроль за досягненням цілей і виконанням завдань та їх оцінювання? Які вимоги до якості та ефективності праці, як оцінюються та компенсуються витрати співробітників? На підставі яких даних проводяться зміни в системі управління підприємством? Як часто відбуваються нововведення, удосконалюються технології, впроваджується нова техніка?
2. Елементи моделі ділової взаємодії визначають, в якій формі здійснюється ділова комунікація між співробітниками, як здійснюється передача інформації? У якому вигляді передається інформація? Як проводяться наради? Як робляться доповіді й повідомлення? Як відбуваються обговорення?
3. Елементи, що визначають моделі міжособистісного спілкування: Чи склалися на підприємстві групи з подібними захопленнями? Наскільки співробітники цікавляться особистим життям інших і розповідають про свої успіхи, проблеми, захоплення? З чого починається робочий день? Як прийнято проводити перерви? Як прийнято проводити час поза роботою?
Описати культуру підприємства можна за такими складовими:
1. Організаційні механізми (процедури, правила, інструкції) – через критерії і процедури відбору; систему мотивації; структуру повноважень, стандарти роботи; навчання і розвиток персоналу; формалізацію відносин; механізм прийняття рішень; структуру комунікацій; чіткість у розподілі функцій;
2. Персонал як носій організаційної культури через цінності, характер взаємин; ставлення до організації; ставлення до роботи; кваліфікацію; якість роботи тощо.
Корпоративна культура, орієнтована на ролі. У центрі уваги – процедури і правила. Особливо виділяються ієрархія і статус. Працівники просуваються по службі чітко визначеними кар'єрними шляхами. Цінності – стабільність, респектабельність, компетентність. Організація не може швидко адаптуватися до змін, їй бракує гнучкості.
Корпоративна культура, орієнтована на завдання. У центрі уваги – гнучкість, швидкість, здатність діяти в нових ситуаціях й адаптуватися до них. Структурні функції й дії організації оцінюються залежно від внеску в надзавдання. Влада вважається законною, якщо вона заснована на відповідних знаннях і компетенції. Кар'єра працівника залежить від здатності справлятися з більш складними змінами й завданнями.
Корпоративна культура, орієнтована на людину. Сама організація – це засіб для виконання бажання її членів. У центрі уваги – уміння і потенціал окремих працівників. Кар'єра працівника залежить від якості його роботи й досягнень.
Корпоративна культура з орієнтацією на владу (силу). У центрі уваги – зростання організації, намагання стримувати навколишнє оточення, угамування опору. Керівники докладають усі зусилля, щоб установити абсолютний контроль над підлеглими. Працівники борються за стратегічні посади, кар'єра складається відповідно до їх положення.
Організації з культурою, орієнтованою на владу, зображені у вигляді павутини. У них існує тільки один центр влади. Результати є головними критеріями успіху. Гарний співробітник цієї організації старанно працює, додержується всіх вказівок і робить тільки свою роботу відповідно до інтересів людини в центрі влади.
Організації з рольовою культурою зображені у вигляді грецького храму. Міць такої організації полягає в колонах – функціонуючих відділах, що координуються верхівкою грецького храму. Домінують логіка й раціональність. Підтримка справ і поліпшення системи мають більше значення, ніж гнучкість і спритність. Спеціалізація завдань, опис роботи, процедури відіграють величезну роль.
Організації з культурою, орієнтованою на завдання, зображені у вигляді гри. Співробітники організацій такого типу прагматичні й готові пристосовуватися до вимог роботи. Для того, щоб поліпшити якість роботи, вони об’єднуються в групи. Це – культура груп експертів. Організації, орієнтовані на індивідуальну культуру, зображені у вигляді протоплазми. Основна проблема – невизнання влади організації. В організаціях з такою культурою структури й технологічні операції зведені до мінімуму.
Модель АGIL (аdaptation (адаптація); gоаl-sееkіng (досягнення цілей); іntegration (інтеграція); lеgасу (легітимність), розроблена Т. Парсоном, виходить з того, що цінності організаційної культури є найбільш важливими інструментами реалізації функцій цієї моделі, й оцінює зв'язок між культурою та результатами діяльності підприємства.
По-перше, адаптивна культура здатна бути каталізатором змін. Цінності, підтримувані адаптивною культурою: довіра, схильність до ризику, підприємництво, креативність, інновації і т. д. По-друге, культура повинна бути адекватною поставленим цілям, допомагати реалізувати обрану стратегію, досягати поставлених цілей. По-третє, організація повинна мати здатність розвивати й підтримувати систему визначених внутрішніх взаємин між своїми членами. По-четверте, культуру повинні підтримувати більшість співробітників, а діяльність організації повинна бути законною і визнаною суспільством.
Г. Хофстед розробив модель, яка порівнює культури різних країн за нижченаведеними чотирма параметрами.
1. Індивідуалізм/колегіальність (IND). Індивідуалізм припускає, що людина діє, виходячи зі своїх власних інтересів, а також інтересів найближчих їй людей. Організація піклується про задоволення запитів співробітника, вимагаючи від нього, у свою чергу, повного та безумовного підпорядкування.
2. Зона влади (Роwег Dіstапсе, РDІ). Сфера поширення влади як елемента культури визначається простором, у межах якого навіть найменш наділений владою співробітник в організації усвідомлює нерівноправність у розподілі влади. Всередині підприємства цей критерій охоплює виплати, право власності, атрибути посади.
3. Зменшення (усунення) невизначеності (Uncertainty Аvоіdаnсе, UІА). Суспільні правила, розпорядження, норми поведінки покликані допомогти членам організації й суспільства зменшити невпевненість та невизначеність. Проте культура, позбавлена сприйняття невизначеності, відрізняється активністю, агресивністю та нетерпимістю.
4. Мужність/жіночність (МАS). Індекс мужності демонструє те, наскільки організація віддає перевагу чоловічим цінностям (самоствердження, успішність, матеріальний успіх, конкуренція, честолюбство) у порівнянні з жіночими (професійна безпека, підтримка соціальних контактів, якість життя).
Кожна організація повинна розробити й прийняти свій кодекс організаційної культури, де варто відбити характерне для неї вставлення до законності, якості продукції, фінансів, виробничих зобов'язань, розподілу ділової інформації, персоналу і т. д. Крім цього, модель необхідно періодично аналізувати в зв'язку з успіхами чи невдачами й перебудовувати відповідно до мінливих вимог до роботи конкретної організації.
Завдання для розв’язування
Завдання 1
Дослідження соціально-психологічного клімату в колективі. Зробити висновки щодо соціально-психологічного клімату в колективі (навчальній групі) на підставі аналізу показаних у таблиці 9.1 ситуацій.
Таблиця 9.1. – Ситуаційні завдання
Ситуація |
Ні |
Скоріше ні |
Скоріше так |
Так |
У разі зривів, невдач, порушень в моїй фірмі завжди йде активний пошук винних |
|
|
|
|
Значна кількість співробітників намагаються убезпечити себе доповідними записками та іншими паперами |
|
|
|
|
Доступ до інформації залежить від займаного положення робітника (в очах керівництва), а не від його функцій |
|
|
|
|
Немає ясності, які цілі ставить перед собою фірма, група. Цілі невідомі багатьом |
|
|
|
|
Якщо припущена помилка, про це першим дізнається не винний робітник, а його керівник або колеги |
|
|
|
|
Панує «егоїзм групи» |
|
|
|
|
Співробітники рідко вважають, шо прийняті рішення стосуються їх. Скоріше вони сприймають ці рішення не як свої, а як «Що, начальники не знають, куди це все веде?» |
|
|
|
|
Спокійно та планомірно зайнятися роботою вдається після робочого дня. До цього завжди є щось більш важливе |
|
|
|
|
Більшість керівників не будують управління на колегіальній основі. Прямо або непрямо вони дають зрозуміти, що віддають перевагу «ясній» системі: «наказ-виконання» |
|
|
|
|
Продовження таблиці 9.1
Коли мова йде про керівників, звичайно кажуть «Вони там, нагорі»
|
|
|
|
|
Конфлікти частіше виникають з дрібниць |
|
|
|
|
Наради тривають вкрай довго та часто завершуються безрезультатно |
|
|
|
|
Наскільки добре робітник справляється зі своїми обов’язками, він дізнається вкрай рідко. Він навіть не знає, за якими критеріями оцінюється його праця
|
|
|
|
|
Важко та майже безперспективно висувати нові ідеї та пропозиції щодо вдосконалення виробничих процесів |
|
|
|
|
Ентузіазм у роботі — рідкість
|
|
|
|
|
У загальному вигляді співробітники поділяються на два види: «старики» (люди першого призову), «піонери» та «новаки» |
|
|
|
|
Багато співробітників «окопуються», зайняті підстрахуванням «на всі випадки життя», використовуючи для цього свої посади та виявляючи пильність стосовно своїх прав |
|
|
|
|
Коли оцінюється робота, то найчастіше це відбувається на підставі емоцій та поверхових спостережень |
|
|
|
|
Багатьох співробітників мучить думка навіщо вони так довго вчились тому, що не дають застосувати. Вони відчувають, що не можуть показати, на що вони здатні |
|
|
|
|
Співробітники не завжди усвідомлюють, що втрати часу та недобросовісна робота загрожують інтересам фірми та їх власним |
|
|
|
|
Робітники здебільшого не бажають колективного управління. Вони не хочуть знати, куди йде фірма, бажають робити те, що їм укажуть, та не хвилюються, якщо ці вказівки виявились хибними |
|
|
|
|
Завдання 2
Дослідження психологічної атмосфери в навчальній групі. Заповнити таблицю 9.2 та зробити висновки щодо психологічної атмосфери в навчальній групі (відповідь за кожним з 10 пунктів шкали оцінюється зліва направо у межах від 1 до 8 балів).
Таблиця 9.2 – Дослідження психологічної атмосфери в групі
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
1. Дружелюбність |
|
|
|
|
|
|
|
|
Ворожість |
2. Згода |
|
|
|
|
|
|
|
|
Незгода |
3. Задоволеність |
|
|
|
|
|
|
|
|
Незадоволеність |
4. Продуктивність |
|
|
|
|
|
|
|
|
Непродуктивність |
5. Теплота |
|
|
|
|
|
|
|
|
Холодність |
6. Співробітництво |
|
|
|
|
|
|
|
|
Неузгодженість |
7. Взаємопідтримка
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Недоброзичливість |
8. Захопленість |
|
|
|
|
|
|
|
|
Байдужість |
9. Цікавість |
|
|
|
|
|
|
|
|
Нудьга |
10. Успішність |
|
|
|
|
|
|
|
|
Безуспішність |
Питання для обговорення
- Чи може підприємство «бути культурним» в умовах перехідного періоду до ринкових умов господарювання?
- Які основні ознаки «культурно-гармонійної» вітчизняної організації?
- Чи доцільне використання культурологічного підходу до діагностування вітчизняних підприємств?
Запитання для самоперевірки знань
- Які вихідні принципи та особливості психологічного й культурологічного підходів в управлінні?
- Які основні ознаки культурної корпорації?
- Які функції на рівні корпорації виконує економічна культура?
- Які методи, прийоми та способи використовують при проведенні культурологічної діагностики?
- Які основні особливості проведення культурологічної діа-
гностики?
|
|