10. У
ЛІКАРНІ. В АПТЕЦІ
Завдання 1. Прочитайте та
запишіть слова. З’ясуйте їх
значення.
Ліки, лікувальний,
лікарський, лікарська трава,
лікарня, лікарняний,
лікарняна палата, лікар,
стоматолог.
Лікувати, вилікувати
кого, що;
лікуватися
де, у кого.
Хворіти, захворіти; хвороба,
хворий (хвора, хворі),
одужати, одужувати;
Вживати
ліки, міряти тиск, відчувати
біль, почувати себе
(почуватися) добре (погано),
покласти хворого у лікарню,
виконати поради лікаря,
прохолодний душ, міцний чай,
народна медицина (народні
засоби лікування), розчин
соди, склянка води, стан
здоров’я, пульс, компрес,
епідемія.
Завдання 2. Поясніть, як
утворилися ці слова.
Головний, чайний, зубний,
нервовий, денний,
мінеральний, голодування,
слабкість, тепловий,
сонячний, морський.
Н.
лікарня
аптека
ліки
лікар
здоров’я
…
…
…
…
…
…
Завдання 4.
Прочитайте діалоги.
В аптеці
1.
–
Які у вас є ліки від грипу (простуди,
кашлю, головного болю,
болю в животі, високого
тиску)?
–
У нас є
фервекс, амізон
(лікарські трави, цитрамон,
но-шпа).
2.
–
Дайте, будь ласка, морську
сіль.
3.
–
Як треба вживати ці ліки?
Після їди?
–
Ні, краще за 30-40 хвилин до
їди.
–
Як часто треба вживати ці
ліки?
–
Тричі на день протягом
місяця.
4.
–
Які у вас є полівітаміни?
–
“Теравіт”,
“Ундевіт” та “Multi-tabc”.
5.
–
Чи є у вас
анальгін?
–
Звичайно, є.
6.
–
Що у вас є від зубного болю?
–
Солпадеін.
Цей препарат знімає біль.
Завдання 5. Прочитайте
діалоги
“У лікарні”.
1.
–
На якому поверсі кабінет
головного лікаря?
–
На третьому.
2.
–
Де приймає хірург?
–
У двадцять першому кабінеті.
3.
–
Я погано бачу. Можна
замовити у вас лінзи?
–
Можна. Лікар-окуліст
прийматиме з дев’ятої години.
Зачекайте.
4.
–
Будь ласка, поміряйте мені
тиск.
Мабуть,
він у мене зараз дуже
низький.
–
90/50 мм рт.ст.
–
Я часто відчуваю слабкість,
головний біль.
–
Коли у вас болить голова?
–
Після сну та після важкої
праці. Болить по кілька
годин на день. Що ви
порадите мені?
–
Спіть не менше 8 годин.
Вранці обов’язково робіть
зарядку,
приймайте холодний душ. Їжте
не менше 4-5 разів на день.
Можете пити каву, міцний
чай, вони стимулюють
діяльність серця. Вам
потрібні вітаміни групи В та
вітаміни С. Перед сном
гуляйте. На ніч не пийте
міцного чаю, не їжте багато.
Завдання 6. Прочитайте
діалоги “Телефонна розмова”.
Останній діалог перекажіть.
1.
–
Алло! Миколо Сергійовичу!
–
Слухаю.
–
Добрий день. Це Олена. Як
почуває себе ваша дружина?
Чи поклали її у лікарню?
–
Викликали швидку допомогу.
Відвезли до лікарні.
–
До якої?
–
До першої. Вона у
хірургічному, у шостій
палаті.
Це на другому поверсі. Але
туди пускають лише після
шістнадцятої години.
–
Що їй можна принести?
Мед вона їстиме?
А банани?
–
Гадаю, що їстиме.
–
Тоді після роботи я зайду до
неї. Все буде гаразд. До
побачення.
–
Дякую. На все добре.
ІІ.
–
Алло! Це
27-20-12?
–
Так.
–
Покличте, будь ласка, Олену
Семенівну.
–
Я вас слухаю.
–
Здрастуй, Олено! Це Ніна. Я
тільки-но повернулася з
Києва. Приходь до мене.
–
Краще ти приходь. У мене
дочка захворіла.
–
Що з нею?
–
Болить горло. Температура 38о.
Викликала лікаря.
Він порадив лікуватися
народними
засобами.
–
Я принесу їй апельсинів. Хай
п’є тепле молоко
з медом.
–
Я ще не купила молока. Даю
їй полоскати горло теплим
розчином соди: одну чайну
ложку на склянку води 5
разів на день.
–
Зроби на 2 години компрес.
Мені
добре
допомагають гарячі ванни для
ніг. На 20 хвилин опускаю
ноги
у відро з водою до 40о,
додаю гарячої води. Одразу
лягаю спати. Вранці почуваю
себе набагато краще.
ІІІ.
–
Алло! Це Андреа?
–
Так. Луісе,
ти? Привіт.
–
Радий почути твій голос.
–
Чому ти такий веселий?
–
Був у стоматолога.
–
Хіба це причина для радості?
–
Так у нього сьогодні
вихідний день. Розумієш?
–
Алло! Швидка? Прошу прислати
допомогу. Дуже погано
людині. Вона без свідомості.
Вулиця Шевченка, будинок
сім, квартира десять.
–
...
–
Пульс є, але дуже слабкий.
–
...
–
Добре. Виконаю ваші поради.
Чекаю.
ІІ.
–
А ось і лікар! Заходьте,
будь ласка, сідайте!
–
Добрий
день. Хто у вас погано
почувається?
–
...
–
Що у вас болить?
–
...
–
Зараз подивимося. Покажіть
своє горло. Це не ангіна і
не грип. Мабуть, з’їли
щось холодне?
–
...
–
Вам треба ...
–
...
–
Я написав, які ліки потрібні,
вони є у кожній аптеці.
–
За два-три дні ви одужаєте.
–
...
Завдання 9. Слова, що стоять
в
дужках, поставте у потрібній
формі.
1.
Найкращим для сну є час від
(одинадцята година) вечора
до (сьома) година ранку.
2.
Добре спати у (кімната), де
температура не вища за 17-18оС.
3.
Людина реагує на зміни (атмосферний
тиск)
4.
Я хочу знати про стан (ваше
здоров’я).
5.
В яблуках багато (залізо) та
(калій).
6.
Шоколад стимулює діяльність
(нервова система) та (серце).
7.
Денна норма вживання (мед) –
80-100 (грами).
8.
У рибі багато (мінеральні
солі).
9.
Вітаміну С у (зелена цибуля)
вдвічі більше, ніж у (яблука).
10.
Нормальний
пульс – 60-80 ударів за (хвилина).
Завдання 10. Поясніть, яким
хворим лікар дає поради:
1.
Вам потрібно більше їсти
овочів та фруктів.
2.
Вам не можна пити багато
води.
3.
Цей зуб краще видалити.
4.
Необхідно більше ходити.
Завдання 11. Замість крапок
поставте потрібні дієслова.
Людина багато ... на сонці.
У неї тепловий (сонячний)
удар. Хворого треба ... у
холодне місце, ... одяг, ...
на голову холодний компрес,
дати ... холодної води.
Завдання 12. Поясніть зміст
висловлювань.
1.
Бережи одяг, доки новий, а
здоров’я – доки молодий.
2.
Хворобу легше відвернути,
ніж її лікувати.
Завдання 13. Прочитайте
речення. Поставте до них
запитання.
3. Тисячі операцій зробив В. П. Філатов разом зі своїми учнями. 4. Багатьом людям Філатов повернув радість бачити світ.
5. Видатний учений Д. К. Заболотний народився недалеко від Вінниці. Заболотний допомагав людям боротися з чумою. 7. Чуму називали “чорною смертю”. 8. Від чуми колись помирали мільйони людей.
Завдання 14. Дайте відповіді
на запитання.
1.
Що
ви
порадите
людям,
щоб не
захворіти на грип під час
епідемії?
2.
Як
боряться з епідеміями у
вашій країні?
3.
Яких
відомих лікарів-хірургів ви
знаєте?
4.
Які хвороби
загрожують людству у наш час?
5.
Чи надавали ви кому-небудь
першу
медичну
допомогу?