3.4.1 Комунікація як ключова функція управління людьми
Суть комунікативної функції керівництва полягає в тому, що поза спілкуванням з учасниками взаємодії неможливе розв’язання управлінських завдань, прийняття управлінських рішень, професійне зростання керівника та його співробітників. Без спілкування керівника із співробітниками, без взаємного обміну ідеями, думками та інформацією не може бути справжньої взаємодії, а отже й управління.
Управлінська діяльність керівника здійснюється в умовах спільної активності, взаємодії та діалогу і полягає у розв’язанні управлінських завдань засобами комунікації (спілкування), у передаванні знань і досвіду учасникам взаємодії, способі організації системи стосунків на рівнях “керівник – підлеглий”, “керівник – група”, “керівник – інші керівники” тощо, а також у створенні умов для розвитку особистості [38].
Керівник здійснює комунікацію і коли розмовляє по телефону, і коли проводить оперативну нараду, співбесіду чи бере участь у ділових переговорах, і коли розв’язує конфліктну проблему тощо. В кожній ситуації успіх визначається якістю спілкування, умінням керівника слухати й передавати інформацію, здатністю зрозуміти співрозмовника. Йдеться про широкий діапазон комунікативних знань, умінь і навичок, необхідних керівнику для управлінської діяльності.
Змістом управлінського спілкування є обмін інформацією, організація керівником взаємодії та взаєморозуміння, які неможливі без взаємного сприйняття, міжособистісних взаємовпливів. Спілкування в управлінні – важливий інструмент розв’язання основних управлінських функцій: організації, мотивації, планування і контролю.
Аналіз комунікативної природи управління людьми дає можливість визначити такі його особливості [38]:
– в управлінському процесі все перебуває у взаємодії та єдності – комунікації;
– комунікація як функція управління наділена інтегрувальною здатністю, що забезпечує реалізацію інших функцій;
– спілкування є принципово соціальним і діалогічним феноменом;
– керівник і підлеглий у процесі обміну інформацією, взаємодії та взаємного сприйняття є активними учасниками спільної діяльності;
– управлінська діяльність здійснюється в конкретному соціально-психологічному просторі, охоплюючи відносини всередині організації та її зовнішні зв’язки;
– у процесі управління реалізується комунікативний потенціал учасників спільної діяльності та спілкування;
– ефективність комунікації зумовлюють характер управлінської діяльності, індивідуальні психологічні особливості учасників взаємодії, вибірковість відносин, рівень групової сумісності та ін.;
– керівник і підлеглий за комунікативного підходу до управління постійно перебувають у процесі комунікації;
– процес управління є не тільки контактом з людиною або групою людей, а й комплексом прихованих проблем, конфліктів, бар’єрів комунікативного процесу, який утворює смислову тканину згоди – незгоди, довіри – недовіри, поваги – неповаги та ін.
Неправильна форма управлінського спілкування породжує негативні реакції учасників взаємодії, серед яких:
– незадоволеність від належності до установи, в якій відбувається процес діяльності;
– незадоволеність від процесу роботи;
– виникнення інтриг та конфліктів;
– накопичення невисловлених образ;
– невизначеність стосунків тощо.
Основні поняття і ключові слова: комунікація, спілкування, діалог, взаємодія.