3.4 Комунікативні засади управління людьми
3.4.3 Етико-психологічні основи ділових взаємин керівника з підлеглими
Ефективність, успіх роботи організації, який багато в чому залежить від її керівників, визначаються їхніми психологічними і моральними якостями. Не
випадково американці кажуть, що краще витратити десять тисяч доларів на пошуки розумного, вихованого менеджера, який вміє працювати з людьми, аніж потім
витрачати сто тисяч доларів через поганого керівника, який не може встановити нормальні стосунки з працівниками та клієнтами [67].
Американськими ученими К. Томасом і Р. Кілменном розроблена методика, яка дає змогу менеджеру обирати стратегію поведінки і спілкування в
організації [67].
-
Протистояння (суперництво)
– керівник намагається залишити за собою командну роль як щодо підлеглих, так і щодо партнерів, виходячи зі своєї мотивації досягнення успіху і бажання
впливати на інших. Це сприяє отриманню високих результатів при виконанні поставленого завдання, але людські взаємини при цьому не будуть теплими.
-
Партнерство
– керівник прагне отримати позитивний результат, враховуючи не тільки власні інтереси, а й інтереси інших. Така стратегія є ефективною, бо вона
вибудовується на основі поваги до людей.
-
Компроміс
– керівник прагне досягти успіху, займаючи середню позицію між протистоянням та партнерством. Однак для виконання поставлених завдань ця стратегія не
завжди є результативною.
-
Уникнення
– керівник прагне уникнути відповідальності за постановку та реалізацію завдань. Це буває при його недостатній професійній компетентності.
-
Прилаштування
– керівник не виявляє ні активності, ні зацікавленості, ні волі, щоб організувати роботу інших людей найкращим чином й отримати позитивні результати.
На практиці спілкування менеджера-керівника з підлеглими відбувається у відповідних формах [67]:
-
субординаційній.
Найчастіше такої форми спілкування дотримується керівник, призначений зверху. Він або не дуже вирізняється інтелектуальними характеристиками, або,
навпаки, тисне на всіх своїми інтелектуальними перевагами. Для цієї форми характерним є дотримання дистанції між керівником та підлеглими;
-
службово-товариській.
Це спілкування відповідає встановленим службовим ролям і розмежуванню професійних повноважень. Таке спілкування керівника характеризується повагою
до підлеглих, сприяє зміцненню корпоративної культури в організації. Завдяки цьому керівник забезпечує собі відповідний імідж і повагу підлеглих;
-
дружній.
У разі такої форми спілкування відбувається “розмивання” відносин між керівником і підлеглими, втрачається контроль за виконанням професійних
обов’язків та станом виробництва.
Вибір стратегії і тактики поведінки та спілкування керівника повинен визначатися завданням менеджменту.
У менеджера часто бувають ситуації, коли доводиться критикувати підлеглих, робити їм зауваження. Менеджеру слід навчитися критикувати людей таким
чином, щоб не викликати у них образу і гнів. Дослідження показують, що найкраще сприймають люди конструктивну критику, в якій є підтекст про повагу до
людини та віра в її здібності, знання та досвід.
У світовій практиці менеджменту є правила, які забороняють певні дії керівників, бо ті порушують етичні або морально-психологічні вимоги до спілкування.
Серед них такі [67]:
-
не можна впливати на підлеглих нищівною критикою;
-
не слід шукати винних, краще шукати причини і шляхи подолання недоліків;
-
не можна принижувати гідність людини, треба аналізувати її дії;
-
не можна висувати претензії до працівника у присутності інших, краще висловлювати їх наодинці;
-
не слід боятися хвалити підлеглого, бо успіх окрилює;
-
у разі негативної оцінки мову слід вести лише про результати діяльності працівника, а не про його особистість;
-
не варто обмежувати самостійність і свободу людей, слід довіряти їм і сприяти розвитку у них ініціативи, бажання генерувати ідеї та ін.
Основні поняття і ключові слова:
стратегія і тактика поведінки і спілкування в організації.