3.6. Служба психологічної підтримки |
Соціальні та психолого-педагогічні передумови роботи психологічної служби Надзвичайно важливу допомогу в роботі куратора відіграє співпраця зі Службою психологічної підтримки, без якої важко уявити сучасний вищий навчальний заклад. Кабінет Психологічної допомоги функціонує в Центрі культурології ВНТУ з 1990 року. Врахувавши значний позитивний досвід роботи, накопичений за період багаторічної роботи служби психологічної допомоги, розширення масштабів і обсягу робіт, наказом ректора № 6 від 21.01.05 р. була створена “Служба психологічної підтримки” в дещо новому форматі. Необхідність створення психологічної служби викликана також соціальними, економічними та політичними реаліями сучасної України, які характеризуються процесами нестабільності, протистояння, а також необхідністю пристосування до більш жорстких вимог соціуму. Це ще більш посилюється ситуацією конкуренції, безробіттям, зміною в панівній у суспільстві системі соціальних цінностей і норм, що потребує підвищення рівня психологічної культури для успішної протидії цим негативним впливам. Психологічна служба ВНТУ має працювати як частина загальнодержавної психологічної служби системи освіти України, що започаткована в 1991 році в Інституті психології Академії наук України. Фахівцями Інституту психології розроблена концепція національної соціально-психологічної служби, реалізацією якої і є факт створення психологічної служби ВНТУ. Адміністрація і колектив Вінницького національного технічного університету прагнуть досягти найвищого рівня не тільки в змісті та у формах навчання, а також у створенні позитивного, гуманістично-орієнтованого культурного та психологічного середовища для студентів і викладачів. Основні завдання психологічної служби тісно пов’язані із завданням підготовки висококваліфікованого фахівця, що не лише володіє необхідним обсягом теоретичних знань, умінь та навичок, а й має необхідні професійно значущі особистісні якості, що дають йому змогу успішно адаптуватися до майбутньої професійної діяльності, прагнути до фахового та особистісного самовдосконалення. Високий професіоналізм в сучасному світі завжди передбачає необхідний рівень знань, умінь і навичок і в сфері міжлюдських відносин, психології людини і соціальної групи. Додаткові труднощі викликає і той факт, що багато викладачів технічних ВНЗ не мають спеціальної педагогічної та психологічної освіти. Наслідком цього є непорозуміння, навіть конфлікти, у спілкуванні студентів і викладачів, членів вузівських кафедр, виникнення психологічних проблем у професійній діяльності. Низька психологічна культура студентів сприяє прояву внутрішніх та міжособових конфліктів, веде до особистісних дисгармоній, тривоги, негараздів у навчанні та оволодінні професією. Саме для вирішення цих проблем, поряд з існуючими структурами, у виші мають бути спеціалізовані служби, що сприяють успішному психологічному забезпеченню навчально-виховного процесу. адже період навчання у ВНЗ є часом професійної ідентифікації та професійної адаптації майбутніх фахівців. Такою службою і є психологічна служба ВНТУ, діяльність якої передбачає: 1) створення у вузі певних умов для особистісного зростання та професійного становлення студентів; 2) запровадження новітніх педагогічних досягнень; 3) створення демократизації навчального процесу; 4) адаптації умов навчання і виховання у вузі до вимог Болонської конвенції; 5) вдосконалення існуючих і створення нових умов для підвищення рівня психологічної культури та психологічної захищеності особистості. Пропонована концепція психологічної служби спирається на лист Міністерства освіти і науки України “Про внесення змін і доповнень до нормативів чисельності практичних психологів та соціальних педагогів навчальних закладів” № 1/9 – 385 від 18.08.2003 р. робота психологічної служби здійснюється на базі існуючої у Центрі культурології і виховання студентів “Служби психологічної підтримки”, при її тісній співпраці з іншими структурними підрозділами ВНТУ, зокрема з Методичною радою ВНТУ, загальноуніверситетською Радою з виховної роботи, Радою з питань гуманізації та гуманітаризації освіти, Об’єднанням кураторів, деканатами, колективами кафедр культурології, соціології, педагогіки та психології, фізвиховання, студентською радою, Інститутом інтеграції навчання з виробництвом, Інститутом магістратури аспірантури та докторантури, колективом санаторію-профілакторію “Супутник”. Завдання та принципи психологічної служби Основною метою та стратегічним завданням психологічної служби є практична реалізація принципів гуманізації, що здійснюється у системі вищої освіти України, а також створення передумов для вдосконалення навчального процесу. Завдання психологічної служби:
Основним принципом роботи служби є практична реалізація підходу до людини як до вищої цінності суспільства, яка передбачає допомогу у вирішенні психологічних проблем особистості в процесі самопізнання та самовдосконалення, що особливо актуально в сучасних соціально-економічних умовах, які нерідко викликають душевний дискомфорт, страх перед сьогоденням та майбутнім, формують комплекс особистісної та соціальної меншовартості. Принципи та умови діяльності психологічної служби:
Форми та види роботи психологічної служби Формами роботи психологічної служби є:
В основу концепції служби покладений принцип: “Пошук духовного шляху особистості в сучасному світі як практична проблема”. Він реалізовується через такі конкретні напрямки роботи:
Робота служби психологічної підтримки здійснюється завдяки таким видам роботи:
В студентських гуртожитках університету працюють висококваліфіковані практичні психологи, які здійснюють індивідуальне консультування, переважно у вечірній час, та проводять зустрічі, тренінги, бесіди зі студентами, студентським активом в спеціально призначених приміщеннях, облаштованих в кожному гуртожитку. Окрім того, практичні психологи працюють зі студентами, які не проживають в гуртожитках, а також із співробітниками і викладачами-кураторами ВНТУ в приміщенні служби психологічної підтримки. Форми роботи: індивідуальні консультації, бесіди, тренінги. |