Перевірка навичок, знань та вмінь здійснюється через контроль навчання, який сприяє виявленню успішності навчання кожного учня, розкриттю причин слабкого засвоєння учнями окремих частин матеріалу; вжиттю раціональних заходів для ліквідації недоліків навчального процесу в роботі як учнів, так і учителів.
Функції перевірки
Контролююча – для здійснення цілеспрямованого керування процесом навчання і вивчення ефективності методів і способів навчання необхідний оперативний зворотний зв’язок.
Навчальна – перевірка сприяє глибшому засвоєнню програмного матеріалу, здійснюються систематизація та закріплення знань.
Виховна – контроль привчає до систематичної роботи, дисципліни, сприяє формуванню відповідальності, активності, самостійності, допомагає розібратись у собі. Одночасно робить можливим розвиток негативних рис особистості (догоджання, лицемірство, брехливість). Ось чому засобами контролю слід користуватися майстерно, тактовно, морально.
Розвивальна – у процесі виконання завдань учні самостійно роблять висновки, узагальнення, застосовують знання у змінених або нових ситуаціях, вчаться вирізняти головне, відтворювати інформацію тощо.
Види перевірки:
Попередній контроль використовується для вивчення підготовки учнів на початку навчального року, в новому для вчителя класі, щоб дидактично цілеспрямовано організувати процес навчання.
Поточний контроль здійснюється вчителем під час повсякденної навчальної роботи.
Періодичний контроль проводиться, зазвичай, після вивченого розділу програми з урахуванням даних поточного контролю.
Підсумковий контроль здійснюється наприкінці навчального року, а також після закінчення курсу навчання.
Методи перевірки:
-спостереження за навчальною роботою учнів;
усне опитування;
письмовий контроль;
комбіноване опитування (коли вчитель одночасно запрошує для відповіді кількох учнів, один з яких відповідає усно, один-два готуються до відповіді біля дошки);
тестовий контроль;
програмований контроль;
самоконтроль;
іспити.
Основні поняття і ключові слова: дидактика, перевірка знань, функції, види, методи перевірки знань.