РОБОЧА СИЛА



Завдання 1. Прочитайте імена відомих економістів. Згадайте, що ви про них знаєте? У які часи вони жили і працювали? Назвіть їхні найвідоміші наукові праці?

Карл Маркс
Д. Рікардо
Адам Сміт
У. Петті
П. Самуельсон
Дж. Кейнс


Завдання 2. Прочитайте та запишіть слова, з якими ви познайомилися на попередніх заняттях. Уточніть їх значення. До виділених слів доберіть синоніми.

Б...гатство, в...артість, виг...товлення, ді...льність, зді...снювати, зл...вок, конк...ренція, нагр...мадження, оп...рація, підпр...ємець, п...даток, прих...льник, рівн...вага, регул...вання, ск...рб, та...мниця.

Завдання 3. Прочитайте та запишіть слова. З'ясуйте їх значення.

Виховання,с.р.
засіб, ч.р.
існування, с.р.
концепція, ж.р.
погляд, ч.р.
поняття, с.р.
послуга, ж.р.
співвідношення, с.р.
творець, ч.р.
утримання,с.р.


Аналогічний, доцільний, необхідний, працездатний, свідомий.
Завдання 4. Утворіть та запишіть прикметники.

Зразок: світ - світовий, світова, світове.
Воля
життя
основа
- ...
- ...
- ...
економіка
захід
природа
- ...
- ...
- ...
ринок
свідомість
фізика
- ...
- ...
- ...


Завдання 5. Провідміняйте словосполучення. Складіть та запишіть реченння.

Н.
економічна
думка;
ринкова ціна;
свідома праця;
природні умови.
... ... ... ... ... ...


Завдання 6. Прочитайте та запишіть дієслова. З'ясуйте їх значення. Складіть словосполучення.

Вважати
виділяти
визнавати
дотримуватися
зазначати
заперечувати
застосовувати
збігатися
коливатися
розглядати
розпоряджатися
стверджувати



Завдання 7. Утворіть форми доконаного виду. Складіть та запишіть речення.

Зразок: читати - прочитати


Виділяти
визнавати
заперечувати
застосовувати
- …
- …
- …
- …
називати
розглядати
купувати
позичати
- …
- …
- …
- …


Завдання 8. До дієслів доберіть спільнокореневі іменники. Уточніть їх значення та запишіть.
Зразок: читати - читання
Виділяти
визнавати
дотримуватися
заперечувати
- ...
- ...
- ...
- ...
коливатися
розпоряджатися
стверджувати
- ...
- ...
- ...


Завдання 9. Складіть словосполучення та запишіть їх.

Вважати чим
заперечувати що
збігатися з чим
назвати чим
розглядати що
(основа; засіб існування);
(точка зору; процес діяльності);
(думка; теорія; погляди);
(об'єкт; ім'я);
(проблема; теорія; ціна).


Завдання 10. Провідміняйте дієслова. Утворіть форми майбутнього часу і складіть з ними речення.

Я вважаю; заперечую; позичаю; розглядаю

Завдання 11. Прочитайте речення. Слова в дужках поставте у потрібній формі.

1. Уперше працю назвав (об'єкт) купівлі-продажу У. Петті. 2. А. Сміт основою (заробітна плата) вважав вартість (засоби) існування. 3. Ринкова ціна коливається навколо (природна) під впливом природного (рух) населення. 4. К. Маркс вважав, що (праця) не можна продати. 5. Іншими (форми) доходу він називає прибуток. 6. Ця позиція значною мірою збігається з (погляди) К. Маркса. 7. Цю (категорія) визнають і деякі західні економісти. 8. Робітник є (власник) своєї (робоча) сили і може розпоряджатися (вона).
Завдання 12. Прочитайте текст. Складіть та запишіть простий номінативний план.

РОБОЧА СИЛА



Світова економічна думка називає різні об'єкти купівлі-продажу того товару, який є єдиним творцем продуктів. Найбільш відомі три точки зору. Згідно з першою таким об'єктом купівлі-продажу є праця, згідно з другою - робоча сила, згідно з третьою - послуги праці або робочої сили.

Уперше працю назвав об'єктом купівлі-продажу У. Петті. Відповідно до цього заробітну плату він розглядав як ціну праці, а величину зарплати визначав необхідними для існування робітника засобами (їх мінімумом). Аналогічно сутність цих понять розглядав А. Сміт. Основою заробітної плати він вважав вартість засобів існування, необхідних для забезпечення життя робітника і виховання дітей.

Д. Рікардо виділяв природну і ринкову ціну праці. Природна ціна - це вартість певної суми життєвих засобів, необхідних для утримання робітників, продовження їх роду, для їхнього розвитку. Ринкова ціна залежить від природної, від природного руху працездатного населення, співвідношення попиту і пропозиції на працю.

Цю точку зору найбільш послідовно заперечував К. Маркс. Він вважав, що працю не можна продати, оскільки її не існує до моменту купівлі-продажу. Адже праця - це процес свідомої діяльності людей, в якій вони видозмінюють зовнішню природу.

Певна теоретична нечіткість попередніх точок зору зумовила появу ще однієї концепції. Вона полягає в тому, що товаром є не робоча сила, а послуги, які надаються цією робочою силою або послуги праці.

П. Самуельсон з цього приводу зазначав, що люди за певну ціну "здають свої послуги в оренду", а заробітна плата є формою доходу, ціною одного з факторів виробництва. Іншими формами доходу він називає прибуток, ренту, позичковий процент.

Ця позиція значною мірою збігається з поглядами К. Маркса, коли він конкретизував своє розуміння продажу робочої сили. Капіталіст, на його думку, купує не що інше як тимчасове розпоряджання робочою силою.

Виходячи з цього, найдоцільніше стверджувати про продаж-купівлю робочої сили. Цю категорію визнають і деякі західні економісти.

Робоча сила - це сукупність фізичних і духовних властивостей людини, які вона застосовує в процесі виробництва. Робоча сила - основний елемент продуктивних сил у будь-якому суспільстві, але товаром вона стає лише в умовах капіталізму. Це зумовлено тим, що робітник не має власності на засоби виробництва і на засоби існування, але сам він особисто вільний, тобто є власником своєї робочої сили і може розпоряджатися нею.

Як і будь-який інший товар, робоча сила має дві сторони: споживну вартість і вартість. Але робоча сила - товар специфічний.

Завдання 13. Знайдіть у тексті та закінчіть речення.

  1. Водночас основою заробітної плати він ...
  2. Він вважав, що працю...
  3. Вона полягає в тому, що товаром ...
  4. Капіталіст, на його думку, ...
  5. Робоча сила - основний елемент ...
  6. Це зумовлено тим, що робітник ...
  7. Але робоча сила ...

Завдання 14. Прочитайте останній абзац тексту. Доведіть, що робоча сила - товар специфічний.
Завдання 15. Перекажіть текст за вашим планом.
Завдання 16. Охарактеризуйте робочу силу як основний елемент продуктивних сил в економічній системі вашої країни. Розкажіть про особливості купівлі-продажу робочої сили та заробітну плату на державних та приватних підприємствах. Чим вони відрізняються? Поміркуйте та скажіть, чи сприяє висока заробітна плата виробництву якісної продукції