КЛАСИЧНА ПОЛІТИЧНА ЕКОНОМІЯ


Завдання 1. Прочитайте та запишіть слова. З'ясуйте їх значення.
Відкриття, с.р.
відтворення, с.р.
водночас
джерело, с.р.
дохід, ч.р.
засновник, ч.р.
заслуга, ж.р.
недолік, ч.р.
лад, ч.р.
обіг, ч.р.


Завдання 2. Прочитайте словосполучення, поясніть, що вони означають. Уточніть значення виділених прикметників.
Валовий дохід; двоїстий характер праці; заробітна плата; оборотний капітал; саморегульована система; сукупний суспільний продукт.

Завдання 3. Утворіть та запишіть словосполучення. З'ясуйте значення дієслів.


Завдання 4. Прочитайте слова та словосполучення. Знайдіть та запишіть синоніми. Уточніть їх значення.
Вважати чим
втручатися у що
забезпечувати що
започаткувати що
розвивати що
розмежувати що
стверджувати що
(вічний лад, засіб виробництва);
(економіка, політика);
(ринок, країна); чим (продукти);
(теорія, класична політична економія);
(освіта, виробництво, інфраструктура);
(основний і оборотний капітали);
(теорія, принципи).
Водночас
досягнення
започаткувати
лад
підійти близько
слід зазначити, що…
наблизитися
треба сказати, що…
заснувати
система
здобуток
разом з тим
прибуток


Завдання 5. Провідміняйте та запишіть словосполучення.
Н.

об'єктивний характер
;
людська діяльність;

велике місто.



Завдання 6. Прочитайте слова, знайдіть та запишіть антоніми. З виділеними словами складіть та запишіть речення.

Перший, конкретний, близько, попит, виробництво, розвиток, останній, абстрактний, важливий, об'єктивний, заважати, нерівність, недолік, пропозиція, далеко, суб'єктивний, споживання, внутрішній, занепад, допомагати, рівність, перевага.

Завдання 7. Прочитайте речення. Слова в дужках поставте у потрібній формі. Вкажіть відмінки.

1. Класичній (політична економія) належить ряд важливих наукових відкриттів. 2. Класики започаткували теорію (трудова вартість). 3. Вони досліджували доходи (основні класи) буржуазного суспільства. 4. А. Сміт стверджував, що закони лише заважають (економічна система). 5. Д. Рікардо звернув увагу на нерівність між (заробітна плата) робітника і (продукт) його праці. 6. Вони вважали капітал (засоби) виробництва. 7. Капіталістичний спосіб виробництва вони вважали (вічний лад).

Завдання 8. Прочитайте текст. Складіть та запишіть простий питальний план тексту.

КЛАСИЧНА ПОЛІТИЧНА ЕКОНОМІЯ

Цей напрям світової економічної думки розвивався до першої половини ХІХ ст. Його засновники - У. Петі (Англія), П. Буагільбер (Франція), які започаткували теорію трудової вартості. Дальшого розвитку класична політична економія набула у працях фізіократів Ф. Кене та А. Р. Ж. Тюрбо (Франція). Найвище її досягнення - праці англійських економістів А. Сміта та Д. Рікардо. Класичній політичній економії належить ряд важливих наукових відкриттів. Класики започаткували теорію трудової вартості, згідно з якою людська діяльність є єдиним джерелом вартості. Вони досліджували доходи основних класів буржуазного суспільства, механізм конкуренції, кредиту, грошового обігу.

Класична політична економія вперше поставила проблему економічних законів, досліджувала їх об'єктивний характер, механізм дії, необхідність використання цих законів у господарській практиці та політиці. А. Сміт чітко розмежував валовий і чистий національний дохід, основний і оборотний капітали. Ринок він розглядав як саморегульовану систему. Держава не повинна втручатися в діяльність ринку, а лише створювати загальні умови виробництва й розвивати освіту, будувати дороги, мости, забезпечувати зв'язок. Тому А. Сміт стверджував, що закони лише заважають економічній системі.

Заслугою Д. Рікардо було те, що він звернув увагу на двоїстий характер праці, нерівність між заробітною платою робітника і продуктом його праці. У вченні Д. Рікардо знайшла своє відображення теорія додаткової вартості.

Основні недоліки класичної школи політичної економії такі: а) при аналізі відтворення суспільного капіталу А. Сміт не аналізує постійний капітал. Вартість сукупного суспільного продукту він звів лише до величини заробітної плати і прибутку; б) Д. Рікардо визначив вартість товару через механізм попиту і пропозиції; в) хоча обидва вони близько підійшли до розуміння вартості товару робоча сила, але не змогли науково обґрунтувати цю категорію; г) внаслідок цього А. Сміт та Д. Рікардо вважали капітал засобами виробництва; д) класична школа політичної економії не змогла виділити найбільш абстрактну та найбільш загальну форму капіталістичного способу виробництва - форму вартості продуктів праці. Водночас слід зазначити, що класична школа хотіла з'ясувати внутрішній зв'язок в економічній науці; е) предметом політичної економії представники цієї школи вважали науку про багатство; ж) капіталістичний спосіб виробництва вони вважали вічним ладом, тобто не розглядали його відповідно до вимог принципу історизму Завдання 9. Знайдіть у тексті та закінчіть речення.

1. Найвище її досягнення ... . 2. Класична політична економія ... . 3. Держава не повинна втручатися в ... . 4. У вченні Д. Рікардо ... . 5. Водночас слід зазначити ... .

Завдання 10. Знайдіть у тексті відповіді на запитання.

  1. Яку теорію започаткували класики політичної економії?
  2. Яку проблему досліджувала класична політична економія?
  3. Що розмежував А. Сміт?
  4. Що не повинна робити держава (на думку А. Сміта)?
  5. На що звернув увагу Д. Рікардо?
Завдання 11. Прочитайте слова і поясніть, що в них спільного. Які з них є антонімами?
Межа, обмежити, розмежувати, обмеження.
Завдання 12. Перекажіть текст за вашим планом.