7.1 Загальна характеристика лінійних динамічних систем з
розподіленими параметрами
В усіх попередніх розділах здійснювалась побудова математичних моделей електромеханічних систем за умови, що їх параметри є зосередженими
в просторі.
Але існує досить багато фізичних процесів, що протікають в динамічних об'єктах, параметри яких не можна вважати зосередженими в одній точці
простору.
Більше того, деякі об'єкти при моделюванні за одними ознаками мають
зосереджені параметри, а за іншими — переходять в клас об'єктів з розподіленими параметрами.
Нагадаємо, що будь-яку динамічну систему відносять до класу систем з
розподіленими параметрами, якщо в її структурі є хоча б один елемент, реакція на вхідний сигнал у якому суттєво запізнюється у порівнянні з реакціями
усіх інших елементів цієї системи.
У класі електронних систем — це системи, в структурі яких використовуються лінії затримки сигналу. У класі електричних систем — це системи з
довгими лініями електропередачі. У класі електромеханічних систем — це електроприводні системи з тросами, довгими штангами, конвеєрами і трубопроводами. У класі систем автоматичного керування технологічними проце-
сами — це системи з хімічними реакціями, з плавильними печами, з термоустановками для випалювання, сушки чи випарювання та з іншими об'єктами,
процеси в яких через особливості динаміки чи протяжність у просторі протікають суттєво повільніше, ніж в контурах управління ними. У класі автоматизованих систем управління — це системи з комп'ютерною обробкою інформації за алгоритмами, що характеризуються суттєво більшими затратами
часу на їх реалізацію у порівнянні з часом обробки інформації і прийняття
рішень в інших контурах автоматизованої системи.
Які ж особливості є характерними саме для систем з розподіленими параметрами?
Спробуємо дати відповідь на це запитання в загальних рисах на конкретних прикладах.
В підйомних кранах вантажі піднімаються і опускаються з використанням тросів. Оскільки трос сплітається з великої кількості тонких сталевих
дротів, то він має властивість витягуватись чи скорочуватись в залежності від
ваги вантажу, прикріпленого до одного з його кінців.
При підніманні вантажу трос спочатку витягується в «струну», але потім, навіть при постійній швидкості обертання вала електродвигуна, який намотує трос на котушку, завдяки взаємодії сил, обумовлених вагою вантажу і
інерцією, в тросі виникають небажані повздовжні коливання, котрі розгойдують вантаж у вертикальній площині, заважаючи точно встановити його на
нове місце і завдаючи цьому місцю та вантажу шкідливі удари.
Як ще один приклад електромеханічних систем з тросами розглянемо
систему електропривода конуса, яким закривається кругле завантажувальне
вікно доменної печі на її вершині. Через це вікно у доменну піч до початку
плавлення завантажується шихта. При завантаженні шихти металевий конус,
призначенням якого є відкривання і закривання завантажувального вікна і
який є підвішеним на тросі, знаходиться в своєму нижньому положенні, відкриваючи широку щілину між конусом і місцем його посадки у завантажувальному вікні та створюючи можливість шихті через цю щілину висипатись у
доменну піч.
Після завантаження шихти за допомогою троса, інший кінець якого
прикріплено до котушки, з'єднаної з валом електродвигуна, металевий конус
підтягується, закриваючи завантажувальне вікно.
Висота деяких доменних печей сягає 70 метрів. Відстань від вертикальної осі доменної печі до місця встановлення електропривода конуса біля її
підніжжя має аналогічний порядок. Тож довжина троса, яким передається
рух від вала електродвигуна до конуса, може сягати 150 метрів.
За рахунок повздовжніх коливань троса при підтягуванні конуса він завдає таку кількість ударів по своєму ложу у завантажувальному вікні доменної печі і такої сили, що кожна доменна піч не менше одного разу на рік вимагає ремонтних робіт для відновлення щільного прилягання в системі «конус — вікно».
За допомогою електроприводів приводять у рух насоси перекачувальних станцій нафтопроводів і компресори перекачувальних станцій газопроводів, котрих в Україні багато тисяч кілометрів.
Основним результувальним параметром, яким регулюється продуктивність нафто- і газопроводів, є тиск в рідині чи газі, котрий створюється дією
насосів та компресорів і який передається вздовж трубопроводу зі швидкістю
звуку, яка залежить від складу рідини чи газу.
Через невисоку швидкість розповсюдження звукових хвиль, запізнення
в їх появі на виході відрізка трубопроводу від однієї перекачувальної станції
до іншої можуть сягати суттєвих значень, без врахування яких ефективної
системи стабілізації тиску в трубопроводі побудувати не можна, оскільки сигнал з виходу об'єкта регулювання надходить по каналу зворотного зв'язку
на регулятор, встановлений на вході об'єкта, зі значним запізненням і може
слугувати причиною появи коливань тиску зі значною амплітудою
Для ряду конвеєрних транспортних систем, які є складовими в більш
складних системах, наприклад, в системах випалювання залізорудних котунів, чи системах сушіння сипких матеріалів, важливим є дотримання однакової товщини шару матеріалу на конвеєрній стрічці. При нерівномірній подачі
матеріалу на стрічку на вході конвеєра стабілізувати товщину шару матеріалу на цій стрічці можна лише змінюючи швидкість обертання приводних
електродвигунів. І додаткові складнощі у побудові такої системи стабілізації
створюються саме тим, що має місце запізнення появи вихідного сигналу
об'єкта регулювання. І, звичайно ж, чим довшим є конвеєр, тим більшим буде запізнення появи сигналу на його виході.
В теорії автоматичного керування розроблено багато способів управління об'єктами з розподіленими параметрами, але кожен з них базується на
тому, що відомою є математична модель об'єкта.
Тож, в наступних підрозділах цього розділу покажемо, як отримати математичну модель того чи іншого процесу, який протікає в об'єктах з розподіленими параметрами.
|