II ОСНОВИ МЕНЕДЖМЕНТУ

 

2.5 Склад і зміст загальних принципів менеджменту

 

Завдання 1. Прочитайте слова та словосполучення. З’ясуйте їх значення.

Загальна норма, вихідний пункт, урахування інтересів, динамічна рівновага, обмін речовин, задоволення потреб, збурювальні дії, домагатися успіху; виробництво, управління, цілеспрямованість, сенс, досягнення, формулювання, роль, набір, установа, посада, ступінь, влада, нестача, ієрархічність, прояв, обґрунтування, взаємозалежність, чинник, потенціал.

 

Завдання 2. Знайдіть у тексті та запишіть пари антонімів.

Спільний, простий, індивідуальний, суб’єкт, відмінний, загальний, об’єкт, складний, окремий, колективний.

 

Завдання 3.  Прочитайте дієслова. З’ясуйте їх значення та запишіть. Складіть з ними словосполучення.

Виконувати (що?);                            потреби та інтереси;

ставити (що?);                                   нестача;

відповідати (чому?);                            середовище;

спонукати (кого?);                            роль;

відчувати (що?);                                 успіх;

протистояти (чому?);                        людина;

домагатися (чого?);                          мета

 

Завдання 4. До поданих іменників доберіть спільнокореневі прикметники.

ЗРАЗОК: основа – основний.

Об’єкт, цілеспрямованість, ефект, динаміка, індивід, колектив, фізіологія, психологія, взаємозалежність, динаміка, успіх, економіка.

 

Завдання 5. Прочитайте текст.

Принципи :

1) це загальні норми, правила, які поділяють і визнають усі люди або окремі групи людей;

2) це основні правила, котрі розкривають дії об’єктивних законів, за якими має будуватися, функціонувати й  розвиватися організація;

3) це основа правильного розуміння стосунків і правил поведінки людини в процесі виробництва й управління.

 

Загальні принципи менеджменту:

1.     Принцип цілеспрямованості

Сенс існування менеджменту полягає в необхідності досягнення цілей організації. Сама праця людини, яка трудиться в організації, має цілеспрямований характер. Тоді вихідним пунктом менеджменту є необхідність формулювання загальної мети для групи людей, що працюють спільно або для організації в цілому. Їхня цілеспрямована діяльність пов’язана з процесом досягнення цілей організації. Отже, цілеспрямованість є головною рисою будь-якої людської діяльності.

2.     Принцип урахування інтересів

Суб’єкт і об’єкт управління в процесі досягнення мети виконують відповідні ролі.

Рольце набір певних правил поведінки, що відповідають конкретній установі або конкретній посаді.

Мотивом до ефективного виконання ролі суб’єктом і об’єктом є їхні власні потреби й інтереси. Слід вважати, що люди завжди ставитимуть перед собою мету, яка відповідатиме їхнім потребам та інтересам.

Потреба – це стан, що спонукає людину до дії з метою усунення відхилень від якихось конкретних значень динамічної рівноваги у процесі обміну речовин.

Інтерес – це відбиття потреб суб’єкта через структуру відносин, у яких він бере участь, виконуючи певні ролі.

Передусім потреби залежать від того, кого вони стосуються – окремої людини чи всього суспільства (індивідуальні та колективні). За ступенем задоволення потреби людини й суспільства можна поділити на дві групи – первинні й вторинні. Первинні потреби є за своєю природою фізіологічними (потреби у їжі, у воді, у повітрі, у відтворенні – сексуальні потреби). Вторинні потреби за соєю природою суто психологічні. Наприклад, потреби в успіху, повазі, прихильності, владі тощо.

На думку психологів, людина відчуває потребу саме в той час, коли вона фізіологічно чи психологічно відчуває нестачу чогось дуже потрібного.

3.     Принцип ієрархічності

Цей принцип визначає правила побудови організації або окремих її елементів. Він розглядає складні й великі системи як багатоступеневі, що мають багато рівнів і ділять систему на елементи (рівні, ступені). У природі на кожному кроці можна спостерігати прояв принципу ієрархічності. Наприклад, будова людини, дерева і т. ін. Головна роль принципу ієрархічності полягає в обґрунтуванні кількості рівнів розподілу праці суб’єкта управління, а також ступеня його самостійності відповідно до обсягу роботи, яку необхідно виконати для досягнення мети.

4.     Принцип взаємозалежності

Всі чинники й всі елементи організації взаємозалежні. Принцип взаємозалежності виявляється в тому, що функціонування й розвиток організації визначається співвідношенням і характером зовнішніх і внутрішніх збурювальних дій, які порушують або визначають умови нормального функціонування організації.

5.     Принцип динамічної рівноваги

Відповідно до закону інерції успішне функціонування організації залежить від рівня накопиченого потенціалу.

Потенціал – здатність організації успішно протистояти зовнішньому середовищу, змінюючи свій стан із такою самою складністю й швидкістю, як і зміни, що відбуваються в середовищі.

Отож потенціал організації має перебувати в динамічній рівновазі з чинниками зовнішнього середовища. Порушення такої рівноваги обертається для організації слабкістю.

6.     Принцип економічності

Організації створюються для досягнення певних цілей. Щоб робити це успішно протягом тривалого часу, організація має бути ефективною й економічною.

Ефективність вимірює досягнення цілей організації в умовах дії зовнішнього середовища.

Економічність вимірює найкраще використання ресурсів і оптимізацію процесів в організації.

Економічність на всіх рівнях організації є критично важливим чинником для того, щоб організація могла вижити й домогтися успіху в умовах ринку. Тому принцип економічності є одним із ключових при оцінці роботи організації.

Отже, ми розглянули тільки основні принципи управління, що визначають вимоги до управління організацією. Вони не зникають, а лише можуть змінити свій зміст у процесі розвитку науки управління.

 

Завдання 6. Дайте відповіді на запитання.

 

1. Що таке принципи?

2. Що таке роль, потреба та інтерес?

3. Які загальні принципи менеджменту ви знаєте?

4. На які дві групи поділяють потреби?

5. Яка основна роль принципу ієрархічності?

6. У чому виявляється принцип взаємозалежності?

7. Що таке потенціал?

8. Що є критично важливим чинником для успіху організації?

 

Завдання 7. Поєднайте твердження з відповідним принципом.

 

а) принцип цілеспрямованості

організація повинна створювати потенціал, здатний реагувати на впливи чинників зовнішнього середовища

б) принцип урахування інтересів

організація має домагатися у процесі досягнення мети не лише ефективного поєднання людських і матеріальних ресурсів, а й економії сил і продуктивного застосування праці.

в) принцип ієрархічності

організація виробництва, що змінилася під впливом об’єктивних умов зовнішнього середовища, потребує відповідної перебудови всіх елементів системи управління

г) принцип взаємозалежності

визначаючи мету організації спільною, члени організації мають підпорядковувати свої дії процесу її досягнення

д) принцип динамічної рівноваги

цей принцип визначає характер взаємовідносин, що виникають у процесі управління між суб’єктами різних рівнів, а також між суб’єктами і об’єктами управління 

е) принцип економічності

спеціалізована праця ефективно координується для досягнення загальної мети тільки тоді, коли отримані результати задовольняють потреби конкретних людей

 

Завдання 8. Знайдіть у тексті речення та закінчіть їх.

 

1. Сенс існування менеджменту полягає в… . 2. Вихідним пунктом менеджменту є… . 3. Спонукою до ефективного виконання ролі суб’єктом і об’єктом є… . 4. За ступенем задоволення потреби людини й суспільства можна поділити на … . 5. Головна роль принципу ієрархічності полягає в обґрунтуванні… . 6. Принцип взаємозалежності виявляється в тому, … .   7. Потенціал організації має перебувати в динамічній рівновазі з… .           8. Економічність на всіх рівнях організації є критично важливим чинником для того, … .

 

Завдання 9. Прочитайте слова, складіть та запишіть речення. Користуйтеся текстом.

1.     Риса, людський, цілеспрямованість, головний, діяльність, будь-який, бути.

2.     Створюватися, цілі, досягнення, певні, для, організації.

3.     Той, стосуватися, вони, хто, потреби, залежати, від.

4.     Принципи, існувати, загальний, шість, менеджмент.

5.     Перебувати, чинники, організація, зовнішній, рівновага, в, динамічний, потенціал, мати, середовище, з.

6.     Об’єкт, управління, у, відповідний, і, ролі, мета, виконувати, досягнення, суб’єкт, процес.

 

Завдання 10. Знайдіть у тексті  та запишіть синоніми до поданих слів.

Головний, суть, ціль, поштовх, думати, брак (відсутність), довгий, взаємопов’язаний.

 

ГЛОСАРІЙ

 

Іменники

правило, розуміння, стосунки, існування, ціль, необхідність, мотив, потреба, усунення, відхилення, стан, природа, повага, прихильність, елемент, співвідношення, слабкість, порушення, здатність, умова, інерція, оптимізація

Прикметники

правильний, головний, відповідний, певний, конкретний, первинний, вторинний, психологічний, фізіологічний, успішний, тривалий, ключовий, багатоступеневий

Дієслова

трудитися, стосуватися (кого? чого?), відчувати (що?), розглядати (що?), спостерігати (що?), визначати (що?), протистояти (кому? чому?), вимірювати (що?), зникати (звідки?), змінити (що?),

Прислівники

спільно, передусім, успішно, протягом, критично