II ОСНОВИ МЕНЕДЖМЕНТУ

 

2.6 Розвиток сучасної управлінської думки в Україні

 

Завдання 1. Прочитайте слова та словосполучення. З’ясуйте їх значення.

Ринкові відносини, прикладні проблеми, ситуаційний підхід, кейсовий підхід, функціональний підхід, здоровий глузд, проходити підготовку, управлінська практика, накопичений досвід; досвід, адаптація, умова, позиція, властивість, значення, тенденція, напрям, публікація, концепція, версія, риса, розробка, дослідження, різновид, підприємство, ринок, персонал, засновник, галузь, господарювання, аналіз, обсяг; вітчизняний, радянський, регіональний.

 

Завдання 2.  Від поданих дієслів утворіть іменники.

ЗРАЗОК: зберігати – зберігання, демонструвати – демонстрація.

Використовувати, формувати, удосконалювати, адаптувати, досліджувати, значити, публікувати, створювати, управляти, засновувати, господарювати.

Завдання 3. Утворіть словосполучення та запишіть їх.

ЗРАЗОК: національний + властивість → національна властивість.

Ринковий, світовий, загальнотеоретичний, функціональний, короткостроковий, управлінський, науковий, здоровий.

Практика, досвід, підхід, глузд, проблеми, аналіз, курси, відносини.

 

Завдання 4. Провідміняйте та запишіть словосполучення.

Н.     ринкові відносини;        вітчизняний досвід;        українська модель;  

Р.

Д.

З.

О.

М.

Завдання 5. Прочитайте текст.

Стрімкий перехід України до ринкових відносин потребував суттєвого удосконалення практики менеджменту. Розвиток теорії і формування української моделі менеджменту відбувається під впливом сучасних американських шкіл, накопиченого вітчизняного й світового досвіду та його адаптації до конкретних національних умов.

Розвиток менеджменту в Україні варто розглядати із двох позицій:

-   загальнотеоретичних проблем міжнародних властивостей і значення;

-   практичних прикладних проблем національної властивості й значення.

На сьогодні намітилася певна позитивна тенденція розвитку різних напрямів менеджменту в Україні.

У публікаціях Є. Г. Панченка простежується концепція адаптації американської моделі менеджменту до конкретних українських умов і створення української версії менеджменту. Є. Г. Панченко є прихильником кейсового (ситуаційного) підходу. Особливою рисою його розробки є дослідження розвитку теорії менеджменту не “взагалі”, а пов’язаної з особливостями цілеспрямованої діяльності об’єкта управління. При цьому організація розглядається як сукупність незалежних об’єктів управління.

Подальший розвиток функціонального підходу до менеджменту спостерігається у працях О. Є. Кузьміна і Ф. Хміля.

У практиці використання моделей менеджменту в Україні намітилося три різновиди менеджменту.

Радянський менеджмент. Ця модель зберігається на тих підприємствах, які діють на регіональному вітчизняному ринку з традиційними продуктами.

Менеджмент здорового глузду. Він використовується в нових організаціях, керівники яких не мають спеціальної менеджерської освіти, а в кращому разі закінчили всілякі короткострокові курси. Тому вони демонструють повагу до менеджменту, але в практичній діяльності керуються здоровим глуздом.

Третій тип менеджменту – спільні підприємства або зарубіжні фірми, що діють в Україні. На таких підприємствах використовуються західні моделі менеджменту. Персонал цих підприємств проходить спеціальну підготовку в галузі менеджменту в тій країні, де знаходяться засновники або головна організація.

Отже, публікації, видані українськими вченими, й наявна управлінська практика господарювання ще не дозволяють у достатніх обсягах провести науковий аналіз і узагальнення накопиченого досвіду й говорити про формування вітчизняної школи менеджменту.

 

Завдання 6. Дайте відповіді на запитання.

1.       Під впливом чого відбувається розвиток теорії та формування української моделі менеджменту?

2.       Які існують позиції стосовно розвитку менеджменту в Україні?

3.       Скільки різновидів менеджменту намітилося в Україні?

4.       На яких підприємствах зберігається радянська модель менеджменту?

5.       Де використовується модель менеджменту здорового глузду?

6.       Що являє собою третій тип менеджменту?

Завдання 7. Прочитайте ряди спільнокореневих слів. Уточніть значення, охарактеризуйте відмінність.

1. Форма, формувати, формування. 2. Адаптація, адаптований, адаптуватися. 3. Розвиток, розвиватися, розвинений. 4. Дослід, досліджувати, дослідження, досліджений. 5. Функція, функціональний, функціонувати. 6. Господар, господарський, господарювати, господарювання. 7. Наука, науковець, науковий. 8. Об’єкт, об’єктивність, об’єктивний, об’єктивно.

 

Завдання 8. Утворіть та запишіть прикметники. Уточніть їхнє значення.

ЗРАЗОК: ринок – ринковий.

 Суть, практика, сучасність, Америка, вітчизна, світ, теорія, нація, ситуація, незалежність, цілеспрямованість, регіон, традиція, захід, зарубіжжя, управління.

 

Завдання 9. Прочитайте слова. Знайдіть та запишіть синоніми.

 

закордонний, іноземний

істотний

стрімкий

інтернаціональний

суттєвий

різноманітний

подальший

зарубіжний

адаптація

швидкий

міжнародний

створення

певний

основоположник, фундатор

публікація

деякий

усілякий

пристосування

наявний

колектив

формування

основний

персонал

наступний

засновник

показувати

головний

існуючий

демонструвати

видання

 

Завдання 10. Прочитайте речення. Слова в дужках поставте у потрібній формі. Назвіть відмінки.

 

1. В Україні теорія управління почала розвиватися на основі (системний підхід). 2. У 60-70-х (роки) ХХ століття у (Київ) почали розвиватися три наукові напрями. 3. В. М. Глушков очолив напрям із розробки та впровадження (математичні методи) у (практика) прогнозування і моделювання виробничих систем. 4. На початку 80-х (роки) формується група (вчені) під (керівництво) Г. М. Доброва, яка активно почала розвивати концепцію програмно-цільового управління. 5. Наукове обґрунтування управління вперше одержало тільки в 1910 (рік). 6. Застосування теорії систем в (управління) наприкінці 50-х років ХХ століття є (найважливіший внесок) у розуміння організації як (відкрита система).

ГЛОСАРІЙ

Іменники

удосконалення, перехід, формування, вплив, створення, особливість, діяльність, управління, сукупність, використання, повага

Прикметники

стрімкий, суттєвий, світовий, певний, традиційний, достатній, головний, особливий, цілеспрямований, короткостроковий, подальший, всілякий, спільний, спеціальний

Дієслова

вимагати (що?), відбуватися, розглядати (що?), намічатися, діяти, простежуватися, спостерігатися, зберігатися, використовуватися, демонструвати (що?), керуватися (чим?), дозволяти (що?), проводити (що?)

Прислівники

взагалі